WM.pl
30 maja 2025, Piątek
imieniny: Ferdynanda, Gryzeldy, Zyndrama
  • 14°C
    Olsztyn

  • Cywilizacja
  • Rodzina
  • Biznes i ekonomia
  • Moto
  • Redakcja poleca
  • Rolnicze abc
  • Moje Mazury
  • Poczta
  • Ogłoszenia
  • Anty-defamation
  • Kongres Przyszłości
  • Europe Direct
  • Plebiscyt Sportowy
  • Krasnal.info
PODZIEL SIĘ

Jedyny taki producent samolotów w Polsce kończy działalność. Padają mocne słowa

2025-04-08 08:42:22(ost. akt: 2025-04-09 14:53:47)

Autor zdjęcia: FB/Ekolot

Po 30 latach działalności firma Ekolot z Podkarpacia, producent ultralekkich samolotów, kończy działalność. Dyrektor Henryk Słowik jako główną przyczynę wskazuje nadmierną biurokrację, określając sytuację mianem „sabotażu gospodarczego”. Urząd Lotnictwa Cywilnego odpiera te zarzuty.

Warto przeczytać

  • 35 lat samorządu w regionie – wyjątkowy jubileuszowy dodatek...
  • Teatr im. Jaracza w koprodukcji z Teatrem Szekspirowskim....
  • Pierwszy dzień Kortowiady za nami! Jak bawili się studenci?...
Ekolot, jedyny w Polsce producent seryjnych ultralekkich samolotów, działający od 1995 roku w Krośnie, kończy działalność. Firma wstrzymuje produkcję, zwalnia część pracowników, a nieruchomości planuje wynająć. Powodem decyzji są – zdaniem właściciela – działania instytucji państwowych.

W liście otwartym do premiera Donalda Tuska, dyrektor Henryk Słowik skrytykował Urząd Lotnictwa Cywilnego za opieszałość w certyfikacji nowego modelu oraz Urząd Celno-Skarbowy w Przemyślu za nałożenie 125-procentowego cła na chińskie materiały, co jego zdaniem uniemożliwia dalsze funkcjonowanie firmy.

Henryk Słowik, właściciel firmy Ekolot, twierdzi, że sprowadzany przez niego z Chin materiał nie jest dostępny w Unii Europejskiej. Mimo to, po czasie urzędnicy zmienili interpretację przepisów i objęli ten towar 125-procentowym cłem antydumpingowym. Słowik podkreśla, że nie uzyskał pomocy od Kancelarii Premiera, mimo skierowanej kilka miesięcy temu prośby.

Krytykuje działania Krajowej Administracji Skarbowej, nazywając je „sabotażem gospodarczym” i wskazuje, że ich efektem jest bankructwo unikalnej w kraju firmy, która przez lata zapłaciła setki tysięcy złotych składek i wyprodukowała blisko 300 samolotów. Podkreśla też, że maszyny Ekolotu latają na całym świecie – od Europy po Azję, obie Ameryki, Australię i wyspy Oceanu Indyjskiego.

W związku z obowiązkiem przestrzegania tajemnic prawnie chronionych, nie jest możliwe, aby Izba Administracji Skarbowej w Rzeszowie udzieliła informacji dotyczącej indywidualnego podmiotu, ani o żadnych okolicznościach związanych z konkretną sprawą.

Henryk Słowik krytykuje także Urząd Lotnictwa Cywilnego za opóźnienia w certyfikacji nowego modelu samolotu – Topaz 600, o maksymalnej masie startowej 600 kg. Po wcześniejszych rozmowach z urzędnikami był przekonany, że proces przebiegnie sprawnie, dlatego przyjął zamówienia i rozpoczął produkcję. Mimo upływu kilkunastu miesięcy samoloty wciąż nie mają certyfikatu, przez co nie mogą zostać sprzedane.

Topaz 600 został zaprojektowany przez Jerzego Krawczyka – konstruktora z 50-letnim doświadczeniem w branży lotniczej.

Urząd Lotnictwa Cywilnego (ULC) odpiera zarzuty Henryka Słowika, twierdząc, że jego list otwarty zawiera liczne nieścisłości i nieprawdziwe informacje. Według ULC, testy wykazały potrzebę wzmocnienia jednego z kluczowych elementów konstrukcyjnych samolotu Topaz 600, co wpłynęło na wydłużenie procesu certyfikacji. Urzędnicy podkreślają, że procedura rozpoczęła się w grudniu 2023 roku i jest już na finiszu.

Rzeczniczka ULC Marta Chylińska zapewnia, że proces przebiega prawidłowo. Urząd porównuje czas trwania certyfikacji z innymi przypadkami – np. model Topaz 472 kg uzyskał certyfikat po ponad trzech latach, a samolot WT9 Dynamic LSA był certyfikowany przez europejską agencję EASA przez niemal siedem lat. Dodano, że data wręczenia certyfikatu Topaza 600 została wyznaczona na 4 kwietnia, ale firma wstrzymała produkcję jeszcze przed jej wydaniem.

Źródło: Interia.pl

Subskrybuj "Gazetę Olsztyńską" na Google News
Tagi:
firma Polska Podkarpacie Ekolot
red.
więcej od tego autora

PODZIEL SIĘ

Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zaloguj się lub wejdź przez FB

GazetaOlsztyńska.pl
  • Koronawirus
  • Wiadomości
  • Sport
  • Olsztyn
  • Plebiscyty
  • Ogłoszenia
  • Nieruchomości
  • Motoryzacja
  • Drobne
  • Praca
  • Patronaty
  • Reklama
  • Pracuj u nas
  • Kontakt
ul. Tracka 5
10-364 Olsztyn
tel: 89 539-75-20
internet@gazetaolsztynska.pl
Biuro reklamy internetowej
tel: 89 539-76-29,
tel: 89 539-76-59
reklama@wm.pl

Bądź na bieżąco!

Najświeższe informacje przygotowane przez Redakcję zawsze na Twojej skrzynce e-mail. Zapisz się dzisiaj.

  • Polityka Prywatności
  • Regulaminy
  • Kontakt
2001-2025 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 7B