WM.pl
17 maja 2025, Sobota
imieniny: Brunony, Sławomira, Wery
  • 8°C
    Olsztyn

  • Cywilizacja
  • Rodzina
  • Biznes i ekonomia
  • Moto
  • Redakcja poleca
  • Rolnicze abc
  • Moje Mazury
  • Poczta
  • Ogłoszenia
  • Anty-defamation
  • Kongres Przyszłości
  • Europe Direct
  • Plebiscyt Sportowy
  • Krasnal.info
PODZIEL SIĘ

Szef ABW tłumaczy się prezydentowi i premierowi

2025-05-16 19:52:49(ost. akt: 2025-05-16 19:55:55)

Autor zdjęcia: ABW

W piątek, w ostatnim dniu prezydenckiej kampanii wyborczej dominującym tematem wciąż była możliwa próba ingerencji poprzez reklamy polityczne na Facebooku, o czym w środę informowała NASK. Szef ABW skierował do prezydenta i premiera wyjaśnienia w sprawie czynności realizowanych w sprawie informacji NASK.

Warto przeczytać

  • [WIDEO] mgr Juliusz Dumara: — Bardzo ważna jest rozmowa
  • Dzielnicowi uratowali nastolatkę
  • Na S7 dachowało auto. W środku był 2-latek
W środę Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa (NASK) poinformowała o możliwej próbie ingerencji w kampanię wyborczą - chodziło o reklamy polityczne na Facebooku, mogące być finansowane z zagranicy. O sprawie poinformowana została ABW. Zaangażowane w kampanię konta reklamowe w ciągu ostatnich siedmiu dni miały wydać na materiały polityczne więcej niż jakikolwiek komitet wyborczy. W czwartek Wirtualna Polska napisała, że za publikowanymi w internecie reklamami politycznymi promującymi Rafała Trzaskowskiego i atakującymi jego konkurentów stoi pracownik i wolontariusze fundacji Akcja Demokracja oraz, że internauci od kilku tygodni zwracali uwagę na te reklamy, ukazujące się na Facebooku.

Szefowa KPRP Małgorzata Paprocka poinformowała w piątek, że w związku z incydentami komunikowanymi przez NASK wystąpiła do szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego o "niezwłoczne przedstawienie informacji" ws. działań ABW. "To jest interes nie tylko 13 kandydatów zarejestrowanych, startujących w wyborach prezydenckich, ale jest to interes Rzeczypospolitej" - stwierdziła.

Głos w sprawie zabrał potem rzecznik szefa MSWiA, koordynatora służb specjalnych Jacek Dobrzyński, który przekazał, że szef ABW płk Rafał Syrysko wysłał w piątek prezydentowi i premierowi szczegółowe wyjaśnienia. Dodał, że pismo zostało wysłane, zanim Paprocka przekazała swoją prośbę. "Z kolei działania ABW zostały podjęte natychmiast po otrzymaniu informacji z NASK" - zaznaczył.

Do sprawy korzystnych dla kandydata KO reklam nawiązał też kandydat Trzeciej Drogi Szymon Hołownia. Według niego, Trzaskowski powinien "wyraźnie powiedzieć, że nie ma z tym nic wspólnego". Trzaskowski podkreślił, że o akcję reklam politycznych na Facebooku trzeba pytać jej organizatorów, a kwestie dezinformacji muszą wyjaśnić NASK i służby. Kandydat partii Razem Adrian Zandberg ocenił, że w sprawie kampanii w sieci, która wspierała kandydata PO powinien się wytłumaczyć premier Donald Tusk. Jak dodał, dziwi go w tej sprawie to, że NASK "przegapiła wielotygodniową kampanię za setki tysięcy złotych".

Wczesnym popołudniem szef KPRM Jan Grabiec poinformował, że o godz. 9 zaatakowana została strona Platformy Obywatelskiej. Chodzi o atak DDoS, w wyniku którego dostęp do strony jest blokowany poprzez zbyt dużą liczbę wejść. "Wyłączyliśmy prewencyjnie cały nasz serwer po to, żeby nie doszło do ewentualnie dalej idących szkód i w tej chwili pracujemy nad tym, żeby przywrócić pełną funkcjonalność" - powiedział PAP Grabiec. Jak dodał, dotyczy to głównej strony PO oraz strony, na której jest formularz do wpłat wspierających kampanię wyborczą Trzaskowskiego.

Szczegóły ataku nie są na razie znane, jednak rzecznik NASK Jacek Dziura poinformował w rozmowie z Polsat News, że za piątkowe ataki DDoS na niektóre polskie strony internetowe odpowiada prorosyjska grupa haktywistyczna NoName057.

W piątek kandydaci na prezydenta kontynuują swoje aktywności w kraju, z których część zaplanowana jest do późnego wieczora, tak, by maksymalnie wykorzystać czas przed ciszą wyborczą. Pierwszym przystankiem wyborczym Trzaskowskiego były Strzelce Krajeńskie w województwie lubuskim; potem odwiedzi jeszcze Koło, Skierniewice, Międzyborów oraz podwarszawski Pruszków. Podczas gdy w Skierniewicach oraz w Międzyborowie odbędą się wiece, w pozostałych miejscowościach, w tym w Pruszkowie, gdzie ma pojawić się ok. godz. 23.15, zaplanowano spotkania w formule "Przybij 5-tkę z Trzaskiem", które są okazją krótkiego spotkania z kandydatem.

Popierany przez PiS Karol Nawrocki rozpoczął dzień od rozdawania drożdżówek górnikom z Kopalni Węgla Kamiennego Mysłowice-Wesoła, których zapewniał, że będzie obrońcą polskiego górnictwa i całej branży energetycznej. Kandydat w piątek odwiedzi jeszcze Lublin i Stalową Wolę. Do głosowania na Nawrockiego na konferencji prasowej w Warszawie namawiał w piątek szef PiS Jarosław Kaczyński. Jak wskazał, mowa o kandydacie, który będzie "dbał o wartości", traktował Polskę jako "zadanie główne i w gruncie rzeczy jedyne", oraz będzie potrafił każdy rząd "gonić do pracy dla Polski i korygować jego błędy".

Kandydat Trzeciej Drogi Szymon Hołownia przed godz. 7 spotkał się z mieszkańcami Otwocka i Falenicy, zaś finał swojej kampanii będzie miał o godz. 21.30 w warszawskim Teatrze Palladium. Kandydatka Lewicy Magdalena Biejat wzięła udział w warszawskich konferencjach poświęconych mieszkalnictwu, świeckiemu państwu i prawom kobiet, a finałem jej kampanii będzie impreza Silent Disco organizowana pod pomnikiem Syrenki Warszawskiej.

Kandydat Konfederacji Sławomir Mentzen podsumuje swoją kampanię na Rynku Podgórskim w Krakowie. Wykluczony z Konfederacji europoseł Grzegorz Braun - przed kolumną Zygmunta III w Warszawie, zaś Joanna Senyszyn, w ramach "Herbatki z Senyszyn", zorganizuje spotkanie na placu Zbawiciela.

Piątek to również ostatni dzień na publikowanie sondaży wyborczych. Z sondażu IBRiS dla Polsat News wynika, że w niedzielnym głosowaniu Trzaskowski może liczyć na 31,1 proc., Nawrocki - na 25,3 proc., Mentzen - na 10,8 proc. Zbliżone wartości znalazły się w sondażu United Surveys dla Wirtualnej Polski, który Trzaskowskiemu daje 31, proc., Nawrockiemu - 26,6 proc., a Mentzenowi - 11,7 proc.

Z raportu Res Futury przygotowanego dla PAP wynika, że tematami kampanii, które najczęściej poruszali sami kandydaci i internauci, były prawa kobiet, aborcja i migracja. "Kampania pokazała, jak polityka staje się performansem" - powiedział PAP szef Europejskiego Kolektywu Analitycznego Michał Fedorowicz.

Subskrybuj "Gazetę Olsztyńską" na Google News
Tagi:
ABW kampania szef ABW NASK
red.
więcej od tego autora

PODZIEL SIĘ

Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zaloguj się lub wejdź przez FB

GazetaOlsztyńska.pl
  • Koronawirus
  • Wiadomości
  • Sport
  • Olsztyn
  • Plebiscyty
  • Ogłoszenia
  • Nieruchomości
  • Motoryzacja
  • Drobne
  • Praca
  • Patronaty
  • Reklama
  • Pracuj u nas
  • Kontakt
ul. Tracka 5
10-364 Olsztyn
tel: 89 539-75-20
internet@gazetaolsztynska.pl
Biuro reklamy internetowej
tel: 89 539-76-29,
tel: 89 539-76-59
reklama@wm.pl

Bądź na bieżąco!

Najświeższe informacje przygotowane przez Redakcję zawsze na Twojej skrzynce e-mail. Zapisz się dzisiaj.

  • Polityka Prywatności
  • Regulaminy
  • Kontakt
2001-2025 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 7B