WM.pl
11 maja 2025, Niedziela
imieniny: Igi, Mamerta, Miry
  • 12°C
    Olsztyn

  • Cywilizacja
  • Rodzina
  • Biznes i ekonomia
  • Moto
  • Redakcja poleca
  • Rolnicze abc
  • Moje Mazury
  • Poczta
  • Ogłoszenia
  • Anty-defamation
  • Kongres Przyszłości
  • Europe Direct
  • Plebiscyt Sportowy
  • Krasnal.info
PODZIEL SIĘ

Czego boją się młodzi Polacy? Nowe badanie

2025-02-18 07:27:15(ost. akt: 2025-02-18 07:30:34)

Autor zdjęcia: PAP

Największe obawy młodych Europejczyków dotyczą rosnących kosztów życia; Polaków w wieku 16-30 lat martwią zarówno wysokie ceny utrzymania, jak też bezpieczeństwo i zdolności obronne UE - wynika z opublikowanego w poniedziałek badania Eurobarometru.

Warto przeczytać

  • Będzie tak, jak zapowiadano? IMGW ostrzega przed przymrozkami
  • Kwarantanna dla studentów Akademii Policji w Szczytnie...
  • Tragedia na trasie Chorzele-Szczytno. Droga jest zablokowana...
Kwestie obronności i bezpieczeństwa Europy spędzają sen z powiek zwłaszcza młodym osobom z Europy Środkowej i Wschodniej. Niepokój deklaruje 33 proc. Polaków; przed nami są jedynie Czesi (36 proc.), a zaraz za nami Estończycy (32 proc.). O bezpieczeństwo mniej boją się Grecy i Hiszpanie, gdzie niepokój deklaruje tylko 13 proc. pytanych i - co ciekawe - Węgrzy, gdzie sprawy dotyczące obronności martwią jedynie 14 proc. ankietowanych. W całej UE bezpieczeństwo znalazło się dopiero na siódmym miejscu wśród obaw wymienianych przez młodych.

Dominującym zmartwieniem młodych Europejczyków są natomiast rosnące koszty życia i utrzymania. Zdaniem 40 proc. młodych w wieku 16-30 lat priorytetem UE powinna być walka z rosnącymi cenami; podobnie uważa nawet więcej, bo aż 46 proc. młodych Polaków. Jedna trzecia (33 proc.) respondentów na drugim miejscu unijnych priorytetów wymieniła ochronę środowiska i walkę ze zmianami klimatycznymi. Jak wynika z raportu, kwestie środowiskowe młodych Polaków martwią mniej - tylko co czwarty (25 proc.) uważa, że UE powinna skupić się na tym temacie.

Nowe miejsca pracy

Na trzecim miejscu badani wymienili konieczność poprawy sytuacji gospodarczej Unii i tworzenie nowych miejsc pracy; na czwartym - lepszą ochronę społeczną i dostęp do opieki zdrowotnej; na piątym - lepsze jakościowo szkolnictwo i edukację, a zaraz po nich - mieszkalnictwo. "Młodzi ludzie martwią się dziś rosnącymi cenami, zmianami klimatu, bezpieczeństwem i możliwością znalezienia dobrej pracy. To są kwestie, które musimy uwzględniać w każdej podejmowanej decyzji i każdym uchwalanym prawie" - skomentowała wyniki szefowa Parlamentu Europejskiego Roberta Metsola w opublikowanym w poniedziałek oświadczeniu.

Jeśli chodzi o zainteresowanie polityką, to 42 proc. młodych przyznało, że czerpie informacje na temat polityki z mediów społecznościowych. Telewizja znalazła się tu na drugim miejscu (39 proc.) i wskazywali na nią raczej badani w wieku 25-30 lat. Oni też częściej zaglądali na portale informacyjne oraz czerpali wiedzę z radia. Wśród młodszych, czyli badanych w wieku 16-18 lat, dominowały media społecznościowe, z których wiedzę czerpało 45 proc. najmłodszych badanych. Jedna trzecia przyznała ponadto, że w kwestiach politycznych ufa rodzinie i kolegom.

Media społecznościowe są głównym źródłem informacji dla 48 proc. młodych Polaków. Co drugi czerpie wiedzę z Facebooka, a na kolejnych miejscach znalazły się: YouTube (45 proc.), Instagram (37 proc.), TikTok (36 proc.) i X (31 proc.). W całej UE prym wiedzie Instagram (47 proc.) jako najpopularniejsza platforma do zdobywania wiedzy o polityce i sprawach społecznych; po nim uplasował się TikTok (39 proc.). Najmniej popularny wśród Europejczyków w tej grupie wiekowej okazał się być X, z którego wiedzę czerpie co piąty badany. Do oglądania wiadomości w telewizji przyznaje się 36 proc. młodych Polaków.

Świadomość narażenia na dezinformację

Badania pokazują, że młodzi całkiem nieźle zdają sobie sprawę z tego, że są narażeni na dezinformację. 76 proc. uważa, że w ciągu ostatnich siedmiu dni natrafiło w sieci na fake newsy, a siedmioro na dziesięcioro uważa, że jest w stanie rozpoznać dezinformację. 44 proc. wszystkich badanych i 45 proc. Polaków uważa, że jest narażonych na dezinformację "często" i "bardzo często".

68 proc. Polaków sądzi, że jest w stanie rozpoznać dezinformację. Pewnie w tym zakresie czują się też Maltańczycy i Chorwaci, a największe wątpliwości mają Austriacy, Niemcy i Słoweńcy. "Ponieważ większość młodych ludzi czerpie wiadomości głównie z mediów społecznościowych, na politykach i platformach społecznościowych spoczywa szczególna odpowiedzialność za walkę z rosnącą dezinformacją" - ostrzegła w oświadczeniu Metsola.

W badaniu udział wzięło prawie 26 tys. osób ze wszystkich 27 państw członkowskich; 1004 wywiady przeprowadzono w Polsce.


red./PAP

Subskrybuj "Gazetę Olsztyńską" na Google News
Tagi:
Największe obawy młodzi Polacy lęki troski zmartwienia badanie raport wyniki niepokój wyzwania problemy strachy młode pokolenie analiza zagrożenia przyszłość sytuacja życiowa społeczeństwo perspektywy
red.
więcej od tego autora

PODZIEL SIĘ

Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zaloguj się lub wejdź przez FB

GazetaOlsztyńska.pl
  • Koronawirus
  • Wiadomości
  • Sport
  • Olsztyn
  • Plebiscyty
  • Ogłoszenia
  • Nieruchomości
  • Motoryzacja
  • Drobne
  • Praca
  • Patronaty
  • Reklama
  • Pracuj u nas
  • Kontakt
ul. Tracka 5
10-364 Olsztyn
tel: 89 539-75-20
internet@gazetaolsztynska.pl
Biuro reklamy internetowej
tel: 89 539-76-29,
tel: 89 539-76-59
reklama@wm.pl

Bądź na bieżąco!

Najświeższe informacje przygotowane przez Redakcję zawsze na Twojej skrzynce e-mail. Zapisz się dzisiaj.

  • Polityka Prywatności
  • Regulaminy
  • Kontakt
2001-2025 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 7B