Dlaczego e-sport stał się tak popularny?

2021-06-16 15:46:11 (ost. akt: 2021-06-16 15:46:46) Artykuł sponsorowany

Podziel się:

Tak naprawdę, aby znaleźć odpowiedzieć na to pytanie, trzeba by też znaleźć odpowiedzi na pytania, dlaczego muzyka rozrywkowa stała się popularna, albo dlaczego moda dyktuje nam sposób ubierania się. Gdy któryś z ludzi coś wymyśli, a następnie kolejnemu się to spodoba i zaczyna odwzorowywać sposób spędzania czasu czy ubierania się, i w dodatku sprawia mu to przyjemność, to jest to najlepsza recepta na spopularyzowanie danego trendu. Kolejno inwestorzy zauważają potencjalny rynek do zarobku i tak zaczyna się rozwijać nowy kierunek.

Czym jest e-sport?
Najprościej jak można zdefiniować tę dyscyplinę - jest to rywalizacja pomiędzy zawodnikami lub drużynami w zmaganiach komputerowych. Rozgrywki mogą mieć miejsce za pomocą sieci LAN, pośrednictwem Internetu, czy przy użyciu konsoli czy komputerów w trybie off-line. Termin „e-sport” powstał stosunkowo niedawno i nikt nie spodziewał się takiego boomu na tego typu zmagania, aż do organizacji pierwszego turnieju gier wideo w 1972 roku na Uniwersytecie Stanforda. Gracze zmagali się w grze typu strzelanka o nazwie „Spacewar” stworzonej przez 4 studentów, z których jednym był późniejszy pionier gier komputerowych Steve Russell.

Rozwój e-sportu
Prawdziwie zauważalny rozwój e-sportu datuje się od turnieju „The Space Invaders Championship” zorganizowanego w 1981 roku przez Atari w Stanach Zjednoczonych. Udział w nim wzięło 10 tysięcy graczy z całego kraju. Od tej pory rozpoczęła się moda na gry komputerowe. Amerykańskie magazyny opisywały rozmaite gry, w TV pojawiały się turnieje, a Księga Rekordów Guinnessa zaczęła uwzględniać najlepszych graczy na swoich kartach. Jednak największy rozwój gier datuje się na lata ’90, kiedy to pojawił się Internet i możliwość gry on-line z graczami z całego świata. W tym czasie powstają imprezy znane do dziś, takie jak QuakeCon, Professional Gamers League oraz Nintendo World Championships. W 1994 roku powstaje organizacja DreamHack, która do dziś jest organizatorem takich turniejów DreamHack Winter i DreamHack Summer, które należą do najpopularniejszych na świecie rozgrywek e-sportowych.

E-sport współcześnie
Na popularność e-sportu wpływa ciągłe zainteresowanie nim inwestorów. Ostatnie 20 lat charakteryzuje powstanie wielkich organizacji zajmujących się e-sportem. Mowa o Eletronic Sports League (ESL) i E-Sports Entertainment Association League (ESEA), które wraz z wcześniej powstałą DreamHack obecnie należą do szwedzkiej grupy Modern Times Group. Powstała też organizacja amerykańska Major League Gaming (MLG). Nowe stulecie płynie pod znakiem organizacji wielkich turniejów, takich jak Intel Extreme Masters i World Cyber Games, a od paru lat (2014 rok) e-sport zagościł też w serwisie streamingowym – obecnie o nazwie Twitch.tv.

Popularność e-sportu obecnie
Według statystyk Twitch.tv w drugiej połowie 2015 roku widzowie przeznaczyli łącznie 475 milionów godzin, aby oglądać rozgrywki e-sportu. Największą popularność mają gry League of Legends i Dota 2 (MOBA), na które widzowie przeznaczyli 58% całego czasu poświęconego na śledzenie e-sportów. Drugie miejsce, z wynikiem 27% zajęła gra Counter-Strike. A organizowane turnieje gromadzą olbrzymią rzeszę publiczności. Sam IEM 2016 w Katowicach, w jeden weekend oglądało 113 tysięcy osób.

Zakłady na e-sport u bukmacherów
Rozgrywki e-sportów przyciągnęły też rynek bukmacherski. Coraz więcej legalnych zakładów bukmacherskich oferujących zakłady on-line ma w swojej ofercie zakłady obstawiania e-sportów. Co więcej na początkujących graczy czeka wiele bonusów, jak na przykład totalbet bonus.

Fenomen zainteresowania graczy tkwi w tym, że każdy ze sportów elektronicznych jest inny i każdy rodzaj gier ma swoich fanów i ekspertów. U bukmacherów możemy na przykład obstawić mecze LoL (League of Legends), gdzie liczy się obserwacja poszczególnych graczy i taktyki drużyn. Możesz obstawić mecze CS:GO, gdzie jest sporo miejsca na własną strategię i wiedzy, aby trafnie wytypować zakłady. Lub podobne do LoLa obstawianie meczów Dota 2. Oferta nieco węższa niż dwóch wcześniejszych, ale również obserwacja drużyn i ich typowych zachowań jest kluczem do skutecznego obstawiania.
Rynek e-sportów, lub jak kto woli sportów elektronicznych wciąż się rozwija i można z dużą dozą pewności określić, że na razie zapaść mu nie grozi, a fani takich sportów mogą spodziewać się coraz to nowszych pozycji przyciągających miliony widzów i graczy.



Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB