Kolosem w skały – tak buduje się nowoczesną kolej
2024-12-09 09:50:52(ost. akt: 2024-12-09 03:59:51)
To nie science fiction – gigantyczna tarcza drążąca, która pomieściła się na 30 ciężarówkach, stworzy jeden z najdłuższych tuneli w Polsce.
Chińskie wiertło zmieni kolej w Małopolsce: Przełomowa inwestycja na linii Podłęże-Piekiełko
Gigantyczna tarcza TBM, wyprodukowana w Chinach, ma 5 metrów średnicy, waży 600 ton i została zaprojektowana, by wydrążyć jeden z najdłuższych tuneli kolejowych w Polsce. Już w grudniu maszyna dotrze do wyznaczonego portu na Bałtyku, po czym zostanie przetransportowana w częściach do Małopolski.
Kolejowa rewolucja pod Pisarzową
Kolejowa rewolucja pod Pisarzową
Tarcza TBM zostanie wykorzystana do budowy tunelu na linii kolejowej między Nowym Sączem a Limanową. Projekt ten, wart ponad 1,9 miliarda złotych, jest finansowany w ramach Krajowego Planu Odbudowy. Dzięki tej inwestycji linia 104 zyska nowy przebieg, co pozwoli na przyspieszenie ruchu kolejowego i znaczne skrócenie czasu podróży.
Budowa obejmuje dwa tunele: główny o długości 3,75 km oraz tunel ewakuacyjny. Pierwsza do pracy przystąpi mniejsza maszyna, która przeszła testy w Chinach, a następnie została rozebrana na 36 części i załadowana na statek. Najcięższy element, ważący 87 ton, to głowica tnąca o średnicy 4,8 metra. Transport morski z Szanghaju do Polski zajmie około dwóch miesięcy, a ostatni etap podróży odbędzie się drogą lądową.
Kompleksowa modernizacja linii kolejowej
Prace w ramach projektu Podłęże-Piekiełko są już prowadzone w kilku miejscach, m.in. w Limanowej, Marcinkowicach i Rabce-Zdroju. Modernizacja obejmuje elektryfikację oraz budowę nowych mostów, wiaduktów i stacji. Kluczowym elementem projektu jest połączenie Krakowa z Nowym Sączem, Podhalem i Zakopanem nowoczesną linią kolejową. Dzięki nowej trasie podróż między Krakowem a Nowym Sączem skróci się do około 60 minut, a do Zakopanego – do 90 minut.
Chińska technologia na usługach polskiej kolei
Chińska technologia na usługach polskiej kolei
Gigantyczne wiertło to nie tylko technologiczny majstersztyk, ale również symbol współpracy międzynarodowej. Maszyna została zaprojektowana tak, by sprostać wymagającym warunkom geologicznym w Małopolsce. Po jej przybyciu na miejsce w Męcinie rozpocznie się składanie urządzenia, które następnie przystąpi do prac w rejonie Pisarzowej. Drążenie potrwa kilkanaście miesięcy, a nad realizacją projektu czuwa konsorcjum firm, w tym polski Budimex oraz turecki Gülermak.
Przyszłość transportu na południu Polski
Po zakończeniu budowy tunelu mieszkańcy regionu zyskają nowoczesne połączenie kolejowe, które połączy Kraków, Sądecczyznę i Podhale z resztą kraju. Projekt Podłęże-Piekiełko to największa inwestycja kolejowa w południowej Polsce, która odmieni standardy podróżowania i usprawni transport w regionie. Jak podkreślają przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury, nowa linia kolejowa stanie się kluczowym elementem rozwijającej się sieci transportowej łączącej Polskę z sąsiadującą Słowacją.
źródło: money.pl
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez