Talon-A przyspiesza wyścig hipersoniczny
2025-05-07 09:38:51(ost. akt: 2025-05-07 09:45:09)
Amerykańska firma Stratolaunch Systems, znana z budowy największego samolotu świata, coraz śmielej zaznacza swoją obecność w sektorze obronnym. We współpracy z Pentagonem prowadzi intensywne testy hipersonicznego pojazdu Talon-A, który ma szansę zrewolucjonizować sposób prowadzenia testów broni przyszłości.
Stratolaunch Systems – amerykańska firma lotnicza, która zdobyła światowy rozgłos dzięki budowie samolotu Roc o rekordowej rozpiętości skrzydeł – wyraźnie zmienia kurs swojej działalności. Współpracując z Departamentem Obrony USA, przedsiębiorstwo skupiło się na rozwoju pojazdów hipersonicznych. Najnowszy sukces: drugi test Talon-A, bezzałogowej maszyny wielokrotnego użytku, zakończył się powodzeniem, zaledwie trzy miesiące po pierwszym locie z aktywnym napędem.
Tym razem maszyna została wyniesiona na wysokość operacyjną przez samolot Roc, po czym odłączyła się i uruchomiła własny silnik — jednostkę Hadley, zaprojektowaną przez firmę Ursa Major. W ciągu kilku chwil Talon-A osiągnął prędkość przekraczającą 6200 km/h (czyli ponad 5 Machów), by następnie wylądować w bazie sił kosmicznych Vandenberg w Kalifornii.
Lot był częścią programu MACH-TB (Multi-Service Advanced Capability Hypersonics Test Bed), którego celem jest przyspieszenie testów technologii hipersonicznych przy jednoczesnym ograniczeniu kosztów i skróceniu czasu między kolejnymi próbami. Innowacyjna konstrukcja Talon-A, pozwalająca na jego ponowne użycie, umożliwia przeprowadzanie prób nie co kilka miesięcy, a nawet co kilka tygodni.
Prezes Stratolaunch, dr Zachary Krevor, określił oba udane loty jako przełomowe nie tylko dla jego firmy, ale i dla całego amerykańskiego sektora obronnego. W jego ocenie technologia odzyskiwanych pojazdów hipersonicznych to przyszłość, która radykalnie zmieni sposób testowania nowoczesnych systemów uzbrojenia — od sensorów po napędy i komunikację.
Pierwotnie Stratolaunch miało zupełnie inną misję — stworzyć alternatywny sposób wynoszenia ładunków na orbitę okołoziemską, polegający na montażu statku kosmicznego pod skrzydłem ogromnego samolotu i jego wypuszczeniu na odpowiedniej wysokości. Zmiana właściciela firmy przyniosła jednak nową wizję — wykorzystanie Roc jako powietrznej platformy startowej dla testów broni hipersonicznej.
Roc, napędzany sześcioma silnikami z Boeinga 747 i zdolny do transportu ładunku o masie 250 ton, jest obecnie fundamentem strategii testowej Stratolaunch. Jego rekordowa rozpiętość skrzydeł — 117 metrów — uczyniła go ikoną inżynierii lotniczej i kluczowym ogniwem w rozwoju technologii przyszłości.
Źródło: Interia/Stratolaunch
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez