WM.pl
11 lipca 2025, Piątek
imieniny: Benedykta, Kariny, Olgi
  • 14°C
    Olsztyn

  • Cywilizacja
  • Rodzina
  • Biznes i ekonomia
  • Moto
  • Redakcja poleca
  • Rolnicze abc
  • Moje Mazury
  • Poczta
  • Ogłoszenia
  • Anty-defamation
  • Kongres Przyszłości
  • Europe Direct
  • Plebiscyt Sportowy
  • Krasnal.info
PODZIEL SIĘ

Premie za bagaż pasażera. Tanie linie nie mówią tego głośno

2025-07-11 14:55:32(ost. akt: 2025-07-11 15:03:12)

Autor zdjęcia: PAP

Na niektórych lotniskach pracownicy obsługi otrzymują bonusy za... konfiskatę bagażu podróżnych. Każda zbyt duża walizka to dla nich dodatkowy zarobek, a dla pasażera – niespodziewane koszty. Przeciek z tanich linii lotniczych ujawnia system, o którym przewoźnicy wolą nie mówić głośno.

Warto przeczytać

  • [WIDEO] Marsz Wołyński w Olsztynie
  • Olsztyn szykuje się do świętowania! Przed nami Dni Olsztyna...
  • Policjanci i ratownicy WOPR w akcji. Żaglówka do góry dnem...
Jak donosi brytyjski The Guardian, personel firmy Swissport, obsługujący siedem lotnisk w Wielkiej Brytanii i na Wyspach Normandzkich, otrzymuje 1,20 funta premii za każdego pasażera złapanego z bagażem przekraczającym dopuszczalne wymiary. Cytowany przez Jersey Evening Post e-mail nazywa to "nagrodą za właściwe działanie". Cały system funkcjonuje pod nazwą „easyJet gate bag revenue incentive” – program premiowy za wykrycie niedozwolonego bagażu przy bramkach.

Przy średniej stawce 12 funtów na godzinę taka premia staje się zauważalnym dodatkiem do wynagrodzenia. Jak przyznaje były menedżer Swissport w rozmowie z Sunday Times, konfrontacja z pasażerami bywa trudna:
– To jak walka z gapowiczem. Czasem trzeba zmierzyć się z wyzwiskami, a bywa i gorzej. Wyobraź sobie, że obciążasz grupę mężczyzn lecących na wieczór kawalerski opłatą wyższą niż sam bilet – mówi anonimowo.

Podobne praktyki stosuje inny operator – DHL Supply Chain, działający m.in. na lotniskach Gatwick, Bristol i Manchester. Również tam pracownicy otrzymują premie za przechwycone walizki, choć — jak zaznacza Sunday Times — są to „niewielkie kwoty”.

Swissport tłumaczy, że jedynie realizuje politykę linii lotniczych i dba o bezpieczeństwo oraz sprawną obsługę milionów lotów rocznie. EasyJet z kolei zaznacza, że system premiowy jest decyzją podwykonawców, a firma sama „egzekwuje zasady w trosce o uczciwość wobec wszystkich pasażerów”.

Tymczasem narasta frustracja podróżnych, a sprawa nabiera wymiaru politycznego. Miesiąc temu komisja transportu Parlamentu Europejskiego zagłosowała za wprowadzeniem prawa gwarantującego pasażerom możliwość zabrania jednej sztuki bagażu podręcznego (do 7 kg i 100 cm obwodu) bez dodatkowych opłat. Propozycja czeka jeszcze na zatwierdzenie przez co najmniej 55% państw członkowskich UE.

Jeśli nowe przepisy wejdą w życie, obejmą wszystkie loty w ramach Unii oraz połączenia do i z krajów wspólnoty. Do tego czasu jednak — każdy centymetr bagażu może kosztować więcej, niż się spodziewamy.


red./fakt.pl

Subskrybuj "Gazetę Olsztyńską" na Google News
Tagi:
linie lotnicze pasażerowie premie czego nam nie mówią tajne informacje
red.
więcej od tego autora

PODZIEL SIĘ

Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zaloguj się lub wejdź przez FB

GazetaOlsztyńska.pl
  • Koronawirus
  • Wiadomości
  • Sport
  • Olsztyn
  • Plebiscyty
  • Ogłoszenia
  • Nieruchomości
  • Motoryzacja
  • Drobne
  • Praca
  • Patronaty
  • Reklama
  • Pracuj u nas
  • Kontakt
ul. Tracka 5
10-364 Olsztyn
tel: 89 539-75-20
internet@gazetaolsztynska.pl
Biuro reklamy internetowej
tel: 89 539-76-29,
tel: 89 539-76-59
reklama@wm.pl

Bądź na bieżąco!

Najświeższe informacje przygotowane przez Redakcję zawsze na Twojej skrzynce e-mail. Zapisz się dzisiaj.

  • Polityka Prywatności
  • Regulaminy
  • Kontakt
2001-2025 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 7B