"Anora" z Oscarem za najlepszy film
2025-03-03 07:39:09(ost. akt: 2025-03-03 08:41:54)
"Anora" Seana Bakera zdobyła pięć Oscarów, m.in. za najlepszy film i reżyserię. Twórca zaapelował ze sceny do filmowców, by kręcili obrazy przeznaczone na wielkie ekrany — Oglądajmy filmy w kinach, podtrzymujmy tę wspaniałą tradycję — podkreślił.
97. gala oscarowa okazała się triumfem amerykańskiego kina niezależnego. Pięć statuetek - m.in. za najlepszy film, reżyserię, montaż i scenariusz oryginalny - trafiło do "Anory" Seana Bakera. Opowieść o pracownicy seksualnej poślubiającej syna rosyjskiego milionera zrealizowano w Nowym Jorku za jedyne 6 mln dol. Odbierając nagrody, Baker podkreślił, że wygrana jego obrazu to dowód, że świat potrzebuje filmów niezależnych. Przypomniał też o trudnej sytuacji kin.
— W domu nie doświadczymy tego samego, co w kinie. Podczas pandemii straciliśmy prawie tysiąc kin i wciąż zamykają się kolejne. Jeśli nie odwrócimy tego trendu, stracimy ważną część naszej kultury. Filmowcy, kręcćcie filmy przeznaczone na wielkie ekrany. Ja będę to robił. Dystrybutorzy, skupcie się na premierach kinowych. Rodzice, zabierajcie dzieci do kina, by ukształtować nowe pokolenie kinomanów. Wszyscy oglądajmy filmy w kinach, podtrzymujmy tę wspaniałą tradycję — zaapelował. Razem z docenioną za pierwszoplanową rolę kobiecą Mikey Madison Baker podziękował społecznośći seksworkerek i seksworkerów, którzy opowiedzieli mu o swoich doświadczeniach.
Tuż za "Anorą" uplasował się "The Brutalist". Monumentalne dzieło Brady'ego Corbeta o węgiersko-żydowskim architekcie wybudzonym z amerykańskiego snu zapewniło statuetki Danielowi Blumbergowi za muzykę, Lolowi Crawleyowi za zdjęcia oraz Adrienowi Brody'emu za główną rolę męską. "
— To szczytowy moment mojej kariery, a jednocześnie szansa, by zacząć od nowa. Okazja, by następne 20 lat mojego życia udowadniać, że jestem godny tak ważnych ról. Znów staję na tej scenie i reprezentuję traumę wojenną systematycznej opresji, antysemityzmu i rasizmu. Wierzę i modlę się, by nasz świat był szczęśliwy i otwarty. Jeśli przeszłość nauczyła nas czegokolwiek, to tego, że nie można akceptować nienawiści — stwierdził aktor, który poprzedniego Oscara odebrał w 2003 r. za pierwszoplanową kreację w "Pianiście" Romana Polańskiego.
Najmocniejszym akcentem gali była nagroda w kategorii najlepszy pełnometrażowy film dokumentalny dla "Nie chcemy innej ziemi" Basela Adry, Hamdana Ballala, Yuvala Abrahama i Rachel Szor. Obraz ten poświęcony jest wieloletniej walce prawnej palestyńskich mieszkańców Masafer Yatta na Zachodnim Brzegu o zachowanie swojej wioski.
— Nie ma tolerancji dla rzeczywistości, w której żyjemy. Trzeba zatrzymać czystki etniczne i niesprawiedliwość — powiedział Basel Adra.
— Wspólnie mówimy mocniejszym głosem. Potworne niszczenie Gazy musi zostać zakończone, zakładnicy muszą zostać uwolnieni. Jest inna droga, inne rozwiązanie: prawa narodowe dla naszych ludów. Polityka zagraniczna tego kraju pomaga w zablokowaniu tej ścieżki. Czy nie widzicie, że jesteśmy ze sobą związani? Mój lud może być bezpieczny, jeśli lud Basela jest bezpieczny i wolny. Nie jest za późno dla życia, nie ma innej drogi — podkreślił Yuval Abraham. Pierwszy pochodzi z Palestyny, drugi - z Izraela.
Oscara dla najlepszego pełnometrażowego filmu animowanego przyznano "Flow" Gintsa Zilbalodisa - historii o kocie, który w obliczu powodzi znajduje miejsce na łódce i wraz z innymi zwierzętami stawia czoła zagrożeniu. To pierwsza nominacja dla filmu z Łotwy w całej historii nagród Amerykańskiej Akademii Filmowej. Reżyser przyznał, że ma nadzieję, że wyróżnienie pomoże innym niezależnym twórcom animacji filmowych.
Najlepszą krótkometrażową animacją okazała się irańska produkcja "W cieniu cyprysu". Hossein Molayemi, współtwórca filmu, dziękując za wyróżnienie powiedział, że dedykuje je "wszystkim, którzy nadal walczą, toczą także wewnętrzne boje, o których nikt nie wie - szczególnie cierpiącym Irańczykom i Irankom".
W kategorii najlepszy pełnometrażowy film międzynarodowy zwyciężył "I'm Still Here" Waltera Sallesa. Obraz, osadzony w Brazylii początku lat 70., pokonał "Emilię Perez" Jacquesa Audiarda, "Nasienie świętej figi" Mohammada Rasoulofa, "Flow" Gintsa Zilbalodisa i duńsko-szwedzko-polską koprodukcję "Dziewczyna z igłą" Magnusa von Horna.
Po dwie statuetki powędrowały do twórców "Wicked", "Emilii Perez" i "Diuny: części drugiej". Obraz Jona M. Chu zdobył Oscary za kostiumy i scenografię, dzieło Jacquesa Audiarda - za drugoplanową rolę kobiecą (Zoe Saldana) i piosenkę "El Mar", a film Denisa Villeneuve'a - za dźwięk i efekty specjalne.
Petera Straughana wyróżniono za scenariusz adaptowany "Konklawe". Nagroda za najlepszą charakteryzację i fryzury trafiła do Pierre'a-Oliviera Persina, Stephanie Guillon i Marilyne Scarselli za "Substancję". Jedna statuetka trafiła również do twórców kręconego w Polsce "Prawdziwego bólu" Jessego Eisenberga. Jej laureatem został grający rolę drugoplanową Kieran Culkin.
Zgodnie z zapowiedziami CEO Akademii Billa Kramera i prezydentki Janet Yang tegoroczna gala była hołdem dla Los Angeles, które w styczniu ucierpiało wskutek niszczycielskich pożarów. Ceremonię otworzyło nagranie wideo złożone z fragmentów filmów zrealizowanych w tym mieście, m.in. "Pewnego razu... w Hollywood" Quentina Tarantino, "La La Land" Damiena Chazelle'a oraz "Wszystko wszędzie naraz" Daniela Kwana i Daniela Scheinerta. W trakcie uroczystości na scenie pojawiła się lokalna drużyna strażacka, którą publiczność uhonorowała owacją na stojąco.
Tylko raz - słowami aktorki Daryl Hannah, która przed wręczeniem nagrody za montaż krzyknęła "Sława Ukrainie!" - odniesiono się do trwającej wojny. Zabrakło komentarzy na temat sytuacji wewnętrznej i obecnego prezydenta USA Donalda Trumpa.
Tradycyjnie w trakcie wieczoru upamiętniono twórców, którzy odeszli w mijającym roku. Znaleźli się wśród nich Maggie Smith, Donald Sutherland, Gene Hackman, Anouk Aimee, David Lynch, James Earl Jones, Shelley Duvall, Gena Rowlands, Kris Kristofferson, Joan Plowright, Teri Garr, a także polski kompozytor Jan A. P. Kaczmarek, laureat Nagrody Akademii za muzykę, skomponowaną do filmu "Marzyciel". Osobne wspomnienie w sekcji "In Memoriam" poświęcono zmarłemu w listopadzie 2024 r. kompozytorowi Quincy'emu Jonesowi, autorowi muzyki do takich filmów jak m.in. "Kolor purpury", "Z zimną krwią", "W upalną noc" czy "Ucieczka gangstera". Jego osiągnięcia przypomniały Whoopi Goldberg i Oprah Winfrey.
