Nie zapominamy o drogach i Szymanach
2022-05-04 17:59:19(ost. akt: 2022-05-05 08:45:34)
Artykuł
sponsorowany
Będą nowe inwestycje drogowe i lotnicze w naszym regionie. O dofinansowaniu kolejnych projektów z Funduszy Europejskich rozmawiamy z wicemarszałkiem województwa Marcinem Kuchcińskim.
— Czy są jeszcze pieniądze z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego na lata 2014-2020?
— Jesteśmy już na finiszu, jeśli chodzi o wdrożenie środków europejskich z tej perspektywy. Cieszę się, bo Komisja Europejska przyznała nam dodatkowe 20 mln euro, które będziemy mogli przeznaczyć na wsparcie przedsiębiorczości oraz opieki zdrowotnej i szpitali. Zmiany kursu euro, które obecnie obserwujemy, pozwoliły zrealizować projekty z list rezerwowych oraz projekty pozakonkursowe dotyczące infrastruktury lotniskowej i drogowej.
— Co konkretnie?
— W przypadku dróg jest to przede wszystkim modernizacja drogi wojewódzkiej nr 527 Olsztyn -Morąg. Inwestycja na odcinku Olsztyn – Łukta już trwa, natomiast odcinek Morąg – Łukta postanowiliśmy podzielić na trzy etapy. Ogłosiliśmy już pierwsze przetargi. Pula środków przeznaczonych na wspomnianą modernizację wynosi prawie 69 mln zł.
— W przypadku dróg jest to przede wszystkim modernizacja drogi wojewódzkiej nr 527 Olsztyn -Morąg. Inwestycja na odcinku Olsztyn – Łukta już trwa, natomiast odcinek Morąg – Łukta postanowiliśmy podzielić na trzy etapy. Ogłosiliśmy już pierwsze przetargi. Pula środków przeznaczonych na wspomnianą modernizację wynosi prawie 69 mln zł.
— Drogi są kręgosłupem regionu. Ile kilometrów dróg wojewódzkich udało się przebudować dzięki wsparciu z RPO w latach 2014–2020?
— Środki z RPO pozwoliły na ukończenie 70 km dróg, a blisko 200 km już jest lub będzie w przebudowanych. Moim zdaniem jest to imponujący wynik, patrząc na dzisiejsze ceny. Wymienię tu chociażby zakończoną już rozbudowę drogi wojewódzkiej nr 507 na odcinku Braniewo - Pieniężno o długości 27 km i wartość 144 mln zł. Nieco mniej, bo 102 mln zł kosztowała przebudowa 17 km drogi wojewódzkiej nr 504 na odcinku Pogrodzie — Braniewo. Na ostatniej prostej jest przebudowa drogi wojewódzkiej nr 512 na odcinku Pieniężno – Bartoszyce. Tu koszt prac to ponad ćwierć miliarda złotych. Podsumowując: dzięki środkom europejskim, środkom własnym naszego województwa, a także innym dostępnym programom finansowym na lata 2014-2020 zostanie przebudowanych blisko 300 km dróg wojewódzkich, a wartość robót wyniesie niemal 420 mln zł. To pokazuje, jak ogromne środki przeznaczane są na poprawę infrastruktury drogowej w naszym regionie.
— Naszym oknem na świat jest port w Szymanach, choć pandemia mocno podcięła skrzydła całej branży lotniczej. Jakie działania planujecie w najbliższym czasie?
— Stawiamy na bezpieczeństwo. Na lotnisku montowany jest nowy system ILS, ułatwiający lądowanie. Dzięki funduszom unijnym przeznaczyliśmy także 2,6 mln zł na zakup trzeciego specjalistycznego wozu ratowniczo-gaśniczego. Jeśli chodzi o pandemię, to jak wiemy, mocno ograniczyła ruch lotniczy na całym świecie – nie tylko w Porcie Lotniczym Olsztyn–Mazury. Odkąd otworzyliśmy nasze lotnisko, wyniki z roku na rok rosły. Rok 2020 miał być pod względem pasażerów, a także pod względem liczby wykonywanych połączeń rekordowy. Byliśmy na to gotowi, jednak pandemia pokrzyżowała te plany. Ubiegły rok pozwolił nam już na lekki optymizm. Odprawiliśmy 47 tysięcy pasażerów, a z bieżących obserwacji wynika, że 2022 rok będzie pod tym względem znacznie lepszy. Branża lotnicza dużymi krokami wraca na właściwe tory, a my nieustannie analizujemy, planujemy i prowadzimy rozmowy z przewoźnikami, aby przywrócić np. wcześniejsze połączenie z chorwacką Rijeką.
