WM.pl
1 września 2025, Poniedziałek
imieniny: Belindy, Bronisza, Idziego
  • 23°C
    Olsztyn

  • Cywilizacja
  • Rodzina
  • Biznes i ekonomia
  • Moto
  • Redakcja poleca
  • Rolnicze abc
  • Moje Mazury
  • Poczta
  • Ogłoszenia
  • Anty-defamation
  • Kongres Przyszłości
  • Europe Direct
  • Plebiscyt Sportowy
  • Krasnal.info
PODZIEL SIĘ

„Szon patrol” - okrutna „zabawa”, która wymyka się spod kontroli

2025-08-30 13:34:40(ost. akt: 2025-08-30 13:38:07)

Autor zdjęcia: AI

W polskich miastach pojawiło się nowe, niepokojące zjawisko wśród młodzieży – tzw. „szon patrol”. Grupy chłopców ruszają na „polowania”, których celem stają się dziewczęta oceniane przez nich jako „nieprzyzwoicie” ubrane lub zachowujące się w sposób uznany za niewłaściwy. To, co zaczęło się w mediach społecznościowych jako internetowa „gra”, coraz częściej przenosi się do galerii handlowych i innych przestrzeni publicznych.

Warto przeczytać

  • Nowa linia autobusowa już kursuje
  • Gigantyczny sum miał 180 centymetrów długości. Gdzie go...
  • O 4:45 zaczęło się piekło
Piętno w sieci i w realu

Mechanizm działania „szon patrolu” polega na wyszukiwaniu i piętnowaniu dziewcząt – zarówno online, jak i offline. Towarzyszą temu zdjęcia, nagrania, wulgarne komentarze i obraźliwe etykiety. Takie działania są formą przemocy rówieśniczej – psychicznej i seksualnej. Skutki mogą być dramatyczne: od stygmatyzacji w internecie po długotrwałe konsekwencje psychiczne i społeczne.

Pojawiają się też doniesienia o podobnych praktykach wobec chłopców – nazywanych „celami” lub „babiarzami”.

Radykalizacja w tle

Socjologowie ostrzegają, że „szon patrol” nie jest odosobnionym incydentem, lecz objawem szerszych procesów radykalizacji. Zjawisko to łączy się z autorytarnym sposobem myślenia – dehumanizowaniem innych, potrzebą podporządkowania słabszych czy obsesją na punkcie seksualności i „oczyszczania” życia społecznego.

– Młodzi próbują „chronić” przestrzeń publiczną przed zachowaniami, które sami uznają za niewłaściwe. W praktyce to nic innego jak kolejna forma seksualizowania relacji między rówieśnikami – podkreślają autorzy raportu „Twarze polskiej radykalizacji”.

Toksyczne środowisko cyfrowe

Internet odgrywa w tym procesie ogromną rolę. Algorytmy mediów społecznościowych premiują treści skrajne i konfliktowe, a chłopcy coraz częściej trafiają na przekazy mizoginistyczne i pełne nienawiści wobec kobiet. Do tego dochodzą narzędzia sztucznej inteligencji, które ułatwiają tworzenie deep fake’ów o charakterze seksualnym, niemal zawsze wymierzonych w dziewczęta i kobiety.

Platformy cyfrowe nie tylko nie chronią młodych, ale – jak podkreślają eksperci – monetyzują ich krzywdę, bo każde udostępnienie czy komentarz oznacza większe zasięgi i zyski.

Wszyscy ponosimy odpowiedzialność

Za eskalację takich zjawisk odpowiadają nie tylko nastolatkowie, ale także:

liderzy życia publicznego i politycy, którzy usprawiedliwiają język przemocy i autorytarne wzorce;

firmy technologiczne, które zarabiają na polaryzacji i radykalizacji;

biznes, który potrafi czerpać zyski nawet z tak mrocznych trendów (np. sprzedaż kamizelek używanych przez uczestników „patroli”).

Nie brakuje również tych, którzy przyglądają się wszystkiemu z boku – jakby z „popcornem w ręku” – traktując sprawę jak internetowe widowisko.

Krzywda po obu stronach

Choć największymi ofiarami „szon patrolu” są dziewczęta, to i chłopcy są w tej historii poszkodowani – zanurzeni w toksycznych treściach, uczący się przemocy zamiast empatii. Dlatego działania pomocowe powinny obejmować wszystkich młodych.


Źródło: interia

Subskrybuj "Gazetę Olsztyńską" na Google News
Tagi:
szon patrol czarne przewodnictwo przemoc rówieśnicza przemoc psychiczna przemoc seksualna hejt w sieci mowa nienawiści stygmatyzacja młodzież radykalizacja internet media społecznościowe algorytmy mizoginia deep fake bezpieczeństwo dzieci cyberprzemoc odpowiedzialność społeczna kultura online
red.
więcej od tego autora

PODZIEL SIĘ

Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zaloguj się lub wejdź przez FB

GazetaOlsztyńska.pl
  • Koronawirus
  • Wiadomości
  • Sport
  • Olsztyn
  • Plebiscyty
  • Ogłoszenia
  • Nieruchomości
  • Motoryzacja
  • Drobne
  • Praca
  • Patronaty
  • Reklama
  • Pracuj u nas
  • Kontakt
ul. Tracka 5
10-364 Olsztyn
tel: 89 539-75-20
internet@gazetaolsztynska.pl
Biuro reklamy internetowej
tel: 89 539-76-29,
tel: 89 539-76-59
reklama@wm.pl

Bądź na bieżąco!

Najświeższe informacje przygotowane przez Redakcję zawsze na Twojej skrzynce e-mail. Zapisz się dzisiaj.

  • Polityka Prywatności
  • Regulaminy
  • Kontakt
2001-2025 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 7B