LOT na rozdrożu: Airbus czy Embraer?
2025-03-18 11:44:43(ost. akt: 2025-03-18 11:52:25)
Polskie Linie Lotnicze LOT stoją przed kluczową decyzją dotyczącą modernizacji swojej floty regionalnej. Przewoźnik rozważa zakup 84 nowych samolotów, a o gigantyczne zamówienie rywalizują dwaj czołowi producenci – europejski Airbus oraz brazylijski Embraer.
LOT inwestuje w nową flotę – wybór między Airbusem a Embraerem
Wielkie przetasowania na rynku lotniczym sprawiają, że przewoźnicy na całym świecie poszukują nowoczesnych i bardziej efektywnych samolotów. Nie inaczej jest w przypadku Polskich Linii Lotniczych LOT, które planują gruntowną modernizację swojej floty regionalnej. Decyzja nie jest łatwa – do walki o lukratywny kontrakt na dostarczenie 84 maszyn stanęły dwa modele: Airbus A220 oraz Embraer 195-E2.
Francuski dziennik Le Monde już kilkanaście dni temu informował o wizycie prezesa Airbusa w Polsce, sugerując, że europejski gigant wiąże duże nadzieje z tym zamówieniem. Teraz potwierdził to wiceprezes firmy, Benoit de Saint-Exupéry, który podczas wizyty w Warszawie ujawnił, że Airbus oficjalnie zaoferował LOT-owi samoloty w dwóch wariantach – A220-100 i A220-300.
Produkcja tego modelu odbywa się w Kanadzie, ale około 40% komponentów pochodzi z Europy, a część z nich jest produkowana w Polsce. To argument, który może wpłynąć na decyzję LOT-u, zwłaszcza w kontekście rozwijania krajowego sektora lotniczego.
Embraer – sprawdzony partner LOT-u
Obok europejskiej propozycji w grze pozostaje również Embraer, którego samoloty od lat stanowią fundament floty LOT-u. Obecnie przewoźnik dysponuje 47 maszynami brazylijskiego producenta, w tym różnymi wariantami E170, E175, E190 oraz E195, a także trzema nowoczesnymi egzemplarzami E195-E2, czyli unowocześnioną wersją tego modelu.
Brazylijczycy nie zamierzają rezygnować z walki o kontrakt. Niedawno w Warszawie ofertę Embraera osobiście zaprezentował prezes Grupy Embraer, Francisco Gomes Neto, który podkreślił, że firma jest gotowa na rozszerzenie współpracy z polskim przemysłem. W grę wchodzą nie tylko dostawy nowych maszyn, ale także montaż końcowy, serwisowanie oraz naprawy samolotów w Polsce, co mogłoby przynieść dodatkowe korzyści dla krajowego sektora lotniczego.
Decyzja, która zmieni przyszłość LOT-u
LOT od lat bazuje na samolotach Boeinga i Embraera, choć w przeszłości sezonowo leasingował również maszyny Airbusa. Teraz przewoźnik stoi przed kluczową decyzją – czy pozostać przy sprawdzonym Embraerze, czy też postawić na europejską ofertę i włączyć do swojej floty Airbusa A220.
Źródło: Filary Biznesu/Le Monde
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez