WM.pl
10 maja 2025, Sobota
imieniny: Antoniny, Izydory, Jana
  • 10°C
    Olsztyn

  • Cywilizacja
  • Rodzina
  • Biznes i ekonomia
  • Moto
  • Redakcja poleca
  • Rolnicze abc
  • Moje Mazury
  • Poczta
  • Ogłoszenia
  • Anty-defamation
  • Kongres Przyszłości
  • Europe Direct
  • Plebiscyt Sportowy
  • Krasnal.info
PODZIEL SIĘ

Jedziesz, to musisz płacić. Co z drogami w regionie Olsztyna?

2024-11-11 13:00:59(ost. akt: 2024-11-08 15:39:07)
Zdjęcie jest tylko ilustracją do tekstu

Zdjęcie jest tylko ilustracją do tekstu

Autor zdjęcia: Zbigniew Woźniak

Od 1 listopada więcej dróg krajowych jest płatnych, w tym także niektóre drogi koło Olsztyna. Czy to nie przełoży się na ruch w mieście, bo może kierowcy, chcąc zaoszczędzić, będą próbowali ominąć płatne odcinki?

Warto przeczytać

  • Znamy już przyczynę zatrucia policjantów z Akademii Policji...
  • "To ziemia, która widziała piekło"
  • 30-latek z wyrokami na koncie i narkotykami w mieszkaniu...
W Polsce trzeba płacić za przejazd niektórymi drogami krajowymi. Chodzi o autostrady i drogi ekspresowe. Do tej pory sieć płatnych dróg liczyła ok. 3,6 tys. km, ale od 1 listopada to się zmieniło. Rada Ministrów przyjęła bowiem nowelizację rozporządzenia w sprawie rozszerzenia sieci płatnych dróg krajowych o kolejne prawie 1,6 tys. km.

Opłaty dotyczą wyłącznie pojazdów o masie przekraczającej 3,5 t oraz autobusów. Stawki za przejazd są uzależnione od masy pojazdów oraz od normy emisji spalin. Nie ma planów wprowadzenia opłat od samochodów osobowych i motocykli za przejazd odcinkami dróg zarządzanymi przez GDDKiA — zapewnia jednocześnie Ministerstwo Infrastruktury.

— Sieć nie była rozszerzana od 2017 r., a od tego czasu w Polsce oddano do użytku wiele nowych odcinków dróg krajowych – autostrad i dróg ekspresowych. Co istotne, wpływy z opłat za przejazd ciężkich pojazdów i autobusów trafiają do Krajowego Funduszu Drogowego, z którego finansowana jest budowa nowych dróg i remonty istniejącej sieci — tłumaczył minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

A idzie o duże pieniądze. W wyniku rozszerzenia sieci dróg krajowych objętych poborem opłat wpływy do KFD tylko w pierwszym roku wzrosną o ok. 1,2 mld zł.
Będziemy mieć więc w Polsce ponad 5 tys. km dróg krajowych objętych opłatą elektroniczną. Pobór opłat w systemie e-TOLL odbywa się za pomocą systemu satelitarnego. Oznacza to, że nie ma konieczności montowania służących do tego urządzeń na drodze.

Tu trzeba płacić

W sieci płatnych dróg są oczywiście też drogi ekspresowe na Warmii i Mazurach. A opłatami od 1 listopada objęto u nas kolejne odcinki ekspresówek:
1. S7 na odcinkach:
a) węzeł Żuławy Zachód — węzeł Elbląg Zachód
b) węzeł Miłomłyn Południe — węzeł Olsztynek Zachód
2. S16 na odcinku węzeł Olsztyn Południe — węzeł Olsztyn Wschód
3. S51 na odcinku węzeł Olsztynek Zachód — węzeł Olsztyn Południe
4. S61 na odcinkach:
a) węzeł Kolno — węzeł Ełk Południe
b) węzeł Kalinowo — węzeł Raczki.

Pojadą przez miasto?

To oznacza, że teraz kierowcy ciężarówek i autobusów będą musieli płacić za przejazd południową obwodnicą Olsztyna. Czy to nie zwiększy ruchu w mieście? Niektórzy, nie chcąc płacić za przejazd, mogą próbować szukać objazdu przez miasto, tym bardziej że nie można nikomu zakazać poruszania się drogą publiczną.

Ale — jak zauważa Katarzyna Kozłowska, rzecznik olsztyńskiego oddziału GDDKiA — kierowcy muszą stosować się do istniejącego oznakowania, w tym znaków dotyczących tonażu pojazdów, w związku z tym nie wszędzie mogą wjechać, bo ryzykują, że zostaną za to ukarani przez policjantów czy inspektorów ITD. Poza tym w przypadku tranzytu czas odgrywa ogromną rolę, toteż takie objazdy, stanie w korkach, na światłach to może być pozorna oszczędność.

Zdaniem drogowców w tej chwili trudno przewidzieć, jak te zmiany i czy w ogóle wpłyną na ruch w mieście. Po prostu trzeba czasu, żeby to ocenić.

— Na tę chwilę nie są planowane zmiany w organizacji ruchu w Olsztynie — informuje Michał Koronowski, rzecznik Zarządu Dróg, Zieleni i Transportu w Olsztynie. — Naturalnie będziemy obserwować czy wprowadzenie systemu e-TOLL będzie miało przełożenie na ruch w mieście.

Dziś TIR-y przejeżdżają przez Olsztyn, ale ulicami, które są przeznaczone do tranzytu. Jadą, bo nie ma innej alternatywy, żeby przedostać się choćby w kierunku północnym. To się zmieni, kiedy powstanie obwodnica Olsztyna i Dywit.

Zgodnie z założeniami ma ona przejąć sporą część ruchu, głównie ciężkiego. Według GDDKiA będzie to co najmniej 50 proc. ruchu, który wjeżdża dzisiaj do Olsztyna aleją Wojska Polskiego. I co istotne, obwodnicą pojadą samochody ciężarowe. Taki jest przynajmniej plan, zgodnie z którym obwodnica Olsztyna i Dywit powstanie między drugim kwartałem 2029 r. a trzecim kwartałem 2031 r.

Andrzej Mielnicki

Zostań naszym Patronem! Twoje wsparcie ma znaczenie!

Subskrybuj "Gazetę Olsztyńską" na Google News
Tagi:
Olsztyn drogi płatne krajowe samochody kierowcy ruch
Andrzej Mielnicki
więcej od tego autora

PODZIEL SIĘ

Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zaloguj się lub wejdź przez FB

GazetaOlsztyńska.pl
  • Koronawirus
  • Wiadomości
  • Sport
  • Olsztyn
  • Plebiscyty
  • Ogłoszenia
  • Nieruchomości
  • Motoryzacja
  • Drobne
  • Praca
  • Patronaty
  • Reklama
  • Pracuj u nas
  • Kontakt
ul. Tracka 5
10-364 Olsztyn
tel: 89 539-75-20
internet@gazetaolsztynska.pl
Biuro reklamy internetowej
tel: 89 539-76-29,
tel: 89 539-76-59
reklama@wm.pl

Bądź na bieżąco!

Najświeższe informacje przygotowane przez Redakcję zawsze na Twojej skrzynce e-mail. Zapisz się dzisiaj.

  • Polityka Prywatności
  • Regulaminy
  • Kontakt
2001-2025 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 7B