WM.pl
1 listopada 2025, Sobota
imieniny: Konrada, Seweryny, Wiktoryny
  • 8°C
    Olsztyn

  • Cywilizacja
  • Rodzina
  • Biznes i ekonomia
  • Moto
  • Redakcja poleca
  • Rolnicze abc
  • Moje Mazury
  • Poczta
  • Ogłoszenia
  • Anty-defamation
  • Kongres Przyszłości
  • Europe Direct
  • Plebiscyt Sportowy
  • Krasnal.info
PODZIEL SIĘ

Poranny cyberatak na BLIKA. Operator opanował sytuację

2025-11-01 12:38:40(ost. akt: 2025-11-01 12:39:00)
Zdjęcie jest ilustracją do tekstu

Zdjęcie jest ilustracją do tekstu

Autor zdjęcia: pixabay

Operator systemu BLIK poinformował w sobotę, że poranny atak DDoS zakłócił działanie płatności. Jak zapewniono, sytuacja została opanowana, a od godziny 10:33 transakcje powinny przebiegać bez zakłóceń.

Warto przeczytać

  • Diecezja świętuje pół tysiąclecia
  • Trzeba zburzyć ten mur
  • Ten absurd trzeba naprawić
BLIK wyjaśnił na platformie X, że od wczesnych godzin porannych obserwowany był zewnętrzny atak typu DDoS, który wpływał na płynne działanie płatności w systemie. Jak poinformowano, sytuacja wraca do normy – infrastruktura została zabezpieczona, a systemy są stale monitorowane.

„Od godziny 10.33 użytkownicy BLIKA nie powinni mieć już problemów z realizacją transakcji” – poinformował operator.Natomiast na Facebooku BLIK poinformował, że „problemy z funkcjami BLIKA zostały już rozwiązane”. „Usługa działa prawidłowo. Dziękujemy za cierpliwość i przepraszamy za niedogodności” - dodał.

Ataki typu DDoS polegają na przeciążeniu serwerów nadmiernym ruchem z wielu źródeł, co może prowadzić do czasowej niedostępności usług.

Wcześniej w sobotę wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski przekazał na platformie X, że od wczesnych godzin porannych obserwowane są zakłócenia w działaniu systemów płatniczych. Dodał, że przyczyną był zewnętrzny atak typu DDoS na polską infrastrukturę rozliczeniową.

„Trwają intensywne działania służb, aby wyeliminować skutki tego ataku. Sytuacja wraca do normy, infrastruktura jest zabezpieczana, co przekłada się na przywracanie funkcjonowania płatności” – napisał Gawkowski.

Szef resortu cyfryzacji podkreślił, że tego typu ataki zdarzają się regularnie, jednak w większości przypadków polskie służby skutecznie je blokują, zanim użytkownicy odczują ich skutki.

BLIK to powszechny standard płatności mobilnych. Za rozwój systemu odpowiada spółka Polski Standard Płatności. Udziałowcami spółki są: Alior Bank, Bank Millennium, Santander Bank Polska, ING Bank Śląski, mBank, PKO Bank Polski oraz Mastercard. W ubiegłym roku wykonano 2,4 mld transakcji za pomocą systemu na ponad 347,3 mld zł. (PAP)

Subskrybuj "Gazetę Olsztyńską" na Google News
Tagi:
BLIK awaria X wyjaśnienie Polska płatności
red.
więcej od tego autora

PODZIEL SIĘ

Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zaloguj się lub wejdź przez FB

GazetaOlsztyńska.pl
  • Koronawirus
  • Wiadomości
  • Sport
  • Olsztyn
  • Plebiscyty
  • Ogłoszenia
  • Nieruchomości
  • Motoryzacja
  • Drobne
  • Praca
  • Patronaty
  • Reklama
  • Pracuj u nas
  • Kontakt
ul. Tracka 5
10-364 Olsztyn
tel: 89 539-75-20
internet@gazetaolsztynska.pl
Biuro reklamy internetowej
tel: 89 539-76-29,
tel: 89 539-76-59
reklama@wm.pl

Bądź na bieżąco!

Najświeższe informacje przygotowane przez Redakcję zawsze na Twojej skrzynce e-mail. Zapisz się dzisiaj.

  • Polityka Prywatności
  • Regulaminy
  • Kontakt
2001-2025 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 7B