Obowiązkowe strefy czystego transportu w największych miastach
2024-12-15 09:44:33(ost. akt: 2024-12-15 09:51:27)
Polska wprowadza obowiązkowe strefy czystego transportu w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców, które zmagają się z nadmiernym zanieczyszczeniem powietrza. Nowelizacja Ustawy o elektromobilności przewiduje również zmiany w zasadach dotyczących bezemisyjnego transportu publicznego. To kluczowy krok w walce z zanieczyszczeniem powietrza w największych aglomeracjach.
Nowelizacja Ustawy o Elektromobilności: Zmiany na rzecz czystszego powietrza
Polski rząd wprowadza przełomowe zmiany w Ustawie o elektromobilności, które nałożą nowe obowiązki na miasta borykające się z problemem zanieczyszczenia powietrza. Nowelizacja wprowadza obligatoryjne tworzenie stref czystego transportu w miastach liczących powyżej 100 tys. mieszkańców, gdzie stężenia dwutlenku azotu (NO₂) przekraczają dopuszczalne normy. Obecnie decyzja o tworzeniu takich stref zależy od władz lokalnych, lecz po zmianach stanie się obowiązkiem dla tych miejscowości, które Główny Inspektorat Ochrony Środowiska (GIOŚ) uzna za wymagające działań.
Obowiązek tworzenia stref w wybranych miastach
Jeżeli w 2024 roku lista miast z przekroczonym średniorocznym poziomem NO₂ pozostanie taka sama, strefy czystego transportu będą musiały powstać w Katowicach, Krakowie, Warszawie i Wrocławiu. Obecnie średnioroczne stężenia NO₂ w tych miastach wynoszą od 43 do 49 µg/m³, co znacząco przekracza dopuszczalny poziom wynoszący 40 µg/m³.
Władze miejskie będą musiały wprowadzić strefy od 1 stycznia roku
następującego po otrzymaniu raportu od GIOŚ. Co ważne, samorządy będą miały swobodę w określaniu granic strefy oraz zasad jej funkcjonowania. Z dotychczasowych badań wynika, że znaczącą poprawę jakości powietrza można osiągnąć przez ograniczenie ruchu starszych pojazdów z silnikami diesla, szczególnie tych spełniających normy emisji Euro 4 lub niższe.
Zmiana zasad dla bezemisyjnego transportu publicznego
Nowelizacja dotyka również kwestii transportu publicznego. Obecne przepisy wymagają od miast liczących ponad 50 tys. mieszkańców realizacji części zadań transportowych za pomocą bezemisyjnych autobusów. Ze względu na wysokie koszty, nowe przepisy podwyższają próg do 100 tys. mieszkańców, co zmniejszy presję na mniejsze samorządy.
Kiedy zmiany wejdą w życie?
Najważniejsze zapisy ustawy mają obowiązywać 14 dni po ich ogłoszeniu lub od 1 stycznia 2025 roku. Strefy czystego transportu mogą zostać zniesione, jeśli przez trzy kolejne lata miasto spełni wymagania dotyczące jakości powietrza.
Nowelizacja ustawy podkreśla konieczność przeciwdziałania zanieczyszczeniom powietrza w dużych aglomeracjach miejskich, przy jednoczesnym dostosowaniu wymagań do realnych możliwości budżetowych samorządów. Jest to kolejny krok w stronę zapewnienia lepszych warunków życia i czystszego środowiska w Polsce.
Źródło: Autokult.pl
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez