Czego pragną pracownicy. Badania dają odpowiedź
2025-10-28 13:32:16(ost. akt: 2025-10-28 13:37:17)
Najbardziej cenioną formą uznania przez pracodawcę dla 73 proc. pracowników jest premia finansowa, a dla 56 proc. wystarczy pochwała - wynika z badania „Relacje w pracy”. Ponadto, 70 proc. ankietowanych deklaruje, że wie czego oczekuje od nich przełożony.
Najbardziej cenioną formą uznania przez pracodawcę dla 73 proc. pracowników jest premia finansowa, a dla 56 proc. wystarczy pochwała - wynika z badania „Relacje w pracy”. Ponadto, 70 proc. ankietowanych deklaruje, że wie czego oczekuje od nich przełożony.
Wsparcie szefa
Z badania wynika również, że wśród osób bardzo zadowolonych z pracy 73 proc. czuje, że ich wysiłek jest zauważany, podczas gdy w grupie mniej usatysfakcjonowanych jest to 37 proc. Zadowoleni z pracy deklarują też, że ich szef wspiera ich zawodowo (62 proc.). Kolejne 35 proc. ankietowanych często odczuwa chaos i brak dobrej organizacji w swojej pracy.
Jednocześnie 29 proc. pracowników przyznaje, że informacja zwrotna (tzw. feedback) od szefa potrafi obniżyć ich pewność siebie. „To właśnie ton codziennych rozmów decyduje o tym, czy pracownicy postrzegają firmę jedynie jako miejsce pracy, czy jako przestrzeń, w której chce się działać z zaangażowaniem” - ocenili autorzy badania.
Respondenci deklarowali też, że po takiej rozmowie odczuwają stres lub napięcie (34 proc.), a dla 28 proc. to moment pogorszenia relacji z przełożonym.
Informacja zwrotna
Przynajmniej raz w tygodniu feedback od swojego szefa otrzymuje 45 proc. uczestników badania, choć - jak ocenili autorzy - sama regularność to nie wszystko. Zrozumienie co ma poprawić deklaruje 63 proc. badanych, a 55 proc. wskazuje, że ich przełożony przekazuje im konkretne i praktyczne wskazówki. Sposób udzielania informacji zwrotnej jako motywujący ocenia 48 proc. badanych.
W ocenie Jolanty Lewandowskiej-Bitkowskiej z Pracuj.pl to, że niemal co trzeci pracownik traci pewność siebie po rozmowie z przełożonym, „pokazuje, jak duże znaczenie ma sposób udzielania informacji zwrotnej”. „W wielu organizacjach feedback wciąż jest mylony z krytyką, a jego celem bywa wskazanie błędu, nie wsparcie w poprawie. Tymczasem dobra rozmowa o wynikach wymaga precyzji, empatii i umiejętności słuchania. To właśnie te kompetencje decydują o tym, czy komunikacja wzmacnia relację, czy ją osłabi” - oceniła ekspertka.
Badanie „Relacje w pracy” przygotowała firma ARC Rynek i Opinia na zlecenie serwisu Pracuj.pl w lipcu 2025 roku wśród 2029 Polaków w wieku 18 – 65 lat.
PAP, red

Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez