Czy do Olsztyna pociągi docierają punktualnie?
2025-06-25 07:00:28(ost. akt: 2025-06-25 10:12:08)
Urząd Transportu Kolejowego opublikował najnowsze dane dotyczące punktualności pociągów w I kwartale 2025 roku. Jak na tle całego kraju wypadł Olsztyn i inne miasta regionu?
Z raportu UTK wynika, że w I kwartale 2025 roku wskaźnik punktualności pociągów pasażerskich wyniósł 92,85 proc., co stanowi niewielką poprawę względem roku 2024.
W przypadku pociągów towarowych odnotowano punktualność na poziomie 54,7 proc., co oznacza wzrost o niemal 2 punkty procentowe rok do roku. W okresie od stycznia do marca na tory wyjechało ponad 539,9 tys. pociągów pasażerskich — o 8,4 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich niemal 498 tys., co przekłada się na wzrost o 41,9 tys. składów.
Z ogólnej liczby 539,9 tys. pociągów, aż 501,3 tys. przybyło punktualnie lub z opóźnieniem nieprzekraczającym pięciu minut, co przełożyło się na punktualność na poziomie 92,85 proc. Dla porównania, w I kwartale 2024 roku wskaźnik ten wynosił 92,57 proc. Liczba odwołanych pociągów zmniejszyła się aż o 44 proc. względem analogicznego okresu ubiegłego roku.
Wśród przewoźników pasażerskich najlepszy rezultat punktualności osiągnęła Warszawska Kolej Dojazdowa (WKD) – 99,3 proc. Pociągi dalekobieżne PKP Intercity osiągnęły wynik 78,9 proc., co oznacza nieznaczną poprawę względem I kwartału 2024 roku (78,5 proc.). Warto zaznaczyć, że PKP Intercity jako jedyny przewoźnik nie przekroczył w tym okresie granicy 80 proc. punktualności.
Jakie były najczęstsze powody opóźnień pociągów pasażerskich?
Do najczęstszych przyczyn opóźnień pociągów pasażerskich w I kwartale 2025 roku należały:
— awarie wymagające naprawy lub wymiany, często z pomocą innych lokomotyw,
— zdarzenia z udziałem ludzi, w tym samobójstwa i wypadki,
— trudne warunki pogodowe, powodujące oblodzenia,
— wtórne opóźnienia wynikające ze zdarzeń po stronie zagranicznych zarządców infrastruktury,
— wydłużony czas przejazdu,
— niewłaściwa organizacja prac budowlanych (zamknięcia, ograniczenia, uszkodzenia urządzeń),
— duża liczba podróżnych powodująca problemy z lokowaniem pasażerów,
— problemy z zasilaniem trakcji elektrycznej — spadki, zaniki i brak napięcia w sieci.
— awarie wymagające naprawy lub wymiany, często z pomocą innych lokomotyw,
— zdarzenia z udziałem ludzi, w tym samobójstwa i wypadki,
— trudne warunki pogodowe, powodujące oblodzenia,
— wtórne opóźnienia wynikające ze zdarzeń po stronie zagranicznych zarządców infrastruktury,
— wydłużony czas przejazdu,
— niewłaściwa organizacja prac budowlanych (zamknięcia, ograniczenia, uszkodzenia urządzeń),
— duża liczba podróżnych powodująca problemy z lokowaniem pasażerów,
— problemy z zasilaniem trakcji elektrycznej — spadki, zaniki i brak napięcia w sieci.
Jak w tym zestawieniu wypadł Olsztyn?
W przypadku stacji Olsztyn Główny punktualność pociągów w I kwartale 2025 roku okazała się lepsza niż średnia krajowa i wyniosła 94,37 proc., podczas gdy ogólnopolski wskaźnik wyniósł 92,85 proc.
Inne miasta regionu warmińsko-mazurskiego wypadły nieco słabiej: Iława osiągnęła 84,27 proc., Elbląg – 92,57 proc., a Ostróda – 91,59 proc.
Pociągi przybywające do Olsztyna łącznie miały 17 404 minut opóźnienia, co daje średnio 193 minuty dziennie. Największe opóźnienia zanotowano w przypadku pociągów PKP Intercity – łącznie 10 588 minut: 6 367 w styczniu, 2 148 w lutym i 2 073 w marcu. Składy Polregio odpowiadały za 6 816 minut opóźnień: 3 725 w styczniu, 1 774 w lutym oraz 1 317 w marcu.
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez