WM.pl
2 czerwca 2025, Poniedziałek
imieniny: Erazma, Marianny, Marzeny
  • 21°C
    Olsztyn

  • Cywilizacja
  • Rodzina
  • Biznes i ekonomia
  • Moto
  • Redakcja poleca
  • Rolnicze abc
  • Moje Mazury
  • Poczta
  • Ogłoszenia
  • Anty-defamation
  • Kongres Przyszłości
  • Europe Direct
  • Plebiscyt Sportowy
  • Krasnal.info
PODZIEL SIĘ

Dziesięć lat numeru, który ratuje życie

2022-04-04 19:48:29(ost. akt: 2022-04-04 17:15:50)

Autor zdjęcia: Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki w Olsztynie

W poniedziałek (4 kwietnia) w Urzędzie Wojewódzkim w Olsztynie świętowano 10-lecie olsztyńskiego Centrum Powiadamiania Ratunkowego. Pierwszy telefon na numer 112 odebrano w Olsztynie 3 kwietnia 2012 roku. Zgłoszenie dotyczyło kradzieży sklepowej.

Warto przeczytać

  • Znamy wyniki z sondażu late poll. Kto na prowadzeniu?
  • Od 20 lat grają spektakle z duszą
  • Niech spełniają się dziecięce marzenia!
— Dziesięć lat intensywnej pracy, polegającej na uruchomieniu, a następnie ciągłym udoskonalaniu olsztyńskiego CPR-u, w tym ogromne ilości rozmów telefonicznych, to przebogate doświadczenie. Wiem, że wszyscy zaangażowani w ten proces włożyli w to mnóstwo serca i energii. Za to już na wstępie chciałbym bardzo gorąco podziękować — powiedział wojewoda Artur Chojecki. — Praca z pasją sprawia, że nasz ośrodek pod wieloma względami jest wiodący w kraju. Nie wszystkie profesje nazywamy służbą, ale zawód operatora numeru alarmowego z pewnością do nich należy, ponieważ przedstawiciele tego zawodu są kluczowym ogniwem w procesie udzielania pomocy potrzebującym. Wspólnie staramy się, by ta praca była należycie wynagradzana.

Centrum powiadamiania ratunkowego w Olsztynie zostało uruchomione jako drugie w Polsce, dzięki pracy ówczesnych szefów: dyrektora Wydziału Organizacyjnego Marka Zaczka, kierownika Centrum Powiadamiania Ratunkowego Krzysztofa Kisiela oraz zastępcy dyrektora Centrum Krzysztofa Kuriaty.

Operatorzy Systemu Powiadamiania Ratunkowego współpracują z policją, strażą pożarną oraz dyspozytorzy ratownictwa medycznego. Przez 10 lat odebrano ponad 7 mln połączeń na nr 112. Pierwsze odebrane zgłoszenie dotyczyło kradzieży sklepowej. Choć liczba wykonanych telefonów alarmowych jest ogromna, to jednak tylko 3 mln zgłoszeń było zasadnych.

Z czasem okazało się, że sam numer alarmowy jest niewystarczający. Dzięki środowisku osób głuchych w Olsztynie w 2015 roku powstała aplikacja o nazwie DeafHelp, umożliwiająca wezwanie pomocy osobom głuchym z województwa warmińsko-mazurskiego. Była to pierwsza taka innowacja w Polsce. Olsztyńska aplikacja była impulsem do stworzenia ogólnopolskiego systemu alarmowego dla osób głuchych - Alarm 112. Wiele osób głuchych sprawnie posługuje się językiem polskim i rozumie rozmówcę, czytając z ust. Ale nie da się tej umiejętności wykorzystać przez telefon. Wśród głuchych są też osoby, które mniej sprawnie posługują się językiem polskim, ponieważ dla części z nich narzędziem komunikacji jest język. Dla nich najbardziej intuicyjnym sposobem komunikacji na odległość w sytuacji stresu będzie system obrazów, który został wykorzystany w aplikacji. Dlatego tak ważnym osiągnięciem była pilotażowa aplikacja obrazkowa przygotowana we współpracy z Olsztyńskim Stowarzyszeniem Głuchych.

Fot. Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki w Olsztynie
W spotkaniu w Urzędzie Wojewódzkim udział wzięli: wojewoda warmińsko-mazurski Artur Chojecki, wicemarszałek województwa warmińsko-mazurskiego Marcin Kuchciński, dyrektor Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Krzysztof Kuriata, kierownik Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Olsztynie Jacek Wasiek, warmińsko-mazurski komendant wojewódzki PSP nadbryg. Tomasz Komoszyński, komendant wojewódzki policji w Olsztynie nadinsp. Tomasz Klimek oraz operatorzy z Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Olsztynie.


Przez 10 lat
* odebrano ponad 7 mln na nr 112
* otrzymano ok. 3 mln zgłoszeń zasadnych

3 kwietnia 2012 – pierwsze odebrane połączenie w Olsztynie
2013 – nr 112 odbierany przez WCPR w całej Polsce
2014 – zmiany organizacyjne, zmiana WCPR na CPR
2015 – powstanie aplikacji DeafHelp
2016 – zmiana obsługi zgłoszeń alarmowych z modelu telefonicznego na model formatowy
2017 – wprowadzenie systemu eCall
2018 – przełączenie połączeń 997 do CPR
2019 – wprowadzenie zastępowalności
2021 – przełączenie połączeń 998 do CPR

Subskrybuj "Gazetę Olsztyńską" na Google News
Tagi:
112 Deaf Help system powiadamiania ratunkowego Artur Chojecki
Lidia Wieczorek
więcej od tego autora

PODZIEL SIĘ

Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zaloguj się lub wejdź przez FB

GazetaOlsztyńska.pl
  • Koronawirus
  • Wiadomości
  • Sport
  • Olsztyn
  • Plebiscyty
  • Ogłoszenia
  • Nieruchomości
  • Motoryzacja
  • Drobne
  • Praca
  • Patronaty
  • Reklama
  • Pracuj u nas
  • Kontakt
ul. Tracka 5
10-364 Olsztyn
tel: 89 539-75-20
internet@gazetaolsztynska.pl
Biuro reklamy internetowej
tel: 89 539-76-29,
tel: 89 539-76-59
reklama@wm.pl

Bądź na bieżąco!

Najświeższe informacje przygotowane przez Redakcję zawsze na Twojej skrzynce e-mail. Zapisz się dzisiaj.

  • Polityka Prywatności
  • Regulaminy
  • Kontakt
2001-2025 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 7B