Rewolucja dla młodych kierowców. Prawo jazdy wcześniej, ale z ograniczeniami
2025-06-30 16:04:56(ost. akt: 2025-06-30 16:05:55)
Jesienią do Sejmu trafi nowelizacja przepisów dotyczących młodych kierowców. Projekt oznaczony jako UC76 przewiduje szereg zmian – od obniżenia wieku uzyskania prawa jazdy, po ostrzejsze limity i nowe obowiązki. Ministerstwo Infrastruktury zapowiada istotną reformę.
W czwartek, 26 czerwca 2025 r., podczas posiedzenia Parlamentarnego Zespołu ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, Anna Kowalczyk z Ministerstwa Infrastruktury zaprezentowała założenia projektu. Rząd chce, by jesienią trafił on pod obrady Sejmu, a część przepisów zaczęła obowiązywać już w 2026 roku.
Prawo jazdy od 17. roku życia
Jedna z kluczowych zmian to możliwość uzyskania prawa jazdy kat. B już po ukończeniu 17 lat. Będzie jednak obowiązywać szereg ograniczeń:
Jedna z kluczowych zmian to możliwość uzyskania prawa jazdy kat. B już po ukończeniu 17 lat. Będzie jednak obowiązywać szereg ograniczeń:
Młody kierowca będzie mógł prowadzić auto tylko na terenie Polski, przez 6 miesięcy lub do ukończenia 18. roku życia (w zależności, co nastąpi wcześniej) będzie mógł jeździć wyłącznie pod nadzorem doświadczonego kierowcy na miejscu pasażera.
Kim musi być „sufler”?
Osoba towarzysząca młodemu kierowcy musi spełniać konkretne wymagania:
— mieć minimum 25 lat,
— posiadać prawo jazdy kategorii B od co najmniej 5 lat,
— w ostatnich 5 latach nie mieć zatrzymanych uprawnień ani sądowego zakazu prowadzenia,
— być trzeźwa w czasie jazdy.
Osoba towarzysząca młodemu kierowcy musi spełniać konkretne wymagania:
— mieć minimum 25 lat,
— posiadać prawo jazdy kategorii B od co najmniej 5 lat,
— w ostatnich 5 latach nie mieć zatrzymanych uprawnień ani sądowego zakazu prowadzenia,
— być trzeźwa w czasie jazdy.
Dłuższy okres próbny, surowsze zasady
Po uzyskaniu prawa jazdy młody kierowca wejdzie w tzw. okres próbny:
— dla osób pełnoletnich – 2 lata,
— dla 17-latków – 3 lata, ale nie dłużej niż do ukończenia 20. roku życia.
Po uzyskaniu prawa jazdy młody kierowca wejdzie w tzw. okres próbny:
— dla osób pełnoletnich – 2 lata,
— dla 17-latków – 3 lata, ale nie dłużej niż do ukończenia 20. roku życia.
W tym czasie obowiązywać będą zaostrzone zasady:
— bezwzględna trzeźwość (0,0 promila),
— ograniczenia prędkości:
— 50 km/h w obszarze zabudowanym (nawet jeśli znak wskazuje więcej),
— 80 km/h poza obszarem zabudowanym,
— 100 km/h na autostradach i drogach ekspresowych,
— obowiązkowe szkolenie z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego.
— bezwzględna trzeźwość (0,0 promila),
— ograniczenia prędkości:
— 50 km/h w obszarze zabudowanym (nawet jeśli znak wskazuje więcej),
— 80 km/h poza obszarem zabudowanym,
— 100 km/h na autostradach i drogach ekspresowych,
— obowiązkowe szkolenie z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Powrót zielonego listka
Do łask wróci również zielony listek – obowiązkowe oznaczenie pojazdu młodego kierowcy. Ma on pomóc służbom w egzekwowaniu nowych przepisów.
Do łask wróci również zielony listek – obowiązkowe oznaczenie pojazdu młodego kierowcy. Ma on pomóc służbom w egzekwowaniu nowych przepisów.
Projekt ma trafić do Sejmu jesienią. Część zapisów zacznie obowiązywać po 3 miesiącach od ogłoszenia, inne – dopiero po upływie roku. Reforma, choć wzbudza emocje, ma na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach i bardziej świadome przygotowanie młodych kierowców do samodzielnej jazdy.
źródło: autokult.pl / red.
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez