Biurowiec na Dworcu Głównym w Olsztynie nie grozi zawaleniem
2022-09-03 19:20:00(ost. akt: 2022-09-02 16:10:22)
Jeśli ktoś chciał zrobić pamiątkowe zdjęcie dworca kolejowego w Olsztynie, to musi się bardzo pospieszyć, bo jeszcze trochę, a budynek przejdzie do historii. Na tym miejscu powstanie nowy dworzec, nowoczesny i przyciągający oko.
Z kopyta ruszyła rozbiórka dworca kolejowego w Olsztynie i jeszcze trochę a po budynku nie będzie nawet śladu. Dobrze służył mieszkańcom ponad 51 lat, ale czas na zmiany, bo ani ładny, ani funkcjonalny, to raczej nikt nie zapłacze za nim. Choć byli tacy, którzy widzieli w nim zabytek i straciliśmy co najmniej dwa lata na rozstrzygnięcie, czy dworzec jest zabytkiem. Uznania kompleksu dworcowego (dwóch dworców i biurowca) za zabytek domagały się trzy niewielkie stowarzyszenia. Po długich bojach w urzędach stanęło na tym, że zabytkowe są tylko XIX-wieczne wiaty peronowe, dwie mozaiki i dwa neony.
Prace rozbiórkowe mogły ruszyć, bo obok stanął dworzec tymczasowy, który na czas budowy nowego przejął obsługę podróżnych. A te zaczęły się od demontażu elementów wewnątrz budynku takich jak, np. ścianki działowe. Stopniowo front robót poszerzał o kolejne elementy budynku.
Od poniedziałku trwa rozbiórka konstrukcji budynku i już widać pierwsze efekty.
— Wykonawca rozpoczął wyburzanie od naroża budynku zlokalizowanego bliżej dworca tymczasowego — mówi Bartłomiej Sarna z Biura Komercjalizacji, Komunikacji i Promocji PKP S.A. — W kolejnych dniach prace będą postępować.
Na razie nic nie zakłóca pracy buldożerów, ale sytuacja może się zmienić, gdy przyjdzie rozbierać konstrukcję budynku w miejscu, gdzie dworzec kolejowy łączy się z nieczynnym obecnie dworcem autobusowym. A jego właścicielem jest spółka Retail Provider, która planowała na miejscu dworca PKS wybudować kompleks usługowo-handlowy wraz z funkcją dworca autobusowego o nazwie Synergia.
Na razie nic nie zakłóca pracy buldożerów, ale sytuacja może się zmienić, gdy przyjdzie rozbierać konstrukcję budynku w miejscu, gdzie dworzec kolejowy łączy się z nieczynnym obecnie dworcem autobusowym. A jego właścicielem jest spółka Retail Provider, która planowała na miejscu dworca PKS wybudować kompleks usługowo-handlowy wraz z funkcją dworca autobusowego o nazwie Synergia.
A między sąsiadami od dawna już nie ma chemii. Spółka Retaill Provider uważa, że wybudowanie dworca PKP w zaproponowanym kształcie, uniemożliwi połączenie dworca kolejowego i autobusowego oraz Zatorza z Zintegrowanym Centrum Komunikacyjnym.
I kolejarze zdają sobie sprawę, że ze względu na sąsiada muszą zachować szczególną uwagę. Zapewniają, że rozbiórka części sąsiadującej z dworcem autobusowym będzie prowadzona ze szczególną ostrożnością . Jak to będzie wyglądało technicznie?
— Z technicznego punktu widzenia, najprościej rzecz ujmując, zostanie wybudowana konstrukcja wsporcza, która wzmocni konstrukcję sąsiadującego budynku i po jej powstaniu rozpoczną się prace rozbiórkowe tej części dworca — tłumaczy Bartłomiej Sarna. — Całość operacji wyburzenia powinna potrwać około kilku tygodni.
A co z dworcem autobusowym i stojącym obok niego wieżowcem, które po wybudowaniu nowego dworca kolejowego będę do siebie pasowały jak kwiatek do kożucha? Nic, dalej będą stały a przynajmniej na razie. Plany były inne. Miało tu wyrosnąć centrum handlowe, a na miejscu biurowca hotel.
Spółka POLREGIO, do której należy biurowiec od lat próbuje pozbyć się tej nieruchomości. Już na początku 2017 roku Przewozy Regionalne — dziś POLREGIO chciały sprzedać budynek. Cena wywoławcza wynosiła wówczas ponad 5 mln zł. Nikt jednak nie złożył oferty i przetarg został unieważniony. Po dwóch latach udało się jednak znaleźć nabywcę — ofertę złożyła spółka Retail Provider, która jest właścicielem dworca autobusowego, jak też niewielkiej części wieżowca — ok. 10 proc., czyli jedno piętro.
Jednak do podpisania ostatecznej umowy sprzedaży nie doszło i od tego czasu właściciel próbuje sprzedać nieruchomość. Ostatnio za nieco ponad 4 mln zł, ale nie było chętnych. Jaka się dowiedzieliśmy POLREGIO wkrótce ogłosi kolejny przetarg na sprzedaż nieruchomości. Czy znajdą się chętni na budynek, który jest dziś jest wyłączny z użytkowania, a spółka Retail Prvider domaga się jego natychmiastowej rozbiórki. Jednak nadzór budowlany odmówił wydania takiej decyzji i sprawa trafiła do WSA w Olsztynie.
— Budynek był przedmiotem specjalistycznych ekspertyz, które jednoznacznie wykazały, że jest w dobrym stanie technicznym i nie stanowi żadnego zagrożenia — zapewnia Aleksandra Baldys, rzecznik prasowy POLREGIO.
Stan budynku nie budzi też zastrzeżeń nadzoru budowlanego. Nie ma zagrożenia katastrofą. Nie ma konieczności wykonywania robót zabezpieczających, np. zadaszeń chodników.
Stan budynku nie budzi też zastrzeżeń nadzoru budowlanego. Nie ma zagrożenia katastrofą. Nie ma konieczności wykonywania robót zabezpieczających, np. zadaszeń chodników.
— Z dostarczonych do nas ekspertyz, w tym z ekspertów z Politechniki Gdańskiej wynika, że budynek nie zagraża bezpieczeństwu — mówi Aleksander Lachowicz, powiatowy inspektor nadzoru budowlanego dla m. Olsztyna. — Na pewno budynek wymaga bieżącej konserwacji, ale nie są to rzeczy, które zagrażałaby bezpieczeństwu. Gdyby tak było to wydalibyśmy stosowną decyzję, na ten moment nie ma podstaw do takiego działania.
Projekt nowego dworca, który przedstawili kolejarze może rzeczywiście imponować rozmachem, nowoczesnością. Budynek zostanie wzniesiony na planie trapezu, z przeszkloną fasadą. Będzie składał się z trzech kondygnacji — jednej podziemnej i dwóch nadziemnych, a w najwyższym punkcie będzie miał 12 m wysokości. Budynek wyglądem będzie przypominać origami lub żagiel, co jest nawiązaniem do charakteru Warmii i Mazur.
Co istotne, na dworzec, jak też na perony będzie można dostać się też od strony ul. Marii Zientary-Malewskiej, bo powstaje nowe przejście podziemne o długości 140 metrów, o 100 metrów dłuższe niż dotychczasowe. Będzie szersze oraz wyższe. Obok dworca zaplanowany jest parking na 52 miejsca postojowe i 1500 metrów kwadratowych terenów zielonych.
Kolejarze deklarują, że nowy dworzec będzie gotowy w przyszłym roku. — Planowany termin otwarcia nowego dworca dla podróżnych to druga połowa 2023 roku — dodaje Bartłomiej Sarna. — Koszt inwestycji to 70,97 mln zł brutto.
Andrzej Mielnicki
Komentarze (2) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych
Zaloguj się lub wejdź przez
kolo #3104909 5 wrz 2022 16:59
Szczególnie origami jest nawiązaniem do charakteru Warmii i Mazur :-)
Ocena komentarza: warty uwagi (3) odpowiedz na ten komentarz
hmz #3104899 5 wrz 2022 14:41
SARP to niewielkie stowarzyszenie?
Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz