Czy Olsztyn stać na elektryczne autobusy?
2022-11-04 08:32:09(ost. akt: 2022-11-03 15:43:59)
Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych zobowiązuje samorządy powyżej 50 tys. mieszkańców do zakupu elektrycznych autobusów. To świetny pomysł, biorąc pod uwagę aspekty ekologiczne. Jest tylko jeden problem: skąd wziąć na to środki?
Ustawa ze stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych zakłada, że jednostka samorządu terytorialnego – z wyłączeniem gmin i powiatów, których liczba mieszkańców nie przekracza 50 tys. – świadczy usługę lub zleca świadczenie usługi komunikacji miejskiej.
W Olsztynie opracowano analizę, która podsumowuje aktualny stan transportu publicznego w mieście oraz stanowi przegląd stosowanych technologii pojazdów i ocenę możliwości wykorzystania taboru elektrycznego na obecnie funkcjonujących liniach, a także wariantową analizę finansowo-ekonomiczną oraz analizę społeczno-ekonomiczną.
Rozwój komunikacji miejskiej stanowi jeden z kluczowych elementów na szczeblu krajowym i lokalnym, mających na celu kontrolę emisji zanieczyszczeń i umożliwienie zrównoważonego rozwoju obszarów miejskich.
Zgodnie z przepisami ustawy o elektromobilności, Gmina Olsztyn powinna zapewnić procentowy udział autobusów zeroemisyjnych w użytkowanej flocie zgodnie z poniższym harmonogramem:
• 10% do dnia 01.01.2023 r.,
• 20% do dnia 01.01.2025 r.,
• 30% do dnia 01.01.2028 r.
• 20% do dnia 01.01.2025 r.,
• 30% do dnia 01.01.2028 r.
Analiza finansowo-ekonomiczna oraz analiza społeczno-ekonomiczna zostały sporządzone dla całego systemu komunikacyjnego. W analizie finansowo-ekonomicznej uwzględniono zmiany w strukturze kosztów ponoszonych przez operatora w olsztyńskim systemie komunikacji miejskiej w zależności od kierunków rozwoju floty.
Analiza finansowa została sporządzona na okres 15 lat – od 2021 do 2035 r. – z uwzględnieniem okresu eksploatacji autobusów zeroemisyjnych od wdrożenia pierwszych pojazdów w 2022 r. i powiększeniem tej floty w kolejnych latach do roku 2028.
Przyjęto koszt netto autobusu w zależności od rodzaju (stan na rok 2021):
1. Konwencjonalnego: 1,00 mln – 1,60 mln PLN,
2. Elektrycznego: 2,40 mln – 3,67 mln PLN,
3. Zasilanego wodorem: 3,40 mln – 5,44 mln PLN,
4. Zasilanego CNG: 1,00 mln – 1,70 mln PLN PLN.
1. Konwencjonalnego: 1,00 mln – 1,60 mln PLN,
2. Elektrycznego: 2,40 mln – 3,67 mln PLN,
3. Zasilanego wodorem: 3,40 mln – 5,44 mln PLN,
4. Zasilanego CNG: 1,00 mln – 1,70 mln PLN PLN.
Dążenie do przejścia z napędów spalinowych do elektrycznych wynika nie tylko z konieczności ograniczenia lokalnej emisji zanieczyszczeń, ale również z faktu, że silniki elektryczne charakteryzują się większą sprawnością sięgającą nawet powyżej 98%, podczas gdy silniki spalinowe wysoko doładowane nie przekraczają 43%, co znacząco poprawia bilans energetyczny.
Na dzień dzisiejszy MPK w Olsztynie nie posiada autobusów zeroemisyjnych lub autobusów napędzanych biometanem. Wobec tego w najbliższych latach spółka będzie musiała zainwestować w nowoczesne pojazdy i wymienić około 50-60 autobusów. A koszt jednego waha się między 1-3 mln zł.
— Dwukrotnie staraliśmy się zdobyć dofinansowanie na zakup autobusów elektrycznych. Raz wnioskodawcą było MPK, które starało się o pieniądze na zakup autobusów elektrycznych z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Niestety bezskutecznie — informuje Marta Bartoszewicz, rzeczniczka prasowa Urzędu Miasta Olsztyna. — Drugi raz wnioskodawcą był Urząd Miasta Olsztyna. Chcieliśmy zakupić 20 pojazdów w II turze rządowego Programu Inwestycji Strategicznych. Niestety nasz wniosek nie zyskał aprobaty i nie otrzymaliśmy dofinansowania. Szukamy różnych możliwości, by pozyskać dofinansowanie na takim poziomie, by móc zagwarantować wkład własny na zakup autobusów elektrycznych. Niestety nie stać nas na to, by sfinansować taki zakup bez środków zewnętrznych — podsumowuje.
Inwestycja będzie więc trudna do zrealizowania dla Olsztyna bez uzyskania bezzwrotnego zewnętrznego dofinansowania na poziomie około 80% kosztów netto.
W Olsztynie do tej pory mieliśmy jedynie do czynienia z testami takich pojazdów. Kilka z nich pojawiło się na standardowych trasach autobusów komunikacji miejskiej. Przegubowy Solaris Urbino pojawił się na dwutygodniowych jazdach testowych na ulicach Olsztyna.
W Polsce liderem wśród miast jest Warszawa, po której jeżdżą 162 elektrobusy. Na drugim miejscu jest Kraków, który ma 78 takich autobusów. Podium zamyka Jaworzno z 44 elektrobusami.
Komentarze (4) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych
Zaloguj się lub wejdź przez
BCS #3106846 9 lis 2022 16:56
Przy stwonieniu budżetu na szynowy złom i po zainkasowaniu 10%, to przysłowiowa musztarda po obiedzie.... Solarisy po bus pasach śmigały by bezszelestnie i bezkolizyjnie....
Ocena komentarza: poniżej poziomu (-1) odpowiedz na ten komentarz
Adminnn #3106779 7 lis 2022 11:05
Szkoda, że nie ma wypowiedzi osób serwisujących autobusy elektryczne w kwestii ogromnych kosztów. To się naprawdę nie opłaca.
odpowiedz na ten komentarz
_gość #3106717 4 lis 2022 09:49
Olsztyn stać na autobusy hybrydowe za ok.1,4 mln zł Volvo jak w Sosnowcu. Warunkiem jest rezygnacja z tramwajów i kilkumilionowe comiesięczne oszczędności z tego tytułu. Co miesiąc można kupić 3-4 autobusy mędrcy grzymowicza.
Ocena komentarza: warty uwagi (5) odpowiedz na ten komentarz
dis #3106713 4 lis 2022 08:55
Co za bezsens... "zeroemisyjne" autobusy mają rurę wydechową w Bełchatowie i nie są na prąd, tylko na węgiel. Po drugie, Olsztyna nie stać już na tramwaje, co dopiero autobusy na bateryjki. I po trzecie, jeżeli Olsztyn nie kupi takiego busa to co się stanie? Nie dostanie budżetu od PISiorów, którego i tak już nie dostaje?
odpowiedz na ten komentarz