Niemiecki przemysł motoryzacyjny w kryzysie. Upadłość ogłasza kolejny dostawca
2025-05-05 09:36:16(ost. akt: 2025-05-05 09:37:17)
Przez lata stanowił wizytówkę niemieckiej gospodarki, dziś zmaga się z rosnącymi problemami. Niemiecki przemysł motoryzacyjny przeżywa trudny czas. W kwietniu 2025 r. upadłość ogłosiła kolejna firma z branży – producent części samochodowych Bohai Trimet. Zagrożonych jest łącznie około 678 miejsc pracy.
Zakład zlokalizowany w Harzgerode (Saksonia-Anhalt) wytwarza komponenty do skrzyń biegów, podwozi i karoserii dla niemieckich oraz włoskich producentów aut. Jednym z głównych klientów firmy jest koncern Volkswagen.
Jak informuje portal merkur.de, Bohai Trimet złożył wniosek o wszczęcie postępowania upadłościowego dla wszystkich czterech spółek należących do firmy. Dotyczy to 580 pracowników w Harzgerode oraz 98 w zakładzie w Sömmerda (Turyngia).
Tymczasowym zarządcą masy upadłościowej został Olaf Spiekermann, który wraz ze swoim zespołem pracuje na miejscu, starając się ustabilizować produkcję i ocenić sytuację finansową firmy. W ramach tzw. wstępnego finansowania świadczeń upadłościowych zapewniono wypłaty wynagrodzeń na najbliższe trzy miesiące. Równocześnie trwają poszukiwania inwestorów zainteresowanych przejęciem zakładów i kontynuacją działalności.
Bohai Trimet był wcześniej częścią niemieckiego koncernu Trimet. W 2018 roku spółka została sprzedana chińskiemu gigantowi motoryzacyjnemu Bohai Automotive Systems. Mimo początkowych nadziei na poprawę konkurencyjności, już w 2024 roku firma zmniejszyła zatrudnienie i wprowadziła skrócony czas pracy. Ostatecznie, w 2025 roku, została zmuszona do ogłoszenia upadłości. Bohai Trimet pozostaje jednym z największych pracodawców w regionie Harz.
Z danych firmy doradczej Ernst & Young wynika, że w 2024 roku niemiecki przemysł motoryzacyjny zanotował 5-procentowy spadek obrotów. W przypadku dostawców części było to aż 8 procent.
Branży nie sprzyjają także napięcia handlowe. Na sytuację mogą dodatkowo wpłynąć nowe cła na samochody wprowadzone przez prezydenta USA Donalda Trumpa. Nakładają się one na i tak już poważny kryzys – zyski Volkswagena i Porsche spadły o 30 proc., a BMW aż o 37 proc.
Według prognoz instytutu badawczego Prognos, do 2035 roku w niemieckim przemyśle motoryzacyjnym może zniknąć nawet 190 tys. miejsc pracy.
źródło: WP Finanse / red.
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez