Wsparcie w ramach Planu Strategicznego WPR na lata 2023–2027
2022-09-02 09:00:00(ost. akt: 2022-09-02 11:44:17)
Dla środowiska i klimatu
Plan Strategiczny Wspólnej Polityki Rolnej (WPR) na lata 2023–2027 realizuje nowe zasady wdrażania polityki rolnej, które uzgodniono w ramach reformy WPR. Najważniejsza zmiana to większa koncentracja na działaniach środowiskowo-klimatycznych.
Plan Strategiczny Wspólnej Polityki Rolnej (WPR) na lata 2023–2027 realizuje nowe zasady wdrażania polityki rolnej, które uzgodniono w ramach reformy WPR. Najważniejsza zmiana to większa koncentracja na działaniach środowiskowo-klimatycznych.
Przede wszystkim rolnicy
Plan Strategiczny zawiera szeroki wachlarz interwencji odpowiadających na specyficzne polskie potrzeby, a jednocześnie na ambicje UE.
Wsparcie w ramach Planu skoncentrowane będzie przede wszystkim na rolnikach. Rozwój lokalny, w tym rozwój przedsiębiorczości, w dużym stopniu ukierunkowany będzie na transformację w kierunku zielonej i cyfrowej gospodarki obszarów wiejskich. Wsparcie będzie realizowane w ramach interwencji I i II filara WPR.
Budżet
Budżet Planu Strategicznego to ponad 25 mld euro, z czego płatności bezpośrednie to ponad 17 mld euro.
Plan Strategiczny zawiera szeroki wachlarz interwencji odpowiadających na specyficzne polskie potrzeby, a jednocześnie na ambicje UE.
Wsparcie w ramach Planu skoncentrowane będzie przede wszystkim na rolnikach. Rozwój lokalny, w tym rozwój przedsiębiorczości, w dużym stopniu ukierunkowany będzie na transformację w kierunku zielonej i cyfrowej gospodarki obszarów wiejskich. Wsparcie będzie realizowane w ramach interwencji I i II filara WPR.
Budżet
Budżet Planu Strategicznego to ponad 25 mld euro, z czego płatności bezpośrednie to ponad 17 mld euro.
Warunkowość – zasady
Od roku 2023 rolnicy ubiegający się o płatności bezpośrednie i niektóre płatności w ramach II filaru WPR, będą zobowiązani do przestrzegania norm i wymogów w ramach warunkowości.
Warunkowość zastąpi dotychczasowe zazielenienie i zasadę wzajemnej zgodności. Składać się będzie z wymogów podstawowych w zakresie zarządzania (wymogi SMR) oraz norm dobrej kultury rolnej zgodnej z ochroną środowiska (normy DKR), odnoszących się do następujących obszarów:
a) klimat i środowisko;
b) zdrowie publiczne, zdrowie zwierząt i zdrowie roślin;
c) dobrostan zwierząt.
I filar WPR – płatności bezpośrednie
W ramach płatności bezpośrednich kontynuowane będą, co do zasady, te same formy wsparcia jak obecnie. Nastąpią jednak pewne zmiany.
Od roku 2023 rolnicy ubiegający się o płatności bezpośrednie i niektóre płatności w ramach II filaru WPR, będą zobowiązani do przestrzegania norm i wymogów w ramach warunkowości.
Warunkowość zastąpi dotychczasowe zazielenienie i zasadę wzajemnej zgodności. Składać się będzie z wymogów podstawowych w zakresie zarządzania (wymogi SMR) oraz norm dobrej kultury rolnej zgodnej z ochroną środowiska (normy DKR), odnoszących się do następujących obszarów:
a) klimat i środowisko;
b) zdrowie publiczne, zdrowie zwierząt i zdrowie roślin;
c) dobrostan zwierząt.
I filar WPR – płatności bezpośrednie
W ramach płatności bezpośrednich kontynuowane będą, co do zasady, te same formy wsparcia jak obecnie. Nastąpią jednak pewne zmiany.
Definicja rolnika aktywnego
• Od 2023 r., zgodnie z przepisami UE, stosowanie definicji rolnika aktywnego będzie obowiązkowe dla państw członkowskich.
• Zgodnie z projektem Planu Strategicznego dla WPR rolnicy, którzy za poprzedni rok otrzymali płatności bezpośrednie w kwocie nieprzekraczającej 5 tys. EUR, będą automatycznie uznawani za aktywnych zawodowo.
• W przypadku, gdy kwota płatności za poprzedni rok przekracza 5 tys. EUR – rolnik będzie uznawany za aktywnego, jeżeli nie prowadzi żadnej z działalności wymienionej na negatywnej liście (administrowanie portami lotniczymi, wodociągami, trwałymi terenami sportowymi i rekreacyjnymi, świadczenie usług przewozu kolejowego lub w zakresie obrotu nieruchomościami). Niemniej jednak rolnik prowadzący tego rodzaju działalność będzie mógł zostać uznany za aktywnego nawet w przypadku, gdy przekroczony został próg kwotowy w wysokości 5 tys. EUR, jeżeli to odpowiednio udokumentuje
• Od 2023 r., zgodnie z przepisami UE, stosowanie definicji rolnika aktywnego będzie obowiązkowe dla państw członkowskich.
• Zgodnie z projektem Planu Strategicznego dla WPR rolnicy, którzy za poprzedni rok otrzymali płatności bezpośrednie w kwocie nieprzekraczającej 5 tys. EUR, będą automatycznie uznawani za aktywnych zawodowo.
• W przypadku, gdy kwota płatności za poprzedni rok przekracza 5 tys. EUR – rolnik będzie uznawany za aktywnego, jeżeli nie prowadzi żadnej z działalności wymienionej na negatywnej liście (administrowanie portami lotniczymi, wodociągami, trwałymi terenami sportowymi i rekreacyjnymi, świadczenie usług przewozu kolejowego lub w zakresie obrotu nieruchomościami). Niemniej jednak rolnik prowadzący tego rodzaju działalność będzie mógł zostać uznany za aktywnego nawet w przypadku, gdy przekroczony został próg kwotowy w wysokości 5 tys. EUR, jeżeli to odpowiednio udokumentuje
Płatność redystrybucyjna
Będzie przyznawana do 30 ha w gospodarstwach posiadających maksymalnie 300 ha.
Będzie przyznawana do 30 ha w gospodarstwach posiadających maksymalnie 300 ha.
Płatność dla młodych rolników
Został dodany wymóg posiadania odpowiednich kwalifikacji lub umiejętności, nie będzie limitu powierzchni na gospodarstwo.
Został dodany wymóg posiadania odpowiednich kwalifikacji lub umiejętności, nie będzie limitu powierzchni na gospodarstwo.
Płatności związane z produkcją do młodego bydła i krów
Rolnicy z województw, w których średnia wielkość gruntów rolnych jest niższa od średniej krajowej (lubelskiego, łódzkiego, małopolskiego, mazowieckiego, podkarpackiego, śląskiego i świętokrzyskiego), będą mogli się ubiegać o te płatności, posiadając tylko 1 szt. kwalifikujących się zwierząt. W przypadku pozostałych województw – co najmniej 3 szt.
Rolnicy z województw, w których średnia wielkość gruntów rolnych jest niższa od średniej krajowej (lubelskiego, łódzkiego, małopolskiego, mazowieckiego, podkarpackiego, śląskiego i świętokrzyskiego), będą mogli się ubiegać o te płatności, posiadając tylko 1 szt. kwalifikujących się zwierząt. W przypadku pozostałych województw – co najmniej 3 szt.
Przejściowe Wsparcie Krajowe
W 2023 r. będzie kontynuowane Przejściowe Wsparcie Krajowe w formie: Uzupełniającej Płatności Podstawowej (na takich samych zasadach, jak w 2022 r.) oraz Płatności Niezwiązanej do Tytoniu (nowy okres referencyjny: 2017–2018)
W 2023 r. będzie kontynuowane Przejściowe Wsparcie Krajowe w formie: Uzupełniającej Płatności Podstawowej (na takich samych zasadach, jak w 2022 r.) oraz Płatności Niezwiązanej do Tytoniu (nowy okres referencyjny: 2017–2018)
Plan Strategiczny WPR – ekoschematy
Czym są ekoschematy?
• To wsparcie za dobrowolne praktyki na rzecz klimatu, środowiska i dobrostanu zwierząt.
• To nowy rodzaj płatności bezpośrednich obowiązkowy do wdrożenia przez państwa członkowskie, lecz dobrowolne do realizacji przez rolników.
Swoim zakresem ekoschematy obejmują szeroki wachlarz praktyk uwzględniający różnorodność polskiego rolnictwa.
Ekoschemat: Obszary z roślinami miododajny
• Celem interwencji jest zachęcenie rolników do tworzenia obszarów z roślinami miododajnymi, stanowiącymi długotrwałe, różnorodne i bezpieczne żerowiska dla pszczoły miodnej i dzikich owadów zapylających.
• Obszary takie przyczyniają się do ochrony różnorodności biologicznej.
• Celem interwencji jest zachęcenie rolników do tworzenia obszarów z roślinami miododajnymi, stanowiącymi długotrwałe, różnorodne i bezpieczne żerowiska dla pszczoły miodnej i dzikich owadów zapylających.
• Obszary takie przyczyniają się do ochrony różnorodności biologicznej.
Ekoschemat: Prowadzenie produkcji roślinnej w systemie Integrowanej Produkcji Roślin
Celem interwencji jest zachęcenie rolników do prowadzenia produkcji roślinnej w sposób zrównoważony, przy jednoczesnym zachowaniu plonów na odpowiednim poziomie.
Celem interwencji jest zachęcenie rolników do prowadzenia produkcji roślinnej w sposób zrównoważony, przy jednoczesnym zachowaniu plonów na odpowiednim poziomie.
Ekoschemat: Biologiczna ochrona upraw
• Wsparciem będą objęte te uprawy, na których zastosowano, zgodnie z etykietą, środki ochrony roślin oparte na mikroorganizmach.
• Celem interwencji jest ograniczenie stosowania chemicznych środków ochrony roślin, co będzie miało pozytywny wpływ na ochronę różnorodności biologicznej.
• Wsparciem będą objęte te uprawy, na których zastosowano, zgodnie z etykietą, środki ochrony roślin oparte na mikroorganizmach.
• Celem interwencji jest ograniczenie stosowania chemicznych środków ochrony roślin, co będzie miało pozytywny wpływ na ochronę różnorodności biologicznej.
Ekoschemat: Retencjonowanie wody na TUZ
• Celem interwencji jest promowanie retencjonowania wody, a w efekcie poprawa gospodarki wodnej oraz zachowanie siedlisk hydrogenicznych.
• Płatność przyznawana będzie rolnikom udostępniającym swoje TUZ na cele związane z retencjonowaniem wody, położone na terenach, gdzie w okresie wegetacyjnym w danym roku faktycznie wystąpiły zalania – podtopienia.
• Celem interwencji jest promowanie retencjonowania wody, a w efekcie poprawa gospodarki wodnej oraz zachowanie siedlisk hydrogenicznych.
• Płatność przyznawana będzie rolnikom udostępniającym swoje TUZ na cele związane z retencjonowaniem wody, położone na terenach, gdzie w okresie wegetacyjnym w danym roku faktycznie wystąpiły zalania – podtopienia.
Ekoschemat: Rolnictwo węglowe
• Ekoschemat ten obejmuje szereg praktyk, których celem jest m.in. poprawa jakości gleby, odbudowa materii organicznej poprzez np.:
• wzbogacenie struktury upraw o gatunki roślin, które wpływają zarówno na dodatni bilans materii organicznej, jak i na zwiększanie się różnorodności biologicznej;
• właściwe zarządzanie nawożeniem dostosowanym do zasobności gleb;
• ograniczenie emisji amoniaku, a także wsparcie konserwującej uprawy roli.
• Ekoschemat przyczyni się do zachowania jakości środowiska i możliwości osiągania zadowalających plonów.
• Ekoschemat ten obejmuje szereg praktyk, których celem jest m.in. poprawa jakości gleby, odbudowa materii organicznej poprzez np.:
• wzbogacenie struktury upraw o gatunki roślin, które wpływają zarówno na dodatni bilans materii organicznej, jak i na zwiększanie się różnorodności biologicznej;
• właściwe zarządzanie nawożeniem dostosowanym do zasobności gleb;
• ograniczenie emisji amoniaku, a także wsparcie konserwującej uprawy roli.
• Ekoschemat przyczyni się do zachowania jakości środowiska i możliwości osiągania zadowalających plonów.
Ekoschemat: Dobrostan zwierząt
• Celem interwencji jest zachęcenie rolników do promowania podwyższonych (ponad obowiązujące standardy) warunków dobrostanu zwierząt.
• Rolnikom będzie udzielane wsparcie za realizację zobowiązań w zakresie dobrostanu zwierząt, które wykraczają ponad odpowiednie obowiązkowe normy wynikające z powszechnie obowiązującego prawa oraz powszechnie stosowane praktyki.
• Ekoschemat ten jest kontynuacją wsparcia dla gatunków/grup technologicznych zwierząt objętych działaniem Dobrostan zwierząt PROW 2014–2020 tj. dla świń (loch i tuczników), bydła (krów mlecznych i krów mamek) oraz owiec. Wsparcie to zostało rozszerzone o nowe gatunki/grupy technologiczne zwierząt tj. o bydło opasowe, drób (kury nioski, kurczęta brojlery, indyki utrzymywane z przeznaczeniem na produkcję mięsa), konie i kozy.
• Dodano też możliwość uzyskania dodatkowych płatności za nowe praktyki dobrostanowe dotyczące świń i bydła.
• Celem interwencji jest zachęcenie rolników do promowania podwyższonych (ponad obowiązujące standardy) warunków dobrostanu zwierząt.
• Rolnikom będzie udzielane wsparcie za realizację zobowiązań w zakresie dobrostanu zwierząt, które wykraczają ponad odpowiednie obowiązkowe normy wynikające z powszechnie obowiązującego prawa oraz powszechnie stosowane praktyki.
• Ekoschemat ten jest kontynuacją wsparcia dla gatunków/grup technologicznych zwierząt objętych działaniem Dobrostan zwierząt PROW 2014–2020 tj. dla świń (loch i tuczników), bydła (krów mlecznych i krów mamek) oraz owiec. Wsparcie to zostało rozszerzone o nowe gatunki/grupy technologiczne zwierząt tj. o bydło opasowe, drób (kury nioski, kurczęta brojlery, indyki utrzymywane z przeznaczeniem na produkcję mięsa), konie i kozy.
• Dodano też możliwość uzyskania dodatkowych płatności za nowe praktyki dobrostanowe dotyczące świń i bydła.
II filar WPR – Interwencje rolno-środowiskowo-klimatyczne
Co można zyskać?
Dzięki Interwencjom rolno-środowiskowo-klimatycznym będą możliwe:
• ochrona bioróżnorodności – interwencje te promują praktyki rolnicze przyczyniające się przede wszystkim do ochrony bioróżnorodności na różnych poziomach poprzez:
• zachowanie cennych siedlisk przyrodniczych i zagrożonych gatunków;
• utrzymanie tradycyjnych roślin uprawnych (rolniczych, warzywnych i sadowniczych);
• ochronę organizmów pożytecznych, w tym owadów zapylających oraz ochronę różnorodności krajobrazu.
• stosowane w ramach interwencji praktyki, będą sprzyjały osiągnięciu następujących celów środowiskowych i klimatycznych:
• powstrzymanie utraty różnorodności biologicznej i odwrócenie tego procesu;
• wzmacnianie usług ekosystemowych;
• ochrona siedlisk i krajobrazu
Interwencje te będą zawierały sprawdzone rozwiązania Działania rolno-środowiskowo-klimatycznego PROW 2014–2020 oraz nowe schematy wsparcia.
Lista interwencji
Interwencje rolno-środowiskowo-klimatyczne projektowane w ramach Planu Strategicznego WPR to:
• I 8.1. Ochrona cennych siedlisk i zagrożonych gatunków na obszarach Natura 2000;
• I 8.2. Ochrona cennych siedlisk i zagrożonych gatunków poza obszarami Natura 2000;
• I 8.3. Ekstensywne użytkowanie łąk i pastwisk na obszarach Natura 2000;
• I 8.4. Zachowanie sadów tradycyjnych odmian drzew owocowych;
• I 8.5. Zachowanie zagrożonych zasobów genetycznych roślin w rolnictwie;
• I 8.6. Zachowanie zagrożonych zasobów genetycznych zwierząt w rolnictwie;
• I 8.7. Bioróżnorodność na gruntach ornych (Wieloletnie pasy kwietne; Ogródki bioróżnorodności);
II filar WPR – Interwencje leśno-zadrzewieniowe
Co można zyskać?
• Interwencje leśno-zadrzewieniowe będą przyczyniały się bezpośrednio do realizacji zobowiązania Europejskiego Zielonego Ładu (EZŁ), polegającego na zasadzeniu 3 miliardów drzew w UE do 2030 r.
• W interwencjach tych bardzo duży nacisk będzie położony na odpowiedni dobór składu gatunkowego drzew i krzewów, tak aby był możliwie urozmaicony oraz dostosowany do warunków siedliskowych, środowiskowych i klimatycznych danego obszaru.
• Dzięki wieloletnim płatnościom i zobowiązaniom w ramach WPR jest zapewniona ochrona i przetrwanie drzew, tak istotne dla realizacji celów określonych w EZŁ.
Lista interwencji
Projektowane w ramach Planu Strategicznego WPR interwencje leśno-zadrzewieniowe to:
• I 10.11. Zalesianie gruntów rolnych;
• I 10.12. Tworzenie zadrzewień śródpolnych;
• I 10.13. Zakładanie systemów rolno-leśnych;
• I 10.14. Zwiększanie bioróżnorodności lasów prywatnych;
• I 8.8. Premie z tytułu zalesień i zadrzewień oraz systemów rolno-leśnych;
• I 8.10. Zobowiązania zalesieniowe z PROW 2004–2006, PROW 2007–2013, PROW 2014–2020.
Projektowane w ramach Planu Strategicznego WPR interwencje leśno-zadrzewieniowe to:
• I 10.11. Zalesianie gruntów rolnych;
• I 10.12. Tworzenie zadrzewień śródpolnych;
• I 10.13. Zakładanie systemów rolno-leśnych;
• I 10.14. Zwiększanie bioróżnorodności lasów prywatnych;
• I 8.8. Premie z tytułu zalesień i zadrzewień oraz systemów rolno-leśnych;
• I 8.10. Zobowiązania zalesieniowe z PROW 2004–2006, PROW 2007–2013, PROW 2014–2020.
II filar WPR – Interwencja rolnictwo ekologiczne
Cel interwencji
• Celem interwencji rolnictwo ekologiczne jest wspieranie dobrowolnych zobowiązań rolników, którzy podejmują się utrzymać lub przejść na praktyki i metody rolnictwa ekologicznego określone w prawodawstwie unijnym i krajowym.
• Interwencja ta jest co do zasady kontynuacją wcześniejszych działań w zakresie wsparcia powierzchniowego dla rolnictwa ekologicznego, tj. m.in. działania Rolnictwo ekologiczne PROW 2014–2020.
Co można zyskać?
Zaprojektowane w ramach interwencji nowe, korzystne, rozwiązania to:
• uproszczone zasady wsparcia dla małych gospodarstw z uprawami ekologicznymi o powierzchni UR nie większej niż 10 ha – płatność do hektara w jednakowej wysokości niezależnie od grupy upraw;
• dodatkowa premia za prowadzenie zrównoważonej produkcji roślinno-zwierzęcej – dodatkowa płatność do każdego hektara zgłoszonego do płatności ekologicznych.
Zaprojektowane w ramach interwencji nowe, korzystne, rozwiązania to:
• uproszczone zasady wsparcia dla małych gospodarstw z uprawami ekologicznymi o powierzchni UR nie większej niż 10 ha – płatność do hektara w jednakowej wysokości niezależnie od grupy upraw;
• dodatkowa premia za prowadzenie zrównoważonej produkcji roślinno-zwierzęcej – dodatkowa płatność do każdego hektara zgłoszonego do płatności ekologicznych.
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez