Budynek biurowy — ile powierzchni potrzebujesz w biurowcu?
2024-06-12 23:37:43(ost. akt: 2024-06-12 23:39:56)
Artykuł
sponsorowany
Planowanie przestrzeni biurowej należy zacząć od analizy kwestii prawnych. To, ile miejsca pracodawca musi zapewnić pracownikom, jest bowiem ściśle określone w ministerialnych rozporządzeniach. Jednak, wybierając odpowiedni metraż dla swojej działalności, warto wziąć pod uwagę także inne czynniki, takie jak specyfika branży czy przyszłe potrzeby związane z rozwojem firmy. Sprawdź, jakie są najlepsze praktyki w zarządzaniu przestrzenią biurową.
Przestrzeń biurowa w świetle przepisów BHP
Jak można przeczytać w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy: „Na każdego z pracowników jednocześnie zatrudnionych w pomieszczeniach stałej pracy powinno przypadać co najmniej 13 metrów sześciennych wolnej objętości pomieszczenia oraz co najmniej 2 metry kwadratowe wolnej powierzchni podłogi (niezajętej przez urządzenia techniczne, sprzęt itp.)”. Przez pracownika wykonującego pracę stałą rozumie się osobę, która w biurze spędza powyżej 4 godzin dziennie.
Warto dodać, że szczegóły dotyczące wysokości pomieszczenia stałej pracy są dokładnie opisane w §20 tego rozporządzenia i są one zależne m.in. od tego, czy w pomieszczeniu występują czynniki szkodliwe dla zdrowia albo od rodzaju wykonywanej w nim pracy.
Ile powierzchni biurowej na pracownika potrzeba w praktyce?
Przepisy przepisami, ale praktyka pokazuje, że założone w nich minimum to często za mało, aby pracownicy czuli się komfortowo. Za powierzchnię umożliwiającą swobodne poruszanie się, ergonomiczne ustawienie stanowiska pracy oraz zapewnienie odpowiedniej prywatności przyjmuje się 10 metrów kwadratowych na osobę.
Trzeba jednak mieć na uwadze, że jest to bardzo ogólne założenie, które powinno zostać zweryfikowane po uwzględnieniu takich czynników jak:
• ile osób będzie pracowało w biurze;
• czy pracownicy będą pracować w pokojach, czy na open space;
• jeśli pracownicy będą pracować na open space, to czy będą potrzebować kilku zamykanych pokoi (być może wygłuszonych) do prowadzenia rozmów telefonicznych;
• czy oddzielne pokoje będą przewidziane dla menedżerów i pracowników wyższego szczebla;
• czy potrzeba sal konferencyjnych, a jeśli tak, to ilu i jak dużych — czy będą w nich spotykać się wyłącznie zespoły, czy także zespoły z klientami;
• w zależności od liczby pracowników, należy też w przestrzeni biurowej uwzględnić odpowiednią ilość pomieszczeń higieniczno-sanitarnych — zgodnie z przywołanym powyżej rozporządzeniem powinna to być co najmniej jedna miska ustępowa i jeden pisuar na każdych trzydziestu mężczyzn zatrudnionych na jednej zmianie oraz taka sama ilość misek ustępowych na każde dwadzieścia kobiet;
• zgodnie z prawem pracodawca zatrudniający powyżej dwudziestu pracowników na jednej zmianie powinien zapewnić im pomieszczenie do spożywania posiłkow.
• czy pracownicy będą pracować w pokojach, czy na open space;
• jeśli pracownicy będą pracować na open space, to czy będą potrzebować kilku zamykanych pokoi (być może wygłuszonych) do prowadzenia rozmów telefonicznych;
• czy oddzielne pokoje będą przewidziane dla menedżerów i pracowników wyższego szczebla;
• czy potrzeba sal konferencyjnych, a jeśli tak, to ilu i jak dużych — czy będą w nich spotykać się wyłącznie zespoły, czy także zespoły z klientami;
• w zależności od liczby pracowników, należy też w przestrzeni biurowej uwzględnić odpowiednią ilość pomieszczeń higieniczno-sanitarnych — zgodnie z przywołanym powyżej rozporządzeniem powinna to być co najmniej jedna miska ustępowa i jeden pisuar na każdych trzydziestu mężczyzn zatrudnionych na jednej zmianie oraz taka sama ilość misek ustępowych na każde dwadzieścia kobiet;
• zgodnie z prawem pracodawca zatrudniający powyżej dwudziestu pracowników na jednej zmianie powinien zapewnić im pomieszczenie do spożywania posiłkow.
Uwzględniając te aspekty, można lepiej dopasować przestrzeń biurową do specyficznych potrzeb firmy. Przedsiębiorca zatrudniający 10 osób będzie potrzebował innej powierzchni niż ten, który zatrudnia 200 osób. W pierwszym przypadku można założyć, że optymalna przestrzeń to ok. 150-200 metrów kwadratowych w zależności od rodzaju wykonywanej w niej pracy. W drugim liczba metrów kwadratowych przypadających na pracownika zapewne zmniejszy się do ok. 8, jeśli zastosować zagęszczenie dopasowane.
Nieruchomości Orange: wynajem czy zakup?
Na dobór powierzchni biurowej wpływ ma również to, czy ma ona znajdować się w nieruchomości wynajmowanej, czy kupowanej na własność. Wynajem umożliwia łatwiejsze zmniejszenie lub zwiększenie powierzchni biurowej bez długoterminowych zobowiązań. Dlatego ta opcja jest dobra dla działalności w fazie intensywnego wzrostu, które mogą potrzebować zmiany (przestrzeni, lokalizacji) w krótkim czasie.
Decyzja o zakupie powinna uwzględniać uprzednią analizę potencjalnego wzrostu liczby pracowników i zmiany w organizacji pracy. Firmy, które mają długoterminowe plany i stabilną pozycję na rynku, mogą preferować zakup, który powinien zapewnić pełną kontrolę nad swoją przestrzenią biurową. Pozwoli on bowiem uniknąć potencjalnych problemów z przedłużeniem umowy najmu.
Wśród nieruchomości Orange można znaleźć zarówno te na sprzedaż, jak i te na wynajem. Doradcy sprzedaży pomogą natomiast wybrać te, które są optymalne dla danej inwestycji przy uwzględnieniu wszystkich wymienionych wyżej parametrów.
Więcej na ten temat przeczytasz też w artykule „Budynek biurowy - ile powierzchni potrzebujesz dla swojego biznes?”.
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez