Co zrobić gdy bankomat zje kartę?
2021-08-20 09:18:42(ost. akt: 2021-08-20 09:33:44)
Artykuł
sponsorowany
Bankomat może zatrzymać kartę z wielu powodów, w tym niezależnych od nas. Co należy wtedy zrobić? Powinniśmy poinformować operatora bankomatu o możliwej awarii, a także skontaktować się z naszym bankiem i dla bezpieczeństwa zablokować kartę. Na nowy środek płatniczy poczekamy kilka dni, jest to jednak niska cena za ochronę naszych pieniędzy przed wpadnięciem w niepowołane ręce
Dlaczego bankomat zatrzymał kartę?
Dlaczego w ogóle możliwa jest sytuacja, w której bankomat nie zwraca nam karty? Potencjalnych przyczyn jest kilka i nie wszystkie z nich zależą od użytkownika. Pierwszą grupą powodów zatrzymania są te związane z bezpieczeństwem naszego konta. Większość bankomatów zatrzyma kartę jeżeli trzy razy wpiszemy zły numer PIN. Domniemanie jest tu oczywiste - to nie właściciel próbuje wypłacić środki, więc trzeba mu to uniemożliwić. Podobnie jest z kartą już zastrzeżoną - najprawdopodobniej nie znajduje się w rękach uprawnionej osoby. Połączony z bezpieczeństwem, ale także rozkojarzeniem czy roztrzepaniem klientów, jest przypadek, gdy zbyt długo nie odbieramy karty wysuniętej z bankomatu. System zakłada wtedy, że albo zwyczajnie o niej zapomnieliśmy (a więc trzeba ją zachować, by nie padła czyimś łupem) albo wręcz doszło do nietypowej sytuacji (np. zasłabnięcia użytkownika), w której również lepiej chronić środek płatniczy.
Druga grupa powodów to procedury bankowe. Bankomat może “zjeść” naszą kartę jeżeli został przekroczony jej termin ważności (jest on umieszczony na froncie karty) lub gdy któryś z jej elementów jest fizycznie uszkodzony. Warto jednak nadmienić, że procedury te różnią się między poszczególnymi bankami. Dla przykładu karty wydane przez ING Bank Śląski i Getin Bank po przekroczeniu terminu ważności zostaną automatycznie zwrócone przez bankomat (wraz z informacją o upłynięciu terminu). Zaś trzykrotne błędne wpisanie kodu PIN skutkować będzie w ich przypadku wysunięciem karty z czytnika i zablokowaniem jej, jednak tylko do północy danego dnia. Jeżeli nie mamy pewności co do polityki naszego banku w tym obszarze warto się z nim skontaktować. Pełną listę wszystkich banków działających w Polsce (wraz z danymi kontatkowymi) znajdziemy pod tym adresem: https://loando.pl/banki
Dlaczego w ogóle możliwa jest sytuacja, w której bankomat nie zwraca nam karty? Potencjalnych przyczyn jest kilka i nie wszystkie z nich zależą od użytkownika. Pierwszą grupą powodów zatrzymania są te związane z bezpieczeństwem naszego konta. Większość bankomatów zatrzyma kartę jeżeli trzy razy wpiszemy zły numer PIN. Domniemanie jest tu oczywiste - to nie właściciel próbuje wypłacić środki, więc trzeba mu to uniemożliwić. Podobnie jest z kartą już zastrzeżoną - najprawdopodobniej nie znajduje się w rękach uprawnionej osoby. Połączony z bezpieczeństwem, ale także rozkojarzeniem czy roztrzepaniem klientów, jest przypadek, gdy zbyt długo nie odbieramy karty wysuniętej z bankomatu. System zakłada wtedy, że albo zwyczajnie o niej zapomnieliśmy (a więc trzeba ją zachować, by nie padła czyimś łupem) albo wręcz doszło do nietypowej sytuacji (np. zasłabnięcia użytkownika), w której również lepiej chronić środek płatniczy.
Druga grupa powodów to procedury bankowe. Bankomat może “zjeść” naszą kartę jeżeli został przekroczony jej termin ważności (jest on umieszczony na froncie karty) lub gdy któryś z jej elementów jest fizycznie uszkodzony. Warto jednak nadmienić, że procedury te różnią się między poszczególnymi bankami. Dla przykładu karty wydane przez ING Bank Śląski i Getin Bank po przekroczeniu terminu ważności zostaną automatycznie zwrócone przez bankomat (wraz z informacją o upłynięciu terminu). Zaś trzykrotne błędne wpisanie kodu PIN skutkować będzie w ich przypadku wysunięciem karty z czytnika i zablokowaniem jej, jednak tylko do północy danego dnia. Jeżeli nie mamy pewności co do polityki naszego banku w tym obszarze warto się z nim skontaktować. Pełną listę wszystkich banków działających w Polsce (wraz z danymi kontatkowymi) znajdziemy pod tym adresem: https://loando.pl/banki
Ostatnim powodem zatrzymania przez bankomat karty może być awaria urządzenia. Nie zapominajmy, że nawet najnowocześniejsze bankomaty są w gruncie rzeczy prostymi maszynami z wieloma mechanicznymi częściami ruchomymi, które z czasem (oraz z zanieczyszczeniem, każda karta niesie za sobą kolejną dawkę kurzu, ludzkiego potu itp.) zwyczajnie mogą się “zaciąć”.
Zatrzymana karta - co zrobić?
Bez względu na to czy powodem zatrzymania karty jest nasz błąd, bankowa procedura czy awaria urządzenia bezzwłocznie powinniśmy podjąć pewne kroki. Już pierwszy z nich może być nieco problematyczny - powinniśmy odczekać ok. 5 minut przy bankomacie, niewykluczone bowiem że rozpoczął on proces ponownego uruchamiania i po jego zakończeniu wysunie z czytnika naszą kartę. Bez naszej opieki może ona wpaść w niepowołane ręce. Oczywiście może okazać się to trudne.
Bez względu na to czy powodem zatrzymania karty jest nasz błąd, bankowa procedura czy awaria urządzenia bezzwłocznie powinniśmy podjąć pewne kroki. Już pierwszy z nich może być nieco problematyczny - powinniśmy odczekać ok. 5 minut przy bankomacie, niewykluczone bowiem że rozpoczął on proces ponownego uruchamiania i po jego zakończeniu wysunie z czytnika naszą kartę. Bez naszej opieki może ona wpaść w niepowołane ręce. Oczywiście może okazać się to trudne.
Sytuacja, w której korzystamy z bankomatu umieszczonego przy placówce banku jest zdecydowanie najłatwiejsza. Zazwyczaj wystarczy zgłosić sprawę pracownikowi banku, bowiem to placówka jest odpowiedzialna za urządzenie. Możemy liczyć wtedy na odzyskanie karty niemal natychmiastowo. Jeżeli jednak do tego nie dojdzie pracownik pomoże nam wypełnić wszelkie formalności i przygotować wniosek o nową kartę.
Co jednak gdy korzystamy z bankomatu umieszczonego z dala od siedziby banku - w galerii handlowej lub na deptaku? Pierwszy krok to poinformowanie operatora bankomatu o tym fakcie. Niemal na każdym urządzeniu znajdziemy naklejkę z numerem telefonu. Nie gra tu roli czy bankomat należy do jednego z banków czy zewnętrznych operatorów, takich jak Euronet czy Planet Cash. Kolejny krok to kontakt z naszym bankiem. Niemal wszystkie banki zalecają w tej sytuacji zastrzeżenie karty i wypełnienie wniosku o wydanie nowej. W dobie bankowości internetowej możemy obie te operacje wykonać bezpośrednio w aplikacji na naszym telefonie. Oczywiście będzie wiązało się to z kilkudniowym czasem oczekiwania na nowy “plastik”. By uniknąć sytuacji, w której nie możemy korzystać z własnych pieniędzy warto zainteresować się alternatywami dla tradycyjnych kart płatniczych. Jedną z nich jest BLIK, o którym więcej w tym artykule: https://www.slupca.pl/sponsorowane/co-to-jest-blik-poznaj-szczegoly-aplikacji/ Dzięki niemu możemy nie tylko płacić w sklepie, ale też korzystać z bankomatów bez obawy, że maszyna “zje” nam telefon.
Jeżeli jednak nie korzystamy z bankowości mobilnej i nie znamy numeru do naszego banku skorzystajmy z ogólnej infolinii uruchomionej przez Związek Banków Polskich. Pod numerem 828 828 828 przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu otrzymamy niezbędną pomoc w kryzysowej sytuacji. Warto zapisać ten numer w pamięci naszego telefonu.
Bezpieczeństwo przede wszystkim
Korzystanie z bankomatów to przede wszystkim wygoda dla klientów. Jednak nie można zapominać o zasadach bezpieczeństwa, tak podczas nieprzewidzianych sytuacji, jak i codziennego użytkowania. Dobre praktyki i zasady bezpieczeństwa najlepiej czerpać z zaufanych źródeł. Takim niewątpliwie jest gigant na rynku kart płatniczych - Mastercard. Zaś w przypadku zatrzymania karty przez bankomat pamiętajmy o kilku krokach, które zapewnią nam bezpieczeństwo. Jeżeli bankomat “zje” ci kartę to:
• Odczekaj ok. 5 minut przy bankomacie, możliwe że restartuje on system i za chwilę wyda twoją kartę.
• Zadzwoń na numer, który znajdziesz na urządzeniu i poinformuj operatora bankomatu o awarii.
• Poinformuj swój bank o sytuacji i zastrzeż swoją kartę, by nikt nie mógł z niej skorzystać bez twojej wiedzy. Zrobisz to przez infolinię lub aplikację banku.
• Złóż wniosek o nową kartę w placówce banku lub poprzez bankowość internetową.
Korzystanie z bankomatów to przede wszystkim wygoda dla klientów. Jednak nie można zapominać o zasadach bezpieczeństwa, tak podczas nieprzewidzianych sytuacji, jak i codziennego użytkowania. Dobre praktyki i zasady bezpieczeństwa najlepiej czerpać z zaufanych źródeł. Takim niewątpliwie jest gigant na rynku kart płatniczych - Mastercard. Zaś w przypadku zatrzymania karty przez bankomat pamiętajmy o kilku krokach, które zapewnią nam bezpieczeństwo. Jeżeli bankomat “zje” ci kartę to:
• Odczekaj ok. 5 minut przy bankomacie, możliwe że restartuje on system i za chwilę wyda twoją kartę.
• Zadzwoń na numer, który znajdziesz na urządzeniu i poinformuj operatora bankomatu o awarii.
• Poinformuj swój bank o sytuacji i zastrzeż swoją kartę, by nikt nie mógł z niej skorzystać bez twojej wiedzy. Zrobisz to przez infolinię lub aplikację banku.
• Złóż wniosek o nową kartę w placówce banku lub poprzez bankowość internetową.
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez