WM.pl
26 maja 2025, Poniedziałek
imieniny: Eweliny, Jana, Pawła
  • 17°C
    Olsztyn

  • Cywilizacja
  • Rodzina
  • Biznes i ekonomia
  • Moto
  • Redakcja poleca
  • Rolnicze abc
  • Moje Mazury
  • Poczta
  • Ogłoszenia
  • Anty-defamation
  • Kongres Przyszłości
  • Europe Direct
  • Plebiscyt Sportowy
  • Krasnal.info
PODZIEL SIĘ

Gdynia Container Terminal pod lupą

2025-03-16 12:30:30(ost. akt: 2025-03-16 12:38:21)
Zdjęcie jest ilustracją do tekstu

Zdjęcie jest ilustracją do tekstu

Autor zdjęcia: port-gdynia.pl

W najnowszym wydaniu programu "Superwizjer", stacja telewizyjna przyjrzała się kontrowersjom związanym z Gdynia Container Terminal (GCT), jednym z kluczowych terminali w polskim porcie, który znajduje się pod zarządem hongkońskiej spółki Hutchison Port Holdings. W tle sprawy pojawiają się obawy o bezpieczeństwo narodowe i rolę, jaką może pełnić terminal w kontekście dostaw wojskowych, zwłaszcza dla armii amerykańskiej i NATO.

Warto przeczytać

  • Krutek doczekał się potomstwa
  • Co tam płynie pod Armii Krajowej?
  • Ślubowanie, awanse i bohaterstwo – uroczysty dzień w warmińsko-mazurskiej...
W sobotnim (15 marca) wydaniu programu "Superwizjer" dziennikarze zajęli się tematem Gdynia Container Terminal (GCT), jednym z największych terminali w polskim porcie, który znajduje się w rękach Hutchison Port Holdings – spółki z siedzibą w Hongkongu. Zwrócono uwagę, że terminal ten jest częścią globalnej sieci terminali działających w ponad 50 portach na całym świecie, co rodzi poważne wątpliwości dotyczące bezpieczeństwa narodowego Polski oraz sojuszników w NATO.

Podczas śledztwa dziennikarze wskazali, że GCT w Gdyni obsługuje również statki transportujące sprzęt wojskowy, w tym także dla amerykańskiej armii. W 2023 roku w sąsiedztwie terminalu miały zostać wyładowane ładunki wojskowe, które następnie miały trafić na wschodnią flankę NATO oraz na front ukraiński. Jednak, jak ujawnili reporterzy, doszło do kontrowersyjnej sytuacji, gdy dziób amerykańskiego statku wystawał o 50 metrów na teren zarządzany przez Hutchison Port Holdings, co spowodowało, że chińska firma zablokowała rozładunek. Ostatecznie sprzęt wojskowy trafił na inne nabrzeże.

Polityczna gra sił


Zgłoszenie tych informacji przez anonimową rozmówczynię wskazuje na polityczne tło całej sprawy. Według jej słów, blokada rozładunku przez chińskiego operatora była świadomym pokazem siły wobec NATO, co tylko potwierdza wrażliwość tej sprawy na arenie międzynarodowej. Kolejne wypowiedzi wskazują na utraconą kontrolę Polski nad tym ważnym odcinkiem portu, który przejął chiński koncern. Marek Biernacki, przewodniczący sejmowej komisji ds. służb specjalnych, zauważył, że choć inne nabrzeża portu są kontrolowane przez państwo, to w przypadku GCT państwo polskie straciło kontrolę nad tym obszarem.

W odpowiedzi na te kontrowersje, władze polskie postanowiły w 2023 roku wpisać GCT na listę infrastruktury krytycznej, co miało na celu zapewnienie ściślejszej współpracy z rządem w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa. Jednak "Superwizjer" wskazuje, że wciąż pozostaje pytanie o to, jak chińska spółka może dzielić się informacjami z rządem Chin, które mogą być użyteczne z punktu widzenia ich interesów strategicznych.

Obawy o bezpieczeństwo


Zgodnie z opinią ekspertów z German Marshall Fund, takie porty zarządzane przez chińskie firmy mogą działać w interesie Chińskiej Republiki Ludowej. Nawet jeśli formalnie nie prowadzą działań wywiadowczych, monitorowanie danych i zbieranie informacji o rodzaju rozładowywanych towarów może stanowić element strategii wpływów Chin. Tony Housh, były przewodniczący Amerykańskiej Izby Handlowej w Polsce, podkreślił, że przez taką obecność Chiny mają pełen dostęp do informacji o transporcie wojskowym i kluczowych zasobach, co może stanowić zagrożenie dla zachodnich sojuszników.

Reakcja polskich władz


Na pytanie "Superwizjera" o te kwestie, przedstawiciele GCT stanowczo zapewnili, że nie prowadzą działalności wywiadowczej na terenie portu i podkreślili, że firma zarządzająca terminalem działa w pełni zgodnie z prawem polskim. W odpowiedzi na problematyczną sytuację z amerykańskim statkiem, przedstawiciele terminalu tłumaczą, że nie byli stroną umowy o obsługę statku, a rozładunek odbył się na innym nabrzeżu.

Mimo zapewnień, pojawiły się sugestie o możliwym przejęciu części firmy Hutchison przez Stany Zjednoczone, co może wpłynąć na dalsze zarządzanie kluczowymi portami. Nie wiadomo jednak, czy to obejmuje również Gdynia Container Terminal.

Źródło: money.pl/Superwizjer

Zostań naszym Patronem! Twoje wsparcie ma znaczenie!

Subskrybuj "Gazetę Olsztyńską" na Google News
Tagi:
port gdynia superwizjer
red.
więcej od tego autora

PODZIEL SIĘ

Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zaloguj się lub wejdź przez FB

GazetaOlsztyńska.pl
  • Koronawirus
  • Wiadomości
  • Sport
  • Olsztyn
  • Plebiscyty
  • Ogłoszenia
  • Nieruchomości
  • Motoryzacja
  • Drobne
  • Praca
  • Patronaty
  • Reklama
  • Pracuj u nas
  • Kontakt
ul. Tracka 5
10-364 Olsztyn
tel: 89 539-75-20
internet@gazetaolsztynska.pl
Biuro reklamy internetowej
tel: 89 539-76-29,
tel: 89 539-76-59
reklama@wm.pl

Bądź na bieżąco!

Najświeższe informacje przygotowane przez Redakcję zawsze na Twojej skrzynce e-mail. Zapisz się dzisiaj.

  • Polityka Prywatności
  • Regulaminy
  • Kontakt
2001-2025 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 7B