Ważny głos w sprawie obwodnicy Olsztyna
2022-08-04 20:50:00(ost. akt: 2022-08-04 15:35:04)
Północna obwodnica Olsztyna powinna biec od zachodu miasta — tak uważa niemal połowa osób, które wniosły swoje uwagi dotyczące korytarzy obwodnicy Olsztyna i Dywit. Za wariantem wschodnim opowiedział się co trzeci uczestnik ankiety.
Znamy już uwagi i opinie mieszkańców dotyczące korytarzy obwodnicy Olsztyna i Dywit oraz ich preferencje odnośnie poszczególnych wariantów trasy. Drogowcy zapewniają, że głos społeczeństwa nie zostanie zlekceważony i będzie uwzględniony w analizie porównawczej wariantów. Jej wyniki będą z kolei podstawą wyboru optymalnego korytarza nowej drogi.
Wszyscy mogli wyrazić swoją opinię co do przyszłej obwodnicy, a uwagi można było wnosić do 30 kwietnia za pośrednictwem poczty elektronicznej lub tradycyjnej, wypełniając formularz ankietowy dostępny na stronie internetowej projektu.
Zrobiło to 3 517 osób, w tym 3 367 mieszkańców gmin, na terenie których projektowane są potencjalne warianty obwodnic Olsztyna i Dywit. Pozostałe 150 osób nie mieszka na tym terenie.
Biorąc pod uwagę, że w Olsztynie i w gminach, przez które potencjalnie może biec obwodnica, mieszka ponad 215 tys. osób, to swoją opinię wyraziło 2,6 proc. mieszkańców. I ich głos może przeważyć szalę, że zostanie wybrany dany korytarz. To tak jak podczas wyborów, kiedy zwykle mniejszość decyduje za większość, a nieobecni nie mają racji.
— Spośród osób, które wyraziły opinię, 89,28 proc. osób stanowczo popiera realizację inwestycji — komentuje wyniki społecznego sondażu Karol Głębocki, rzecznik olsztyńskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. — 2,16 proc. jest przeciwna, a pozostałe osoby nie mają zdania lub nie określiły swojego stanowiska jednoznacznie.
Prawie połowa za zachodem
Jak dodaje rzecznik, ze złożonych formularzy wynika, że 48,34 proc. uczestników ankiety preferuje korytarz zachodni, 33,58 proc. korytarz wschodni, a 18,08 proc. nie ma zdania na ten temat.
Jak wynika z ankiet, mieszkańcy Olsztyna w głównej mierze opowiedzieli się za wariantem obwodnicy Olsztyna w korytarzu zachodnim, który jest najbardziej oddalony od granic miasta. Natomiast mieszkańcy Dywit swoje preferencje wyrazili w zależności od położenia swoich miejscowości. Na przykład Brąswałd najwięcej głosów oddał na jeden z wariantów w korytarzu wschodnim, natomiast mieszkańcy miejscowości Myki w korytarzu zachodnim. To nie dziwi, bo jak niemal wszyscy są za budową obwodnicą, to niemal każdy chce, aby przebiegała jak najdalej od jego okien.
Społeczny sondaż pokazuje jak na dłoni, że koszula bliższa ciału. Spośród wszystkich uczestników ankiety aż 40,92 proc. stanowią działkowcy z Rodzinnych Ogrodów Działkowych, którzy mają działki zarówno w rejonie planowanej inwestycji, jak i w innych rejonach Olsztyna. Aż 65 proc. działkowców jako preferowany wskazało korytarz zachodni, który w żadnym z wariantów nie koliduje z terenami ROD.
Uwagi mieszkańców w dużej mierze są zgodne ze stanowiskiem władz Olsztyna i podolsztyńskich gmin. We wspólnym stanowisku pięć podolsztyńskich gmin, w tym Dywity, opowiedziało się za zachodnim przebiegiem obwodnicy Olsztyna. Ale też — jak napisali samorządowcy — z zaskoczeniem odnotowali brak wariantu obwodnicy Olsztyna od strony zachodniej oraz obwodnicy Dywit WD3.
— Tymczasem kombinacja tych wariantów, przedstawionych na I naradzie Technicznej z 19 października 2021 roku, była rekomendowana przez gminy — wnosimy zatem o ich przywrócenie — zaapelowali. Apel przyniósł skutek.
— O rezygnacji z dalszych analiz tych wariantów zdecydowały uwarunkowania techniczne i środowiskowe — wyjaśnia Karol Głębocki. — Jednak na wniosek władz samorządowych, z uwagi na ważny interes społeczny, przedmiotowe warianty zostaną przywrócone i poddane wielokryterialnej analizie porównawczej w studium korytarzowym.
— O rezygnacji z dalszych analiz tych wariantów zdecydowały uwarunkowania techniczne i środowiskowe — wyjaśnia Karol Głębocki. — Jednak na wniosek władz samorządowych, z uwagi na ważny interes społeczny, przedmiotowe warianty zostaną przywrócone i poddane wielokryterialnej analizie porównawczej w studium korytarzowym.
Prezydent Olsztyna w swoich uwagach wniósł w pierwszej kolejności o zmianę klasy drogi na S, czyli ekspresową. Chodzi też o to, że jeśli obwodnica Olsztyna miałaby mieć klasę drogi głównej przyspieszonej, to miasto musiałoby ponieść koszty budowy drogi w swoich granicach administracyjnych, a na to nie ma pieniędzy.
W przypadku obwodnicy Olsztyna w wariancie zachodnim prezydent Olsztyna wnosi o doprojektowanie węzła drogowego pozwalającego na skomunikowanie osiedla Redykajny oraz terenów stanowiących rezerwę rozwojową w granicach Olsztyna poprzez przedłużenie ul. Hozjusza.
W przypadku obwodnicy Olsztyna w korytarzu wschodnim bez uwzględnienia podstawowego postulatu (zmianę klasy drogi na S) opiniowanie proponowanych korytarzy w granicach miasta, z punktu widzenia władz Olsztyna, jest bezcelowe.
Wybór klasy drogi drogowcy tłumaczą analizą obecnego natężenia ruchu, jak też prognozami do 2051 roku. W przypadku korytarza zachodniego obwodnica Olsztyna będzie się zaczynała tam, gdzie dziś jest koniec obwodnicy Spręcowa (za klasztorem) i biegła do ronda Olsztyn Zachód na „szesnastce” (rondo turbinowe). Jeśli zostanie wybrany korytarz wschodni, to obwodnica też będzie się zaczynała na wysokości klasztoru i kończyła na „szesnastce” w okolicy węzła Wójtowo (tu powstanie całkiem nowy węzeł Łęgajny).
Wybór klasy drogi drogowcy tłumaczą analizą obecnego natężenia ruchu, jak też prognozami do 2051 roku. W przypadku korytarza zachodniego obwodnica Olsztyna będzie się zaczynała tam, gdzie dziś jest koniec obwodnicy Spręcowa (za klasztorem) i biegła do ronda Olsztyn Zachód na „szesnastce” (rondo turbinowe). Jeśli zostanie wybrany korytarz wschodni, to obwodnica też będzie się zaczynała na wysokości klasztoru i kończyła na „szesnastce” w okolicy węzła Wójtowo (tu powstanie całkiem nowy węzeł Łęgajny).
Decyzja do końca roku
Co dalej z głosami mieszkańców? — Preferencje mieszkańców zostaną uwzględnione w kryterium społecznym wielokryterialnej analizy porównawczej wariantów trasy, która zostanie wykonana w ramach studium korytarzowego — podkreśla Karol Głębocki. — Wyniki tej analizy będą podstawą wyboru optymalnego korytarza przebiegu obwodnic Olsztyna i Dywit, co nastąpi pod koniec tego roku.
Wybór korytarza to dopiero początek, bo tak naprawdę ciśnienie skoczy niektórym, kiedy zaczną się prace nad wyborem konkretnego wariantu. Ale wybór korytarza oznacza, że jedni będą mogli już spać spokojnie.
Kolejnym etapem będzie opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z materiałami do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Pod koniec I kwartału 2024 roku drogowcy planują wskazać wariant obwodnicy do realizacji i złożyć wniosek o wydanie decyzji środowiskowej, którą chcą uzyskać do końca 2024 roku. Zgodnie z planami obwodnice Olsztyna i Dywit mają być gotowe w II kwartale 2031 roku.
Zarówno samorządy, jak i duża część mieszkańców, co pokazują złożone wnioski, optują za wyborem zachodniego korytarza. Zatem co z planami budowy nowej ulicy Bałtyckiej, na którą Olsztyn ma dostać wsparcie ze środków unijnych? Czy inwestycja będzie jeszcze potrzebna? — To dwie różne inwestycje — odpowiadają drogowcy.
Zarówno samorządy, jak i duża część mieszkańców, co pokazują złożone wnioski, optują za wyborem zachodniego korytarza. Zatem co z planami budowy nowej ulicy Bałtyckiej, na którą Olsztyn ma dostać wsparcie ze środków unijnych? Czy inwestycja będzie jeszcze potrzebna? — To dwie różne inwestycje — odpowiadają drogowcy.
— Obwodnica ma omijać Olsztyn. W przypadku wyboru zachodniego korytarza połączy Spręcowo gdzieś w okolicach Łupsztycha z „szesnastką”, a nowa ulica Bałtycka to ulica wewnątrz miasta i ma połączyć Gutkowo z centrum miasta oraz zastąpić starą ulice Bałtycką — tłumaczy Karol Głębocki.
Uwagi i opinie mieszkańców zostały zebrane i przedstawione w syntetycznym opracowaniu, które znajduje się na stronie internetowej projektu. Raport oraz aktualne przebiegi wariantów obwodnicy Olsztyna i Dywit w korytarzach wschodnim i zachodnim są dostępne na stronie internetowej projektu: https://www.gov.pl/web/gddkia-olsztyn/obwodnica-olsztyna-i-dywit---publikujemy-raport-z-dzialan-informacyjnych oraz https://twitter.com/GDDKiA_Olsztyn/status/1554428225295712257.
Andrzej Mielnicki
Komentarze (4) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych
Zaloguj się lub wejdź przez
Elfik #3104143 5 sie 2022 11:13
Przy wariancie zachodnim to chociaż będzie wykorzystany odcinek obwodnicy od węzła Olsztyn Południe do węzła Olsztyn Zachód. Obecnie ruch na tym odcinku jest znikomy. Jadąc od strony Warszawy w kierunku północnym i odwrotnie jest znacznie krócej niż jadąc dookoła Olsztyna wariantem wschodnim. Natomiast ruch samochodowy z kierunku wschodniego na północ i odwrotnie jest napewno znacznie mniejszy niż na opisanym wcześniej kierunku co także optuje za wariantem zachodnim.
Ocena komentarza: warty uwagi (3) odpowiedz na ten komentarz
basilo #3104137 5 sie 2022 09:18
Korytarz wschodni jest dużo bardzie zurbanizowany. Zachodni będzie tańszy jeśli chodzi o przebudowę istniejącej infrastruktury, za to zdemolowane zostanie środowisko naturalne. Łupstych, Redykajny, Brąswałd już się cieszą ...
odpowiedz na ten komentarz
Pwo #3104136 5 sie 2022 07:55
W d......Mam działkowców. Wariant który proponują, oznacza poprowadzenie części obwodnicy przez las miejski. To jest dosłownie zbrodnia.
odpowiedz na ten komentarz
grand #3104121 4 sie 2022 22:34
A jakie zdanie ma na ten temat WUJT niejaki szydło?
odpowiedz na ten komentarz