WM.pl
13 maja 2025, Wtorek
imieniny: Agnieszki, Magdaleny, Serwacego
  • 15°C
    Olsztyn

  • Cywilizacja
  • Rodzina
  • Biznes i ekonomia
  • Moto
  • Redakcja poleca
  • Rolnicze abc
  • Moje Mazury
  • Poczta
    • Ogłoszenia
    • Anty-defamation
    • Kongres Przyszłości
    • Europe Direct
    • Plebiscyt Sportowy
    • Krasnal.info
    PODZIEL SIĘ

    Jedziesz, to musisz płacić. Co z drogami w regionie Olsztyna?

    2024-11-11 13:00:59(ost. akt: 2024-11-08 15:39:07)
    Zdjęcie jest tylko ilustracją do tekstu

    Zdjęcie jest tylko ilustracją do tekstu

    Autor zdjęcia: Zbigniew Woźniak

    Od 1 listopada więcej dróg krajowych jest płatnych, w tym także niektóre drogi koło Olsztyna. Czy to nie przełoży się na ruch w mieście, bo może kierowcy, chcąc zaoszczędzić, będą próbowali ominąć płatne odcinki?

    Warto przeczytać

    • Marszałek Kuchciński wspiera zwierzaki. 300 tysięcy złotych...
    • Współpraca, wiedza i gotowość. Ruszył cykl ćwiczeń obronnych...
    • Najnowsze wydanie Gazety Olsztyńskiej
    W Polsce trzeba płacić za przejazd niektórymi drogami krajowymi. Chodzi o autostrady i drogi ekspresowe. Do tej pory sieć płatnych dróg liczyła ok. 3,6 tys. km, ale od 1 listopada to się zmieniło. Rada Ministrów przyjęła bowiem nowelizację rozporządzenia w sprawie rozszerzenia sieci płatnych dróg krajowych o kolejne prawie 1,6 tys. km.

    Opłaty dotyczą wyłącznie pojazdów o masie przekraczającej 3,5 t oraz autobusów. Stawki za przejazd są uzależnione od masy pojazdów oraz od normy emisji spalin. Nie ma planów wprowadzenia opłat od samochodów osobowych i motocykli za przejazd odcinkami dróg zarządzanymi przez GDDKiA — zapewnia jednocześnie Ministerstwo Infrastruktury.

    — Sieć nie była rozszerzana od 2017 r., a od tego czasu w Polsce oddano do użytku wiele nowych odcinków dróg krajowych – autostrad i dróg ekspresowych. Co istotne, wpływy z opłat za przejazd ciężkich pojazdów i autobusów trafiają do Krajowego Funduszu Drogowego, z którego finansowana jest budowa nowych dróg i remonty istniejącej sieci — tłumaczył minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

    A idzie o duże pieniądze. W wyniku rozszerzenia sieci dróg krajowych objętych poborem opłat wpływy do KFD tylko w pierwszym roku wzrosną o ok. 1,2 mld zł.
    Będziemy mieć więc w Polsce ponad 5 tys. km dróg krajowych objętych opłatą elektroniczną. Pobór opłat w systemie e-TOLL odbywa się za pomocą systemu satelitarnego. Oznacza to, że nie ma konieczności montowania służących do tego urządzeń na drodze.

    Tu trzeba płacić

    W sieci płatnych dróg są oczywiście też drogi ekspresowe na Warmii i Mazurach. A opłatami od 1 listopada objęto u nas kolejne odcinki ekspresówek:
    1. S7 na odcinkach:
    a) węzeł Żuławy Zachód — węzeł Elbląg Zachód
    b) węzeł Miłomłyn Południe — węzeł Olsztynek Zachód
    2. S16 na odcinku węzeł Olsztyn Południe — węzeł Olsztyn Wschód
    3. S51 na odcinku węzeł Olsztynek Zachód — węzeł Olsztyn Południe
    4. S61 na odcinkach:
    a) węzeł Kolno — węzeł Ełk Południe
    b) węzeł Kalinowo — węzeł Raczki.

    Pojadą przez miasto?

    To oznacza, że teraz kierowcy ciężarówek i autobusów będą musieli płacić za przejazd południową obwodnicą Olsztyna. Czy to nie zwiększy ruchu w mieście? Niektórzy, nie chcąc płacić za przejazd, mogą próbować szukać objazdu przez miasto, tym bardziej że nie można nikomu zakazać poruszania się drogą publiczną.

    Ale — jak zauważa Katarzyna Kozłowska, rzecznik olsztyńskiego oddziału GDDKiA — kierowcy muszą stosować się do istniejącego oznakowania, w tym znaków dotyczących tonażu pojazdów, w związku z tym nie wszędzie mogą wjechać, bo ryzykują, że zostaną za to ukarani przez policjantów czy inspektorów ITD. Poza tym w przypadku tranzytu czas odgrywa ogromną rolę, toteż takie objazdy, stanie w korkach, na światłach to może być pozorna oszczędność.

    Zdaniem drogowców w tej chwili trudno przewidzieć, jak te zmiany i czy w ogóle wpłyną na ruch w mieście. Po prostu trzeba czasu, żeby to ocenić.

    — Na tę chwilę nie są planowane zmiany w organizacji ruchu w Olsztynie — informuje Michał Koronowski, rzecznik Zarządu Dróg, Zieleni i Transportu w Olsztynie. — Naturalnie będziemy obserwować czy wprowadzenie systemu e-TOLL będzie miało przełożenie na ruch w mieście.

    Dziś TIR-y przejeżdżają przez Olsztyn, ale ulicami, które są przeznaczone do tranzytu. Jadą, bo nie ma innej alternatywy, żeby przedostać się choćby w kierunku północnym. To się zmieni, kiedy powstanie obwodnica Olsztyna i Dywit.

    Zgodnie z założeniami ma ona przejąć sporą część ruchu, głównie ciężkiego. Według GDDKiA będzie to co najmniej 50 proc. ruchu, który wjeżdża dzisiaj do Olsztyna aleją Wojska Polskiego. I co istotne, obwodnicą pojadą samochody ciężarowe. Taki jest przynajmniej plan, zgodnie z którym obwodnica Olsztyna i Dywit powstanie między drugim kwartałem 2029 r. a trzecim kwartałem 2031 r.

    Andrzej Mielnicki

    Zostań naszym Patronem! Twoje wsparcie ma znaczenie!

    Subskrybuj "Gazetę Olsztyńską" na Google News
    Tagi:
    Olsztyn drogi płatne krajowe samochody kierowcy ruch
    Andrzej Mielnicki
    więcej od tego autora

    PODZIEL SIĘ

    Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

    Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

    Zaloguj się lub wejdź przez FB

    GazetaOlsztyńska.pl
    • Koronawirus
    • Wiadomości
    • Sport
    • Olsztyn
    • Plebiscyty
    • Ogłoszenia
    • Nieruchomości
    • Motoryzacja
    • Drobne
    • Praca
    • Patronaty
    • Reklama
    • Pracuj u nas
    • Kontakt
    ul. Tracka 5
    10-364 Olsztyn
    tel: 89 539-75-20
    internet@gazetaolsztynska.pl
    Biuro reklamy internetowej
    tel: 89 539-76-29,
    tel: 89 539-76-59
    reklama@wm.pl

    Bądź na bieżąco!

    Najświeższe informacje przygotowane przez Redakcję zawsze na Twojej skrzynce e-mail. Zapisz się dzisiaj.

    • Polityka Prywatności
    • Regulaminy
    • Kontakt
    2001-2025 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 7B