WM.pl
9 maja 2025, Piątek
imieniny: Grzegorza, Karoliny, Karola
  • 9°C
    Olsztyn

  • Cywilizacja
  • Rodzina
  • Biznes i ekonomia
  • Moto
  • Redakcja poleca
  • Rolnicze abc
  • Moje Mazury
  • Poczta
  • Ogłoszenia
  • Anty-defamation
  • Kongres Przyszłości
  • Europe Direct
  • Plebiscyt Sportowy
  • Krasnal.info
PODZIEL SIĘ

Funkcjonowanie dzieci w mediach społecznościowych. Co z publikowaniem ich wizerunku przez rodziców czy dziadków?

2024-08-26 11:49:44(ost. akt: 2024-08-26 11:54:11)

Autor zdjęcia: PAP

Do standardów ochrony małoletnich należy wpisać kwestię ochrony wizerunku dzieci. Ważne jest to, żeby zacząć od instytucji – powiedziała PAP przewodnicząca sejmowej komisji ds. dzieci i młodzieży Monika Rosa (KO) podczas Campusu Polska Przyszłości.

Warto przeczytać

  • Najnowsze wydanie Gazety Olsztyńskiej
  • Przedsiębiorcom kończy się czas
  • Porzucone jak śmieci – kocięta znalezione w PSZOK-u w Olsztynie
Od 15 sierpnia 2024 r. w całości obowiązują zapisy tzw. ustawy Kamilka, która została przygotowana po śmierci 8-latka z Częstochowy. W związku z tym m.in. żłobki, przedszkola i szkoły musiały wdrożyć standardy ochrony małoletnich, które dotyczą np. bezpiecznych relacji pomiędzy dziećmi a opiekunami.

Zdaniem posłanki KO nierozwiązana w Polsce pozostaje nadal kwestia ochrony wizerunku dzieci. Rodzice i dziadkowie, a także żłobki, przedszkola i szkoły publikują ich zdjęcia w internecie „często nie zdając sobie sprawy z konsekwencji”. A mogą one trafić na fora osób o skłonnościach pedofilskich lub zostać w przyszłości wykorzystane w celu ośmieszenia dziecka.

„Ważne jest to, żeby zacząć od instytucji. Do standardów ochrony małoletnich należy wpisać kwestię ochrony wizerunku. Należy w nich narzucić, w jaki sposób można publikować wizerunek dzieci. Szkoły, przedszkola czy żłobki bardzo często reklamują się wizerunkiem dzieci. Po co? Można pokazać jakość placówki bez pokazywania twarzy dzieci” – zauważyła Rosa.

Ochrona wizerunku ma być jedną z pierwszych kwestii, jaką zajmie się kierowana przez nią sejmowa komisja ds. dzieci i młodzieży, która niedawno została powołana.

„Jest jeszcze za wcześnie, żeby mówić o konkretnych rozwiązaniach legislacyjnych. Nie stworzymy jednej wielkiej ustawy dotyczącej funkcjonowania dzieci w mediach społecznościowych. Będziemy to robić krok po kroku” – zapowiedziała Rosa.

Odrębną kwestią jest publikowanie w internecie wizerunku dzieci przez rodziców czy dziadków. Według posłanki zamieszczanie treści ośmieszających dzieci powinno być zakazane.

Regulacji wymaga także kwestia zarabiania na wizerunku dzieci w mediach społecznościowych, czego nie obejmuje prawo pracy. Przykłady z innych krajów, jakie podała polityczka, to tworzenie kont, na które trafia część zysków z pracy dzieci w mediach społecznościowych, aby mogły je w przyszłości wykorzystać, a także możliwość wykasowania swoich zdjęć.

„Musimy wywierać presję na duże firmy technologiczne. Konieczne jest nakładanie na nie obowiązków, takich jak zwiększanie liczby moderatorów w mediach społecznościowych czy szybsze reagowanie na mowę nienawiści. Przed nami dyskusja o tym, w jaki sposób realnie weryfikować wiek w mediach społecznościowych i czy granica 13 lat jest odpowiednia” – powiedziała Rosa.

Ministerstwo Edukacji Narodowej przygotowuje się do wprowadzenia w szkołach od 1 września 2025 r. edukacji zdrowotnej. Rosa oceniła, że kwestia korzystania z telefonów i mediów społecznościowych jest w tym obszarze kluczowa, ponieważ zbierane tam negatywne doświadczenia „przyczyniają się do zapaści zdrowia psychicznego u dzieci i młodzieży”.

PAP/ag

Subskrybuj "Gazetę Olsztyńską" na Google News
Tagi:
media publikacje dzieci
red.
więcej od tego autora

PODZIEL SIĘ

Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zaloguj się lub wejdź przez FB

GazetaOlsztyńska.pl
  • Koronawirus
  • Wiadomości
  • Sport
  • Olsztyn
  • Plebiscyty
  • Ogłoszenia
  • Nieruchomości
  • Motoryzacja
  • Drobne
  • Praca
  • Patronaty
  • Reklama
  • Pracuj u nas
  • Kontakt
ul. Tracka 5
10-364 Olsztyn
tel: 89 539-75-20
internet@gazetaolsztynska.pl
Biuro reklamy internetowej
tel: 89 539-76-29,
tel: 89 539-76-59
reklama@wm.pl

Bądź na bieżąco!

Najświeższe informacje przygotowane przez Redakcję zawsze na Twojej skrzynce e-mail. Zapisz się dzisiaj.

  • Polityka Prywatności
  • Regulaminy
  • Kontakt
2001-2025 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 7B