Najbardziej malownicza trasa w Polsce już otwarta
2025-10-23 13:55:03(ost. akt: 2025-10-23 13:56:04)
Kierowcy mogą już korzystać z nowo wybudowanego odcinka trasy S1 między Przybędzą i Milówką, zwanej obejściem Węgierskiej Górki – poinformowała w czwartek Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. To jedna z najważniejszych inwestycji drogowych w Polsce.
„Oddanie do ruchu odcinka o długości 8,5 km oznacza, że ruch tranzytowy został wyprowadzony z centrum Węgierskiej Górki oraz ościennych miejscowości. Dzięki temu mieszkańcy zyskają ciszę, czystsze powietrze i większe bezpieczeństwo. Podróżujący w kierunku Beskidu Żywieckiego i granicy ze Słowacją mogą liczyć na swobodny ruch i znacznie krótszy czas przejazdu” – podała w komunikacie GDDKiA.
O otwarciu obwodnicy poinformował na portalu X premier Donald Tusk. „Dzisiaj otwieramy nowy odcinek S1, czyli długo wyczekiwane obejście Węgierskiej Górki, które połączy nas ze Słowacją i dalej z południem Europy. To jeden z najbardziej efektownych projektów drogowych w historii Polski. Dwa tunele, pięć estakad, trzy mosty, a przy okazji to chyba najbardziej malownicza trasa ekspresowa w Polsce” - wskazał szef rządu na filmie opublikowanym na X.
Obwodnica Węgierskiej Górki to jeden z brakujących dotąd odcinków budowanej drogi S1. Przebiega od Przybędzy w gminie Radziechowy-Wieprz do Szarego w gminie Milówka na Żywiecczyźnie.
Na trasie nowego odcinka S1 jest między innymi pięć estakad i trzy mosty (o łącznej długości 2,3 km - PAP), a także dwa dwunawowe tunele. Pierwszy z nich, o długości około 830 m, powstał na północnej części trasy w stoku Barania Góra. Drugi, 1-km, zlokalizowany jest bliżej Zwardonia.
GDDKiA podała, że tunele posiadają przekrój o szerokości 12 m i wysokości blisko 9,5 m. Wnętrza wyposażono w chodniki ewakuacyjne i opaski awaryjne, a całość konstrukcji wykonano w technologii monolitycznej obudowy betonowej, o grubości dochodzącej do 60 cm.
Drogowcy podkreślili, że „dzięki estakadom i mostom droga harmonijnie wkomponowuje się w krajobraz, a kierowcy mogą podziwiać widoki Beskidu Żywieckiego, podróżując jedną z najbardziej malowniczych tras w Polsce i tej części Europy”.
GDDKiA przypomniała, że umowa na wykonanie z konsorcjum Grupa Mirbud i Zrzeszenie Budowlane Interbudmontaż została zawarta w październiku 2019 roku. Jej wartość wyniosła blisko 1,38 mld zł.
Obecnie ciąg DK1 oraz S1 pomiędzy autostradą A1 w Pyrzowicach i granicą ze Słowacją w Zwardoniu liczy 148 km długości. W części to droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego), a w części ekspresowa. Docelowo, po zrealizowaniu wszystkich inwestycji, będzie to arteria ekspresowa o długości ponad 133 km.
S1 jest drogą o kluczowym znaczeniu. Jest częścią VI korytarza Transeuropejskiej Sieci Transportowej, łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej.
Przedłużeniem S1 na południe od granic Polski jest słowacka autostrada D3 przebiegająca ze Skalitego do Żyliny.
Po otwarciu obwodnicy Węgierskiej Górki, obecny fragment DK1 z Przybędzy do Milówki stracił status drogi krajowej i zgodnie z obowiązującymi przepisami przejdzie w zarząd województwa śląskiego.
PAP/red.
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez