Prezydent: w 18 miesięcy projekt CPK został opóźniony o 2 lata
2025-08-12 22:44:51(ost. akt: 2025-08-12 22:44:48)
Prezydent Karol Nawrocki ocenił we wtorek, że w 18 miesięcy projekt CPK został opóźniony o 2 lata. Dodał, że jeśli projekt nie zostanie uznany przez rząd za priorytetowy, to nie powstanie.
We wtorek w Polsat News prezydent Karol Nawrocki odpowiadał m.in. na pytanie, skąd rząd ma wziąć pieniądze na realizację Centralnego Portu Komunikacyjnego w wersji, której dotyczy złożony w Sejmie projekt ustawy o realizacji CPK.
– Środki finansowe trzeba wziąć z dobrych rządów, bo w końcu ktoś odpowiada za złą sytuację finansów publicznych w państwie polskim. W moich postulatach pojawiają się kolejne elementy pancerza budżetowego, który odnosi się do funkcjonowania Krajowej Administracji Skarbowej, a także do uszczelnienia nie tylko VAT, ale i CIT, szczególnie dla zagranicznych korporacji – powiedział prezydent.
Dodał, że możliwości pozyskania środków na inwestycje „przy sprawnym zarządzaniu państwem jest wiele”.
– Przy takich projektach jak CPK nie możemy pytać, czy nas na to stać, tylko musimy zapytać, czy stać nas na to, aby takiego projektu, wymyślonego i bardzo dobrze przygotowanego lata temu, nie zrealizować. Środki finansowe przy uznaniu CPK za pewien priorytet państwa polskiego muszą się znaleźć, a w moich ustawach, także tych kolejnych, znajdziemy – jak mówię – elementy pancerza budżetowego. Więc ja nie tylko zastanawiam się nad tym, co trzeba zrobić, ale też jak doprowadzić do tego, żeby środki finansowe były – powiedział Nawrocki.
Podkreślił, że rząd powinien znaleźć środki na realizację „tak potrzebnych Polsce projektów rozwojowych”. Dodał, że rząd powinien także „uszczelnić to, czego się nie dało uszczelnić w ostatnie 1,5 roku”.
Karol Nawrocki był pytany także o to, czy uruchomienie CPK nie zaszkodzi mniejszym, lokalnym lotniskom.
– W sposób oczywisty projekt, który przedstawiłem, bierze pod uwagę interesy mniejszych społeczności, Polski powiatowej, mniejszych i średnich miast, które się wyludniają, które mają problem z demografią, w których małe firmy mają problem z przetrwaniem. To właśnie to dawał CPK z tym rozmachem, który był projektowany przed 15 października 2023 r., że firmy lokalne miały możliwość rozwijania się. To walka z kryzysem demograficznym, z wykluczeniem komunikacyjnym Polski powiatowej – powiedział Nawrocki.
Podkreślił, że jego projekt „skłania się” do społeczności lokalnych i do małych i średnich miast „w kontekście kolei dużych prędkości, a nie tylko samego lotniska”.
Nawrocki odpowiadał także na pytanie, co zrobi w sytuacji, kiedy okaże się, że nie można wrócić do poprzedniego projektu CPK ze względu na zaawansowanie prac.
– W ciągu 18 miesięcy udało się opóźnić ten projekt o dwa lata. Do momentu, kiedy polski rząd, jakikolwiek polski rząd, nie uzna CPK za najważniejszą, przełomową inwestycję Polski, która będzie nie tylko kołem zamachowym gospodarki, ale także naszym wielkim spełnionym marzeniem, to ten projekt nie powstanie. Jeśli zrobiło się dwa lata opóźnienia i narzeka się, że w tym projekcie wpisało się konkretne terminy i daty, co nie odpowiada jednemu z panów, który odpowiada za CPK, to widzimy, że nie ma tam dobrej woli – powiedział prezydent.
W ubiegły piątek do Sejmu został wniesiony przez prezydenta Karola Nawrockiego projekt ustawy o zapewnieniu realizacji inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego. Celem projektu jest zapewnienie realizacji inwestycji niezbędnych do powstania CPK, których zakres został zdefiniowany i określony w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o Centralnym Porcie Komunikacyjnym.
Projekt zakłada zakończenie prac budowlanych na nowym lotnisku, które ma powstać pod Baranowem, oraz uzyskanie certyfikacji i zgód na uruchomienie operacji lotniczych do końca grudnia 2031 r. W przypadku linii kolejowej przebiegającej przez tunel w Łodzi, węzła CPK i linii Warszawa-Łódź termin zakończenia tych inwestycji określono na koniec 2030 r.
W projekcie ustawy założono też, że długość linii kolejowych, dla których złożono wnioski o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach w 2030 r., będzie wynosić przynajmniej 1338 km, a prędkość eksploatacyjna na nowo budowanych liniach kolejowych wyniesie 250 km/h. W ramach Programu Kolejowego CPK ma powstać w sumie ok. 2 tys. km nowych linii kolejowych, w tym Kolei Dużych Prędkości (KDP).
W załączniku do projektu znalazł się również wykaz wszystkich odcinków linii kolejowych objętych obowiązkiem realizacji prac projektowych i środowiskowych. W uzasadnieniu podkreślono, że takie rozwiązanie zapewni obsługę kolejową miejscowości powyżej 50 tys. mieszkańców, które znajdą się na planowanym przebiegu linii kolejowej – w szczególności Kalisza, Płocka i Grudziądza.
„Podstawowe znaczenie ma realizacja wszystkich wskazanych odcinków linii kolejowych. Centralny Port Komunikacyjny został zaplanowany bowiem jako serce i zwornik nowoczesnego systemu komunikacyjnego, obejmującego wszystkie rodzaje środków transportu lądowego. Zakłada wygodne i wydajne połączenia z krajową siecią autostrad i dróg ekspresowych, ale jego głównymi arteriami mają być właśnie połączenia kolejowe. Brak dostępu do sieci kolejowej jest jednym z głównych powodów wykluczenia komunikacyjnego, szczególnie w Polsce wschodniej” – zaznaczono w uzasadnieniu.
Zgodnie z prezydenckim projektem wartość finansowania programu CPK za pomocą skarbowych papierów wartościowych ma wynieść przynajmniej 66 mld 180 mln zł do 2032 r. W uzasadnieniu wskazano jednak, że projekt ustawy „nie pociąga za sobą dodatkowego obciążenia budżetu państwa względem obciążeń przyjętych już na podstawie wiążących ustaw i uchwał Rady Ministrów”. Zakłada natomiast zwiększenie wartości finansowania programu za pomocą skarbowych papierów wartościowych.
PAP/red.
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez