WM.pl
10 maja 2025, Sobota
imieniny: Antoniny, Izydory, Jana
  • 10°C
    Olsztyn

  • Cywilizacja
  • Rodzina
  • Biznes i ekonomia
  • Moto
  • Redakcja poleca
  • Rolnicze abc
  • Moje Mazury
  • Poczta
  • Ogłoszenia
  • Anty-defamation
  • Kongres Przyszłości
  • Europe Direct
  • Plebiscyt Sportowy
  • Krasnal.info
PODZIEL SIĘ

Jaka przyszłość czeka Szymany? Czy lotnisko to nasze okno na świat?

2022-10-27 20:36:42(ost. akt: 2022-10-28 07:13:16)
Jaki los czeka lotnisko w szymanach?

Jaki los czeka lotnisko w szymanach?

Autor zdjęcia: archiwum red.

Dawno już nie było w Sejmiku Województwa tak gorącej dyskusji, jak na ostatniej sesji. Radni dyskutowali o przyszłości portu w Szymanach. Dla opozycji ta przyszłość jest niepewna, bo port jest na sporym minusie. Dla koalicji rządzącej w Sejmiku PO – PSL lotnisko to nasze okno na świat.

Warto przeczytać

  • Znamy już przyczynę zatrucia policjantów z Akademii Policji...
  • "To ziemia, która widziała piekło"
  • 30-latek z wyrokami na koncie i narkotykami w mieszkaniu...
Pandemia podcięła skrzydła Szymanom tak jak innym portom, całej branży lotniczej, bo przecież długo samoloty nie latały. Niebo nad Polską, nad Europą było praktycznie zamknięte. A Szymany były przed pandemią na fali wznoszącej, bo od otwarcia w roku 2016 co roku rosła liczba odprawianych pasażerów. W 2019 roku w Szymanach obsłużono ponad 152 tys. pasażerów, ale przyszła pandemia, która uziemiła branżę lotniczą i do dziś Szymany nie mogą się podnieść.

Z informacji, które przekazał Wiktor Wójcik, prezes Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury wynika, że w tym roku port obsłużył już prawie 95 tys., a rok może zamknąć liczbą 115 tys. pasażerów.

— Nie można sobie wyobrażać, że w regionie, w którym mieszka 1,4 mln mieszkańców, port lotniczy będzie hulał na poziomie półtora miliona pasażerów — stwierdził prezes Wojcik.

Od początku funkcjonowania w porcie w Szymanach zostało odprawionych prawie 628 tys. pasażerów. W tym roku z Szyman można było polecieć do Londynu, Dortmundu, a w Polsce do Rzeszowa, Wrocławia i Krakowa. Jakie są plany na przyszły rok? Otóż mają być zachowane obecnie połączenia, ale trwają też rozmowy z przewoźnikami pod kątem uruchomienia tras do Eindhoven w Holandii i Oslo w Norwegii. Miałoby też pojawić się nowe połączenie krajowe, do Szczecina. Miałyby też dojść czartery do Turcji, Chorwacji i Bułgarii. Tu jednak głos decydujący zawsze mają przewoźnicy. To oni decydują o siatce połączeń, a nie port.

Zdaniem prezesa Wojcika port w Szymanach staje się motorem rozwoju regionu.

— Od początku zostało przyjęte założenie, że port ma stymulować rozwój regionu, i to się dzieje — dodał prezes Wojcik. — Port lotniczy stworzył dostępność komunikacyjną, przestaliśmy być białą plamą na mapie Polski.
Jednak przewozy pasażerskie to tylko część działalności lotniska, bo rośnie ruch cargo, coraz częściej z lotniska korzystają wojska NATO, które u nas stacjonują. Rośnie też ruch general aviation, czyli ruch małych samolotów, z których korzystają np. biznesmeni. Ruch cargo rośnie, bo coraz więcej firm w regionie korzysta z przewozów lotniczych, wozi swoje towary samolotami do odbiorców.
Prezes Wojcik nakreślił też plany inwestycyjne związane z lotniskiem. W tym i w przyszłym roku łączny koszt inwestycji w porcie ma sięgnąć kilkudziesięciu milionów. Będzie nowy system ILS drugiej kategorii, co zwiększy bezpieczeństwo pasażerów, bo pozwoli na lądowanie samolotów nawet w czasie złej pogody, np. mgły. Ponadto gmina Szczytno pozyskała 60 mln zł z Polskiego Ładu na uzbrojenie ok. 70 ha terenów inwestycyjnych przy lotnisku. A to może być magnes, który przyciągnie do regionu nowych inwestorów.

— Oczekujemy, że z tych terenów będą też dodatkowe przychody dla naszego portu — stwierdził prezes Wojcik, dodając, że pierwsza firma już kupiła nieruchomość od samorządu województwa. To firma z Krakowa, która produkuje sprzęt medyczny, który trafia do 40 krajów na świecie.
Port przymierza się do budowy farmy fotowoltaicznej o mocy 0,9 MW, co pozwoli w pełni zabezpieczyć potrzeby lotniska w energię elektryczną.
Te plany inwestycyjne nie przekonały jednak radnych PiS, którzy zwracali uwagę na rosnące koszty utrzymania portu, bo ten przynosi straty. W tym roku strata z działalności spółki lotniczej, wliczając w to koszty działalność operacyjnej, inwestycje i dopłaty, ma sięgnąć ok. 25 mln zł. Dziurę tę musi załatać samorząd województwa.

I to niepokoi opozycję. Radny PiS Marcin Kazimierczuk chciał wiedzieć, kiedy samorząd przestanie wreszcie dopłacać do portu w Szymanach i czy jest szansa na to, żeby lotnisko się zbilansowało.

— Czy pan uważa, że lotnisko na Warmii i Mazurach trzeba zamknąć, skoro się nie bilansuje? — zapytał wprost radnego PiS marszałek Gustaw Marek Brzezin, dodając, że rocznie do kolei, do przewozów pasażerskich samorząd województwa dopłaca niemal sto milionów.

— Jeśli coś generuje same straty i tylko zwiększa koszty utrzymania, to ma pan rację, nie można tego utrzymywać. Zgadzam się — odparł marszałkowi radny Kazimierczuk.

— Nie ma w Polsce żadnego lotniska, które jest dzisiaj rentowne — bronił portu w Szymanach prezes Wiktor Wójcik. — Oczywiście, że port ma szansę zbilansowania, i się zbilansuje — zapewnił prezes spółki lotniczej.

Andrzej Mielnicki


Subskrybuj "Gazetę Olsztyńską" na Google News
Tagi:
Olsztyn Szczytno Szymany lotnisko rentowność
Andrzej Mielnicki
więcej od tego autora

PODZIEL SIĘ

Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zaloguj się lub wejdź przez FB

GazetaOlsztyńska.pl
  • Koronawirus
  • Wiadomości
  • Sport
  • Olsztyn
  • Plebiscyty
  • Ogłoszenia
  • Nieruchomości
  • Motoryzacja
  • Drobne
  • Praca
  • Patronaty
  • Reklama
  • Pracuj u nas
  • Kontakt
ul. Tracka 5
10-364 Olsztyn
tel: 89 539-75-20
internet@gazetaolsztynska.pl
Biuro reklamy internetowej
tel: 89 539-76-29,
tel: 89 539-76-59
reklama@wm.pl

Bądź na bieżąco!

Najświeższe informacje przygotowane przez Redakcję zawsze na Twojej skrzynce e-mail. Zapisz się dzisiaj.

  • Polityka Prywatności
  • Regulaminy
  • Kontakt
2001-2025 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 7B