WM.pl
29 września 2025, Poniedziałek
imieniny: Michaliny, Michała, Rafała
  • 11°C
    Olsztyn

  • Cywilizacja
  • Rodzina
  • Biznes i ekonomia
  • Moto
  • Redakcja poleca
  • Rolnicze abc
  • Moje Mazury
  • Poczta
  • Ogłoszenia
  • Anty-defamation
  • Kongres Przyszłości
  • Europe Direct
  • Plebiscyt Sportowy
  • Krasnal.info
PODZIEL SIĘ

Chińskie koncerny motoryzacyjne inwestują w Europie. Polska poza mapą nowych fabryk

2025-09-29 11:11:13(ost. akt: 2025-09-29 11:55:00)
Zdjęcie jest ilustracją do tekstu

Zdjęcie jest ilustracją do tekstu

Autor zdjęcia: Freepik

Chińscy producenci samochodów coraz śmielej wchodzą na rynek europejski, nie tylko poprzez sprzedaż, ale także budowę fabryk. Xpeng rozpoczął montaż modeli G6 i G9 w austriackim Grazu, korzystając z zakładów Magna Steyr, a Chery przejął dawną fabrykę Nissana w Barcelonie, gdzie powstaje model Ebro S700. Na liście dynamicznie rosnących inwestycji brakuje jednak Polski.

Warto przeczytać

  • 20-latek podejrzany o nielegalne wyrabianie substancji...
  • Czy Polakom smakują łabędzie?
  • Najnowsze wydanie Gazety Olsztyńskiej
Nad Wisłą auta z Chin zdobywają coraz większą popularność – odpowiadają już za około 15 proc. sprzedaży detalicznej i w wielu przypadkach wyprzedzają zachodnich konkurentów. Mimo to koncerny z Państwa Środka wybierają inne kierunki ekspansji.

Węgry – hub chińskiej motoryzacji

Największym beneficjentem chińskich inwestycji są Węgry. To tam BYD buduje zakład w Szeged, który ma ruszyć w 2025 r., oraz centrum badawczo-rozwojowe w Budapeszcie. Kolejna fabryka powstanie w Turcji, a do 2028 r. koncern planuje, by większość sprzedawanych w Europie aut była produkowana lokalnie.

Równolegle w kraju Viktora Orbána swoje fabryki stawiają giganci rynku baterii – CATL i EVE. To właśnie bliskość produkcji akumulatorów i zakładów samochodowych czyni Węgry atrakcyjną lokalizacją. Efekt? Branża motoryzacyjna zatrudnia tam już 150 tys. osób i odpowiada za 20 proc. produkcji przemysłowej – proporcjonalnie więcej niż w Niemczech.

Węgierski model przyciąga kolejnych inwestorów. Great Wall Motor rozważa ulokowanie zakładów w tym kraju, podobnie jak SAIC, właściciel marki MG. GAC prowadzi negocjacje dotyczące przejęcia fabryki Audi w Brukseli, a Dongfeng bada możliwość inwestycji we Włoszech.

Polska na uboczu

Polska, mimo silnego sektora motoryzacyjnego – z fabrykami Stellantisa w Tychach i Gliwicach, Volkswagena w Poznaniu i Wrześni czy Toyoty w Wałbrzychu i Jelczu-Laskowicach – pozostaje poza mapą chińskich fabryk. Przemysł motoryzacyjny zatrudnia tu ponad 200 tys. osób i odpowiada za 11 proc. produkcji przemysłowej, jednak nie przyciąga inwestycji z Chin.

Przyczyną może być brak spójnej strategii wobec elektromobilności i chińskich producentów. Węgry nie tylko oferują ulgi i subsydia, ale też aktywnie wspierają inwestorów administracyjnie, budując wizerunek kraju jako centrum produkcji aut elektrycznych i baterii. Polska natomiast wciąż koncentruje się głównie na tradycyjnych napędach.

Nowy układ sił

Ekspansja chińskich producentów to odpowiedź na rosnące cła i wymogi lokalizacji produkcji w Europie. Lokalne fabryki pozwalają ominąć bariery i oferować konkurencyjne cenowo auta, stanowiąc coraz większe wyzwanie dla zachodnich koncernów.

Doświadczenia Węgier pokazują, że aktywna polityka wobec chińskich inwestorów przynosi wymierne efekty – od transferu technologii po rozwój regionalny. Pytanie, czy Polska wyciągnie z tego wnioski i zdąży wykorzystać szansę, zanim strategiczne lokalizacje na mapie Europy zostaną zajęte.

źródło: money.pl

Subskrybuj "Gazetę Olsztyńską" na Google News
Tagi:
Chiny samochody motoryzacja producent
red.
więcej od tego autora

PODZIEL SIĘ

Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zaloguj się lub wejdź przez FB

GazetaOlsztyńska.pl
  • Koronawirus
  • Wiadomości
  • Sport
  • Olsztyn
  • Plebiscyty
  • Ogłoszenia
  • Nieruchomości
  • Motoryzacja
  • Drobne
  • Praca
  • Patronaty
  • Reklama
  • Pracuj u nas
  • Kontakt
ul. Tracka 5
10-364 Olsztyn
tel: 89 539-75-20
internet@gazetaolsztynska.pl
Biuro reklamy internetowej
tel: 89 539-76-29,
tel: 89 539-76-59
reklama@wm.pl

Bądź na bieżąco!

Najświeższe informacje przygotowane przez Redakcję zawsze na Twojej skrzynce e-mail. Zapisz się dzisiaj.

  • Polityka Prywatności
  • Regulaminy
  • Kontakt
2001-2025 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 7B