— Środki z RPO pozwoliły na ukończenie 70 km dróg, a blisko 200 km już jest lub będzie w przebudowanych. Moim zdaniem jest to imponujący wynik, patrząc na dzisiejsze ceny. Wymienię tu chociażby zakończoną już rozbudowę drogi wojewódzkiej nr 507 na odcinku Braniewo - Pieniężno o długości 27 km i wartość 144 mln zł. Nieco mniej, bo 102 mln zł kosztowała przebudowa 17 km drogi wojewódzkiej nr 504 na odcinku Pogrodzie — Braniewo. Na ostatniej prostej jest przebudowa drogi wojewódzkiej nr 512 na odcinku Pieniężno – Bartoszyce. Tu koszt prac to ponad ćwierć miliarda złotych. Podsumowując: dzięki środkom europejskim, środkom własnym naszego województwa, a także innym dostępnym programom finansowym na lata 2014-2020 zostanie przebudowanych blisko 300 km dróg wojewódzkich, a wartość robót wyniesie niemal 420 mln zł. To pokazuje, jak ogromne środki przeznaczane są na poprawę infrastruktury drogowej w naszym regionie.
— Naszym oknem na świat jest port w Szymanach, choć pandemia mocno podcięła skrzydła całej branży lotniczej. Jakie działania planujecie w najbliższym czasie?
— Stawiamy na bezpieczeństwo. Na lotnisku montowany jest nowy system ILS, ułatwiający lądowanie. Dzięki funduszom unijnym przeznaczyliśmy także 2,6 mln zł na zakup trzeciego specjalistycznego wozu ratowniczo-gaśniczego. Jeśli chodzi o pandemię, to jak wiemy, mocno ograniczyła ruch lotniczy na całym świecie – nie tylko w Porcie Lotniczym Olsztyn–Mazury. Odkąd otworzyliśmy nasze lotnisko, wyniki z roku na rok rosły. Rok 2020 miał być pod względem pasażerów, a także pod względem liczby wykonywanych połączeń rekordowy. Byliśmy na to gotowi, jednak pandemia pokrzyżowała te plany. Ubiegły rok pozwolił nam już na lekki optymizm. Odprawiliśmy 47 tysięcy pasażerów, a z bieżących obserwacji wynika, że 2022 rok będzie pod tym względem znacznie lepszy. Branża lotnicza dużymi krokami wraca na właściwe tory, a my nieustannie analizujemy, planujemy i prowadzimy rozmowy z przewoźnikami, aby przywrócić np. wcześniejsze połączenie z chorwacką Rijeką.
Andrzej Mielnicki
Zajrzyj koniecznie także na strony Regionalnego Programu Operacyjnego
Komentarze (5) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych
Zaloguj się lub wejdź przez
Ja. #3099180 13 maj 2022 08:30
Krytykanci - zacznijcie myśleć, to naprawdę nie boli... Lotnisko w Szymanach musi być choćby ze względów strategicznych! Gdzie w promieniu 200 km mają lądować ciężkie samoloty transportowe?
Ocena komentarza: warty uwagi (4) odpowiedz na ten komentarz
BZ #3099020 11 maj 2022 12:39
Ja się pytam co znowu robi flaga obcego państwa na głównej stronie portalu. A może Gazeta Olsztyńska jest już całkowicie ukraińska? Na miłość boską, gdzie my żyjemy. Jeszcze trochę a ukry wejdą nam na głowę.
odpowiedz na ten komentarz
Tokyo #3098757 7 maj 2022 08:54
Każda złotówka włożona w lotnisko Szymany to stracony kapitał, który można przeznaczyć np. na budowę nowych miejsc pracy, likwidację pokryć azbestowych w regionie, projekty parasolowe dla małych miejscowości polegające na budowie mikroinstalacji PV. W wielu województwach w Regionalnych Programach Operacyjnych były te środki rozdysponowane w ten sposób, że trafiały w konkretne potrzeby. U nas nie da się, nie da się, nie da się. Dość tego NIEDASIE. Sponsorowane artykuły nie zmienią postrzegania lokalnej polityki urzędu marszałkowskiego przez mieszkańców.
Ocena komentarza: warty uwagi (30) odpowiedz na ten komentarz
Ja. #3098717 6 maj 2022 16:47
To "bzdurne lotnisko" ma większy sens niż idiotyczny przekop mierzei - potężna i droga inwestycja dla obsługi małego portu rybackiego.
Ocena komentarza: poniżej poziomu (-4) odpowiedz na ten komentarz
dis #3098630 5 maj 2022 07:59
To bzdurne lotnisko od początku było niewypałem. Trzeba było wybrać inną lokalizację. Najlepiej taką, do której prowadzi jeszcze bardziej kręta droga.
Ocena komentarza: poniżej poziomu (-4) odpowiedz na ten komentarz