WM.pl
17 sierpnia 2025, Niedziela
imieniny: Anity, Elizy, Mirona
  • 19°C
    Olsztyn

  • Cywilizacja
  • Rodzina
  • Biznes i ekonomia
  • Moto
  • Redakcja poleca
  • Rolnicze abc
  • Moje Mazury
  • Poczta
  • Ogłoszenia
  • Anty-defamation
  • Kongres Przyszłości
  • Europe Direct
  • Plebiscyt Sportowy
  • Krasnal.info
PODZIEL SIĘ

Pociąg widmo dla przemysłu: miliardy uciekają z kraju?

2025-08-16 11:58:57(ost. akt: 2025-08-16 12:19:57)

Autor zdjęcia: PAP

Za 17 mld zł państwowy przewoźnik chce kupić nowoczesne, piętrowe składy dla dalekobieżnych tras. Autorzy listu otwartego ostrzegają jednak, że tak skonstruowany przetarg „wypycha” z gry krajowe firmy, osłabia miejsca pracy i uzależnia nas technologicznie od zagranicy. Wzywają do zatrzymania postępowania, dopuszczenia rodzimych producentów i budowania przyszłości kolei w Polsce — a nie poza nią. Równolegle w PKP Intercity narasta napięcie płacowe: po fiasku negocjacji rozpoczęto spór zbiorowy, który — jak obawiają się związki — może skończyć się strajkiem w szczycie sezonu.

Warto przeczytać

  • Kulisy militarnej pomocy Zachodu dla Ukrainy
  • Kanał Elbląski sparaliżowany. Pochylnie nieczynne do odwołania
  • W przyszłym tygodniu Pb95 za 5,78 zł za litr, a diesel...
List otwarty: anulować przetarg i ogłosić go na nowych zasadach

Stowarzyszenie „Tak dla Rozwoju”, wspierane m.in. przez posłankę Paulinę Matysiak (Razem) i posła Marcina Horałę (PiS), apeluje o unieważnienie toczącego się postępowania na 42 piętrowe elektryczne zespoły trakcyjne dla PKP Intercity. Według sygnatariuszy warunki udziału ustawiono tak, że w praktyce eliminują one polskich producentów — w tym PESA Bydgoszcz, która, jak podkreślają autorzy, ma kompetencje w zakresie projektowania taboru piętrowego i pojazdów osiągających 200 km/h. Ich zdaniem to sprzeczne z deklarowaną przez rząd polityką wzmacniania krajowego przemysłu i repolonizacji strategicznych sektorów.

Argument gospodarczy: miliardy wypchnięte za granicę

Krytycy twierdzą, że zakup taboru za 17 mld zł bez realnego udziału polskich firm oznacza odpływ środków z gospodarki, utratę impulsu rozwojowego dla krajowych zakładów i marginalizację rodzimego know-how. Zwracają uwagę na pośpiech i nierealne ich zdaniem terminy dla tak złożonego zamówienia — co miałoby sugerować, że nie chodzi o szeroką konkurencję, lecz realizację „z góry przyjętego scenariusza”. W liście pojawia się również zarzut, że kryteria mogą faworyzować jednego z globalnych producentów.

Kontrowersje proceduralne: odwołania odrzucone

W tle sporu są także odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej złożone przez międzynarodowych graczy — wskazywane są m.in. Siemens Mobility i Stadler. Choć ich zastrzeżenia miały dotyczyć konkurencyjności i proporcjonalności wymagań, KIO odrzuciła protesty, a PKP Intercity kontynuuje procedurę. Dla autorów listu to dowód, że droga do „otwartego i uczciwego” postępowania została zamknięta — stąd apel o ogłoszenie przetargu na nowych zasadach.

Napięcia w spółce: spór zbiorowy i widmo strajku

Na sytuację nakłada się narastający konflikt płacowy w PKP Intercity. Po nieudanych rozmowach podpisano protokół rozbieżności i ogłoszono spór zbiorowy z postulatem podwyżki płac zasadniczych o 1000 zł brutto dla pracowników objętych układem zbiorowym. Sygnatariusze listu podkreślają, że „tabor to nie wszystko” — polityka zakupowa powinna iść w parze z inwestycją w ludzi i umacnianiem krajowej bazy przemysłowej.

Konkluzja autorów: to nie opóźnienie, to inwestycja w suwerenność

W obecnym kształcie — przekonują — przetarg jest szkodliwy gospodarczo i sprzeczny z interesem publicznym: polska kolej kupi za miliardy produkt importowany, a krajowe zakłady zostaną bez zamówień. Ich zdaniem unieważnienie postępowania i ponowne ogłoszenie go po korektach nie byłoby „hamulcem”, lecz inwestycją w długoterminową suwerenność technologiczną i ekonomiczną państwa.


red./niezależna

Subskrybuj "Gazetę Olsztyńską" na Google News
Tagi:
przetarg koła PKP intercity
red.
więcej od tego autora

PODZIEL SIĘ

Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zaloguj się lub wejdź przez FB

GazetaOlsztyńska.pl
  • Koronawirus
  • Wiadomości
  • Sport
  • Olsztyn
  • Plebiscyty
  • Ogłoszenia
  • Nieruchomości
  • Motoryzacja
  • Drobne
  • Praca
  • Patronaty
  • Reklama
  • Pracuj u nas
  • Kontakt
ul. Tracka 5
10-364 Olsztyn
tel: 89 539-75-20
internet@gazetaolsztynska.pl
Biuro reklamy internetowej
tel: 89 539-76-29,
tel: 89 539-76-59
reklama@wm.pl

Bądź na bieżąco!

Najświeższe informacje przygotowane przez Redakcję zawsze na Twojej skrzynce e-mail. Zapisz się dzisiaj.

  • Polityka Prywatności
  • Regulaminy
  • Kontakt
2001-2025 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 7B