WM.pl
19 czerwca 2025, Czwartek
imieniny: Gerwazego, Protazego, Sylwii
  • 18°C
    Olsztyn

  • Cywilizacja
  • Rodzina
  • Biznes i ekonomia
  • Moto
  • Redakcja poleca
  • Rolnicze abc
  • Moje Mazury
  • Poczta
    • Ogłoszenia
    • Anty-defamation
    • Kongres Przyszłości
    • Europe Direct
    • Plebiscyt Sportowy
    • Krasnal.info
    PODZIEL SIĘ

    Branża TSL w kryzysie? Długi firm transportowych sięgają 1,59 miliarda złotych

    2025-04-23 11:03:26(ost. akt: 2025-04-23 11:04:36)
    Zdjęcie jest ilustracją do tekstu

    Zdjęcie jest ilustracją do tekstu

    Autor zdjęcia: PAP

    Polska branża transportowo-logistyczna stoi dziś przed jednym z największych kryzysów w swojej historii. Lawinowo rosnące zadłużenie, fala bankructw i postępowa restrukturyzacja firm stają się codziennością w sektorze TSL. Zmieniające się przepisy, skutki wojny za wschodnią granicą oraz narastający deficyt kierowców tylko pogłębiają problemy.

    Warto przeczytać

    • Przed tak wielkim Sakramentem
    • IX Kongres Przyszłości za nami! Zobacz, co działo się w...
    • Kosztowna próba oszustwa. Rosjanin z fałszywą kartą pobytu...
    Sektor transportu, spedycji i logistyki w Polsce zmaga się z rosnącymi trudnościami finansowymi. Jak wynika z najnowszych danych Krajowego Rejestru Długów, na koniec kwietnia 2024 roku całkowite zadłużenie firm działających w tym sektorze przekroczyło 1,59 miliarda złotych. To aż o 19 procent więcej niż przed rokiem i aż o 37 procent więcej w porównaniu z danymi sprzed trzech lat.

    Coraz większa liczba przedsiębiorstw z branży TSL wpada w spiralę zadłużenia – obecnie problemy finansowe zgłasza już ponad 31,7 tys. firm, co stanowi wyraźny wzrost względem 29,3 tys. podmiotów w analogicznym okresie ubiegłego roku. Alarmujący jest również wzrost liczby firm, wobec których toczą się postępowania restrukturyzacyjne lub upadłościowe – dziś to już 13 procent całego sektora, podczas gdy jeszcze w 2021 roku stanowiły one jedynie 5 procent.

    Największe problemy widoczne są w transporcie drogowym towarów. To właśnie ta gałąź odpowiada za blisko 80 procent całkowitego zadłużenia branży – czyli aż 1,26 miliarda złotych. Działa tu również najwięcej zadłużonych firm – ponad 23 tysiące. Średnie zadłużenie jednej firmy z tej grupy wynosi obecnie 54,5 tys. zł, a dla całego sektora – 50,3 tys. zł.

    Drugą najbardziej zadłużoną grupą są przedsiębiorstwa zajmujące się magazynowaniem i logistyką – ich łączny dług wynosi obecnie 118 milionów złotych. Trzecie miejsce zajmuje segment usług pocztowych i kurierskich, z 46,7 milionami zł zadłużenia.

    Najbardziej zadłużoną firmą pozostaje spółka z Warszawy, specjalizująca się w transporcie drogowym. Zobowiązania tej firmy przekraczają 6,8 miliona złotych – wobec kontrahentów z branży ubezpieczeniowej, paliwowej, leasingowej oraz dostawców części.

    Eksperci jednoznacznie wskazują na pogarszające się warunki rynkowe, które zmuszają coraz więcej firm do zmiany strategii biznesowych. W samym tylko pierwszym kwartale bieżącego roku setki przewoźników ogłosiły upadłość. Rosnące ceny paliw, niepewność geopolityczna wynikająca z wojny w Ukrainie oraz zmiany w przepisach unijnych i krajowych przyczyniają się do załamania stabilności sektora.

    Dodatkowym wyzwaniem pozostaje problem braku wykwalifikowanej kadry – młodsze pokolenie kierowców ma inne oczekiwania wobec pracy, co sprawia, że wielu przewoźników nie jest w stanie utrzymać zatrudnienia na wymaganym poziomie.

    Sytuację może jeszcze bardziej skomplikować planowana zmiana przepisów dotyczących wynagrodzeń. Od stycznia 2026 roku Ministerstwo Pracy planuje wprowadzenie nowej definicji płacy minimalnej, wykluczającej z jej podstawy m.in. dodatki za dyżury i delegacje. To oznacza dla wielu firm konieczność podniesienia pensji zasadniczych – co w obecnych warunkach finansowych może stać się gwoździem do trumny.

    Źródło: Interia

    Zostań naszym Patronem! Twoje wsparcie ma znaczenie!

    Subskrybuj "Gazetę Olsztyńską" na Google News
    Tagi:
    tsl transport ciężarówki
    red.
    więcej od tego autora

    PODZIEL SIĘ

    Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

    Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

    Zaloguj się lub wejdź przez FB

    GazetaOlsztyńska.pl
    • Koronawirus
    • Wiadomości
    • Sport
    • Olsztyn
    • Plebiscyty
    • Ogłoszenia
    • Nieruchomości
    • Motoryzacja
    • Drobne
    • Praca
    • Patronaty
    • Reklama
    • Pracuj u nas
    • Kontakt
    ul. Tracka 5
    10-364 Olsztyn
    tel: 89 539-75-20
    internet@gazetaolsztynska.pl
    Biuro reklamy internetowej
    tel: 89 539-76-29,
    tel: 89 539-76-59
    reklama@wm.pl

    Bądź na bieżąco!

    Najświeższe informacje przygotowane przez Redakcję zawsze na Twojej skrzynce e-mail. Zapisz się dzisiaj.

    • Polityka Prywatności
    • Regulaminy
    • Kontakt
    2001-2025 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 7B