WM.pl
25 maja 2025, Niedziela
imieniny: Borysa, Magdy, Marii-Magdaleny
  • 20°C
    Olsztyn

  • Cywilizacja
  • Rodzina
  • Biznes i ekonomia
  • Moto
  • Redakcja poleca
  • Rolnicze abc
  • Moje Mazury
  • Poczta
  • Ogłoszenia
  • Anty-defamation
  • Kongres Przyszłości
  • Europe Direct
  • Plebiscyt Sportowy
  • Krasnal.info
PODZIEL SIĘ

Nowe przepisy emisji CO2

2025-04-03 09:42:25(ost. akt: 2025-04-03 09:49:01)
Zdjęcie jest ilustracją do tekstu

Zdjęcie jest ilustracją do tekstu

Autor zdjęcia: stock

Unia Europejska nie zwalnia tempa w walce o zeroemisyjną motoryzację. Nowe przepisy wprawdzie dają producentom większą elastyczność w rozliczaniu emisji CO2, ale nie łagodzą surowych norm.

Warto przeczytać

  • Krutek doczekał się potomstwa
  • Co tam płynie pod Armii Krajowej?
  • Dodatek dopełniający do renty socjalnej trafił do mieszkańców...
Od stycznia 2025 roku producenci samochodów w Unii Europejskiej muszą spełniać nowe normy emisji CO2, które w najbliższych latach będą się jeszcze zaostrzać. Obowiązujący obecnie limit wynosi 93,6 g/km, a do 2030 roku zostanie zmniejszony do 50 g/km. W 2035 roku Unia chce całkowicie zakazać sprzedaży nowych aut spalinowych.

Każdy gram przekroczenia limitu oznacza karę 95 euro za każdy sprzedany pojazd. W Niemczech średnia emisja nowych aut w lutym wynosiła 109,7 g/km, co oznaczało średnią karę na poziomie 1 529 euro (ok. 6 380 zł) na samochód. To właśnie te koszty sprawiają, że ceny spalinowych aut rosną, a modele z segmentu budżetowego stają się nieopłacalne do produkcji.

Zgodnie z propozycją Komisji Europejskiej, producenci nie będą musieli rozliczać się z emisji co roku, lecz dopiero po zakończeniu trzyletniego okresu (2025-2027). Oznacza to, że jeśli w 2025 roku przekroczą limit emisji, mogą to „nadrobić” większą sprzedażą aut elektrycznych w kolejnych latach.

Nie zmienia to jednak faktu, że presja na eliminację aut spalinowych rośnie. Producenci, by uniknąć miliardowych kar, będą musieli szybciej zwiększać udział elektryków w swojej ofercie. Obecnie ich sprzedaż stanowi 17% rejestracji w Europie, ale docelowy „bezpieczny” poziom dla firm to 25%.

Zaostrzające się normy sprawiają, że przystępne cenowo auta spalinowe stopniowo znikają z rynku. Hybrydy i hybrydy plug-in pozostaną dostępne, ale ich ceny będą rosły. Marki premium, dzięki wyższym marżom, będą mogły wliczać kary w cenę aut, ale dla popularnych producentów oznacza to konieczność rezygnacji z najtańszych modeli.

W 2025 roku same kary dla Volkswagena mogą wynieść 1,5 miliarda euro, a łączne opłaty dla całej branży mogą sięgnąć 15 miliardów euro. To dodatkowo przyspieszy elektryfikację rynku i sprawi, że zakup taniego samochodu spalinowego będzie coraz trudniejszy.

Z danych wynika, że liczba rejestracji aut elektrycznych w Europie w lutym 2025 roku wzrosła o 3,8% w porównaniu do poprzedniego roku.

Źródło: Interia

Subskrybuj "Gazetę Olsztyńską" na Google News
Tagi:
emisja spalin unia europejska samochody co2
red.
więcej od tego autora

PODZIEL SIĘ

Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zaloguj się lub wejdź przez FB

GazetaOlsztyńska.pl
  • Koronawirus
  • Wiadomości
  • Sport
  • Olsztyn
  • Plebiscyty
  • Ogłoszenia
  • Nieruchomości
  • Motoryzacja
  • Drobne
  • Praca
  • Patronaty
  • Reklama
  • Pracuj u nas
  • Kontakt
ul. Tracka 5
10-364 Olsztyn
tel: 89 539-75-20
internet@gazetaolsztynska.pl
Biuro reklamy internetowej
tel: 89 539-76-29,
tel: 89 539-76-59
reklama@wm.pl

Bądź na bieżąco!

Najświeższe informacje przygotowane przez Redakcję zawsze na Twojej skrzynce e-mail. Zapisz się dzisiaj.

  • Polityka Prywatności
  • Regulaminy
  • Kontakt
2001-2025 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 7B