PEŁNA LISTA ZWYCIĘZCÓW OSCARA
Najlepszy film
"Anora" - zwycięzca
"The Brutalist"
"Kompletnie Nieznany"
"Konklawe"
"Diuna: Część druga"
"Emilia Pérez"
"I'm Still Here"
"Miedziaki"
"Substancja"
"Wicked"
Najlepszy aktor pierwszoplanowy
Adrien Brody - "The Brutalist", zwycięzca
Timothée Chalamet - "Kompletnie Nieznany"
'
Sebastian Stan - "Wybraniec"
'
Sebastian Stan - "Wybraniec"
Colman Domingo - "Sing Sing"
Ralph Fiennes - "Konklawe"
Najlepsza aktorka pierwszoplanowa
Mikey Madison - "Anora", zwyciężczyni
Demi Moore - "Substancja"
Fernanda Torres - "I'm Still Here"
Cynthia Erivo - "Wicked"
Karla Sofía Gascón - "Emilia Pérez"
Najlepszy aktor drugoplanowy
Kieran Culkin - "Prawdziwy Ból", zwycięzca
Yura Borisov- "Anora"
Guy Pearce - "The Brutalist"
Edward Norton - "Kompletnie Nieznany"
Jeremy Strong - "Wybraniec"
Najlepsza aktorka drugoplanowa
Zoe Saldaña - "Emilia Pérez", zwyciężczyni
Monica Barbaro - "Kompletnie Nieznany"
Felicity Jones - "The Brutalist"
Ariana Grande - "Wicked"
Isabella Rossellini - "Konklawe"
Najlepszy reżyser
Sean Baker - "Anora", zwycięzca
Brady Corbet - "The Brutalist"
Jacques Audiard - "Emilia Pérez"
James Mangold - "Kompletnie Nieznany"
Coralie Fargeat - "Substancja"
Najlepszy scenariusz oryginalny
"Anora" - Sean Baker, zwycięzca
"The Brutalist" - Brady Corbert, Mona Fastvold
"September 5" - Tim Fehlbaum, Moritz Binder, Alex David
"Prawdziwy Ból" - Jesse Eisenberg
"Substancja" - Coralie Fargeat
Najlepszy scenariusz adaptowany
"Konklawe" - Peter Straughan, zwycięzca
"Kompletnie Nieznany" - Jay Cocks, James Mangold
"Miedziaki" - Joslyn Barnes, RaMell Ross
"Emilia Pérez" - Jacques Audiard, Thomas Bidegain
"Sing Sing" - Greg Kwedar, Clint Bentley
Najlepszy krótkometrażowy film dokumentalny
"Pierwsza Dziewczyna w Orkiestrze" - Lisa Remington, Molly O'Brien, zwycięzca
"Death by Numbers" - Janique L. Robillard, Kim A. Snyder
"Instruments of a Beating Heart" - Eric Nyari, Ema Ryan Yamazaki
"Incydent" - Jamie Kalven, Bill Morrison
"I Am Ready, Warden" - Smitri Mundhra, Maya Gnyp
Najlepszy długometrażowy film animowany
"Flow" - Matīss Kaža, Gints Zilbalodis, Gregory Zalcman, Ron Dyens; zwycięzca
"W Głowie Się Nie Mieści 2" - Kelsey Mann, Mark Nielsen
"Pamiętnik Ślimaka" - Adam Elliot, Liz Kearney
"Dziki Robot" - Chris Sanders, Jeff Hermann
"Wallace i Gromit: Zemsta Pingwina" - Merlin Crossingham, Nick Park, Richard Beek
Najlepszy krótkometrażowy film animowany
"W Cieniu Cyprusu" - Hossein Molayemi, Shirin Sohani; zwycięzca
"Piękni Mężczyźni" - Brech Van Elslande, Nicolas Keppens
"Fuj!" - Juliette Marquet, Loïc Espuche
"Bez Końca" - Stienette Bosklopper, Nina Gantz
"Magiczne Cukierki" - Daisuke Nishio, Takashi Washio
Najlepsza muzyka
"The Brutalist" - Daniel Blumberg, zwycięzca
"Konklawe" - Volker Bertelmann
"Wicked" - John Powell, Stephen Schwartz
"Emilia Pérez" - Clément Ducol, Camille
"Dziki Robot" - Kris Bowers
Najlepsze zdjęcia
[i]"The Brutalist" - Lol Crawley, zwycięzca
"Diuna: Część druga" - Greg Fraser
"Maria Callas" - Edward Lachman
"Emilia Pérez" - Paul Gillhaume
"Nosferatu" - Jarin Blaschke[/i]
Najlepsza scenografia
[i]"Wicked" - Lee Sandales, Nathan Crowlery; zwycięzca
"The Brutalist" - Judy Becker, Patricia Cuccia
"Diuna" Cześć druga" - Patrice Vermette, Shane Vieau
"Konklawe" - Cynthia Sleiter, Suzie Davies
"Nosferatu" - Craig Lathrop, Beatrice Brentnerova[/i]
[b]Najlepsze kostiumy
"Wicked" - Paul Tazewell, zwycięzca
"Kompletnie Nieznany" - Arianne Phillips
"Gladiator II" - David Crossman. Jany Yantes
"Konklawe" - Lisy Christl
"Nosferatu" - Linda Muir
[/b]
[/b]
Najlepszy pełnometrażowy film dokumentalny
"Nie Chcemy Innej Ziemi" - Yuval Abraham, Hamdan Ballal, Rachel Szor, Basel Adra; zwycięzcy
"Dzienniki Black Box" - Hanna Aqvilin, Shiori Ito, Eric Nyari
"Ścieżka Dźwiękowa Zamachu Stanu" - Rémi Grellety, Johan Grimonprez, Daan Milius
"Wojna Porcelanowa" - Brendan Bellomo, Paula DuPré Pesmen, Aniela Sidorska
"Sugarcane: Rozliczenie z Przeszłością" - Kellen Quinn, Emily Kassie, Julian Brave NoiseCat
Najlepszy montaż
"Anora" - Sean Baker, zwycięzca
"The Brutalist" - Dávid Jancsó
"Emilia Pérez" - Juliette Welfling
"Konklawe" - Nick Emerson
"Wicked" - Myron Kerstein
Najlepszy dźwięk
"Diuna: Część druga" - Doug Hemphill, Gareth John, Ron Bartlett, Richard King; zwycięzca
"Kompletnie Nieznany" - Donald Sylvester, Ted Caplan, Paul Massey, David Giammarco, Tod A. Maitland
"Wicked" - Nancy Nugent Title, Jack Dolman, Andy Nelson, Simon Hayes, John Marquis
"Emilia Pérez" - Erwan Kerzanet, Niels Barletta, Cyril Holtz, Aymeric Devoldère, Maxence Dussère
"Dziki Robot" - Brian Chumney, Leff Lefferts, Randy Thom, Gary A. Rizzo
Najlepsza piosenka
[i]"Emilia Pérez" - "El Mal", wyk. Zoe Saldana, Karla Sofía Gascón, Camille; zwycięzca
"Emilia Pérez" - "Mi Camino", wyk. Selena Gomez, Edgar Ramírez
"Batalion 6888" - "The Journey", wyk. H.E.R
"Sing Sing" - "Like a Bird", wyk. Adrian Quesada, Abraham Alexander
"Elton John: Never Too Late" - "Never Too Late" wyk. Elthon John, Brandi Carlile
[/i]
[/i]
Najlepszy krótkometrażowy film aktorski
"Nie Jestem Robotem" - Victoria Warmerdam, Trent, zwycięzca
"Człowiek, Który Nie Potrafił Milczeć" - Nebojša Slijepčević, Danijel Pek
"Anuja" - Adam J. Graves, Suchitra Mattai
"A Lien" - David Cutler-Kreutz, Sam Cutler-Kreutz
"Ostatni Strażnik" - Darwin Shaw, Cindy Lee
Najlepsze efekty specjalne
[i]"Diuna: Część druga" - Paul Lambert, Stephen James, Rhys Salcombe, Gerd Nefzer; zwycięzca
"Obcy: Romulus" - Eric Barba, Nelson Sepulveda, Daniel Macarin, Shane Mahan
"Królestwo Planety Małp" - Erik Winquist, Stephen Unterfran, Paul Story, Rodney Burke
"Better Man: Niesamowity Robbie Williams" - Luke Millar, David Clayton, Keith Herft, Peter Stubbs
"Wicked" - Pablo Helman, Jonathan Fawkner, David Shirk, Paul Corbould[/i]
Najlepsza charakteryzacja i fryzury
"Substancja", zwycięzca
"A Different Man"
"Nosferatu"
"Emilia Pérez"
"Wicked"
Najlepszy film międzynarodowy
[i]"I'm Still Here" - Walter Salles, zwycięzca
"Dziewczyna z Igłą" - Magnus van Horn
"Nasienie Świętej Figi" - Mohammad Rasoulof
"Emilia Pérez" - Jacques Audiard
"Flow" - Gints Zilbalodis[/i]
Źródło: PAP/Filmweb.pl/red.
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez