Persona, czyli kto jest Twoim idealnym klientem?

2021-01-20 11:24:58 (ost. akt: 2021-01-20 11:35:22) Artykuł sponsorowany

Podziel się:

Bez względu na to, czy sprzedajesz produkty, czy usługi, o powodzeniu Twojego biznesu decyduje popyt. Właśnie dlatego tak ważne jest określenie do kogo kierujesz swoją ofertę. W dzisiejszym artykule podpowiemy Ci, jak stworzyć personę i dlaczego warto to zrobić.

Co to jest persona

Persona to inaczej portret, profil Twojego idealnego klienta. Dla uproszczenia możemy uznać, że to charakterystyka, ale nie taka, jaką pamiętasz jeszcze ze szkoły opis klienta powinien bowiem zawierać te informacje, które są ważne dla Ciebie, oferty, którą stworzyłeś, działań marketingowych, a docelowo — samego produktu lub usługi. Persona pomoże Ci w odpowiedzi na pytanie, do kogo, co i jak mówić, żeby sprzedawać - zobacz Agencja SEO.

Stworzenie persony — od czego zacząć

Najczęstszą pułapką myślową jest stwierzenie, że, to co oferujesz, jest dla wszystkich. Nawet jeśli swoją ofertę kierujesz do szerokiej grupy odbiorców, są wśród nich podgrupy. Najbardziej oczywisty podział to ten na kobiety i mężczyzn. Dalsze rozróżnienie będzie uzależnione od tego, co oferujesz. Dlatego to takie ważne? Ponieważ, każda taka “podgrupa” ma inne problemy, potrzeby i motywacje. A co za tym idzie — powody, by skorzystać z Twojej oferty. I właśnie takim kryterium kieruj się tworząc personę, a najlepiej kilka osobnych profili. Żeby było Ci łatwiej, zastanów się, kto z Twoich znajomych, z największym prawdobieństwem, mógłby stać się Twoim kliwntem. Równie dobrze może to być postać literacka lub filmowa, jeśli w najbliższym otoczeniu nie znajdziesz swojego idealnego klienta. Dzięki temu, łatwiej będzie Ci opisać personę.

Jak stworzyć personę


1. Nadaj jej imię

Dzięki temu stanie się bardziej rzeczywista, bliska


2. Zastanów się ile ma lat, czy jest w związku, czy ma dzieci, gdzie mieszka

Jeśli chodzi o wiek, możesz posłużyć się widełkami, ponieważ w pewnych okresach życia większość osób ma podobne priorytety i cele. Informacje o życiu prywatnym pomogą Ci zrozumieć, jakie potrzeby ma teraz Twój klient, co może wpływać jego decyzje konsumenckie

3. Opisz typowy dzień Twojego klienta


Zastanów się, gdzie pracuje, czy dojeżdża do pracy , ile zarabia, czym się interesuje, co czyta, z jakich źródeł czerpie informacje, czy jest aktywnym użytkownikiem mediów społecznościowych (jeśli tak, to których) To dla Ciebie ważna informacja, która pomoże Ci wybrać kanały promocji.


4. Poznaj cele, aspiracje, potrzeby swojego klienta


Myśl o tym wszystkim zawsze w kontekście swojej oferty. Jaki problem klienta rozwiązuje Twój produkt lub usługa? Jak może pomóc w osiągnięciu celu, który sobie założył? Informacje o potrzebach i problemach klienta możesz wykorzystać w reklamie oraz szerzej — w całej komunikacji marketingowej. Co więcej, ta wiedza pomoże Ci w zbiciu obiekcji odnośnie Twojej oferty i zwiększy szansę na zakup.

https://m.wm.pl/2021/01/orig/persona-2-673664.jpg

Skąd czerpać wiedzę o potencjalnych klientach


Google Analytics

Jeśli masz stronę internetową, Google Analytics dostarczy Ci wielu informacji na temat użytkowników, którzy ją odwiedzają (wiek, płeć, lokalizacja, zainteresowania, źródło ruchu).

Facebook Analytics

To narzędzie analityczne zbliżone do GA (choć nie tak zaawansowane). Jak się pewnie domyślasz jest dostępne na Facebooku, choć zbiera dane nie tylko z tego portalu, ale także ze strony internetowej, czy aplikacji mobilnej. Co więcej, dzięki zaawansowanemu filtrowaniu możesz porównywać ze sobą różne dane, “wyciągając” najważniejsze informacje, np. kim są użytkownicy aktywni pod Twoimi postami.

Grupa na Facebooku

Jeśli jesteś członkiem grupy, w której są również Twoi klienci, obserwuj, czytaj, jakie pytania zadają, jakie mają problemy, co jest dla nich interesujące. Nie bój się pytać, to najprostszy sposób, by uzyskać potrzebne informacje. Będzie to jeszcze łatwiejsze, kiedy prowadzisz własną grupę albo masz bazę mailingową.

Profile fanów

Czasem najprostszy sposób to ręczne przejrzenie profilu Twoich fanów na FB. Część z nich nie korzysta z ograniczeń, związanych z zachowaniem prywatności, dlatego możesz sporo dowiedzieć się o tych użytkownikach (ich aktywności, zainteresowaniach).

Persona — podsumowanie

Stworzenie persony to ważny punkt w Twoich działaniach marketingowych. Jeśli to zrobisz, wszystko inne stanie się łatwiejsze: stworzenie oferty stronę WWW, prowadzenie fanpage’a, czy działania reklamowe. Kluczem do sukcesu jest tutaj indywidualizacja komunikacji, dzięki wiedzy, którą zyskasz po stworzeniu profilu Twojego idealnego klienta - sprawdź pozycjonowanie stron Olsztyn.



Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB