WM.pl
10 maja 2025, Sobota
imieniny: Antoniny, Izydory, Jana
  • 10°C
    Olsztyn

  • Cywilizacja
  • Rodzina
  • Biznes i ekonomia
  • Moto
  • Redakcja poleca
  • Rolnicze abc
  • Moje Mazury
  • Poczta
  • Ogłoszenia
  • Anty-defamation
  • Kongres Przyszłości
  • Europe Direct
  • Plebiscyt Sportowy
  • Krasnal.info
PODZIEL SIĘ

Dworzec już niedługo będzie wizytówką Olsztyna. PRL-owski relikt poszedł w zapomnienie [ZDJĘCIA]

2023-11-10 18:27:10(ost. akt: 2023-11-10 17:00:03)

Autor zdjęcia: Zbigniew Woźniak

Dworzec główny w Olsztynie to zaraz obok remontu hali Urania i nowej linii tramwajowej to jedna z największych inwestycji na terenie miasta. Docelowy budynek, który z perelowskim "klockiem" nie będzie miał wiele wspólnego już nabiera docelowego kształtu.

Warto przeczytać

  • Znamy już przyczynę zatrucia policjantów z Akademii Policji...
  • "To ziemia, która widziała piekło"
  • Bił, kopał i groził. 19-latek w rękach olsztyńskich policjantów...
Nowoczesny dworzec kolejowy w Olsztynie ma być zarówno funkcjonalny, jak i reprezentacyjny. Z trzema kondygnacjami - jedną podziemną i dwiema nadziemnymi, osiągnie imponującą wysokość 12 metrów, przywołując kształtem żagla charakterystyczny dla Warmii i Mazur. Unikalny wygląd tego dworca zostanie podkreślony przez ponad 1300 oryginalnych paneli fotowoltaicznych umieszczonych na dachu, nawiązując do lokalnego krajobrazu.

W ramach inwestycji przewidziano także nowy parking na 52 miejsca oraz obszary zielone o powierzchni 1500 mkw. Warto zauważyć, że obok dworca powstaje nowe, wydłużone podziemne przejście, które połączy dworzec z Zatorem. W odpowiedzi na potrzeby mieszkańców leżących za torami osiedli, tunel o długości 140 metrów będzie wyposażony w windy i ruchome schody.

Fot. Zbigniew Woźniak

Nie tylko dłuższy, ale także szerszy i wyższy niż jego poprzednik, nowy tunel jest kluczowym elementem modernizacji stacji Olsztyn Główny. Decyzją konserwatora zabytków, zabytkowe wiaty z peronów 2, 3 i 4 wrócą na dworzec, jednak w zmienionych miejscach. Wiata z peronu czwartego przeniesie się na peron trzeci, wiata z peronu drugiego znajdzie się na peronie czwartym, a na peronie drugim pojawi się wiata z peronu trzeciego.

Dla peronu pierwszego, gdzie oryginalna wiata zniknęła w wyniku rozbiórki starego dworca, przewidziano nową stalową konstrukcję. Ta 136-metrowa wiata będzie łączyła się z budynkiem dworca, stanowiąc jednocześnie zadaszenie dla wyjść z tego budynku. Zaplanowane zmiany, finansowane częściowo ze środków unijnych, mają kosztować ponad pół miliarda złotych. Mimo trwających sporów sądowych, kolejarze utrzymują, że prace przebiegają zgodnie z harmonogramem, a nowy dworzec ma być gotowy w 2024 roku.

Budowa Dworca Kolejowego PKP 10.11.2023 Zobacz więcej zdjęć. Kliknij i otwórz galerię.


Subskrybuj "Gazetę Olsztyńską" na Google News
Tagi:
Olsztyn dworzec budowa PKP perony inwestycja
Karol Grosz
więcej od tego autora

PODZIEL SIĘ

Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zaloguj się lub wejdź przez FB

GazetaOlsztyńska.pl
  • Koronawirus
  • Wiadomości
  • Sport
  • Olsztyn
  • Plebiscyty
  • Ogłoszenia
  • Nieruchomości
  • Motoryzacja
  • Drobne
  • Praca
  • Patronaty
  • Reklama
  • Pracuj u nas
  • Kontakt
ul. Tracka 5
10-364 Olsztyn
tel: 89 539-75-20
internet@gazetaolsztynska.pl
Biuro reklamy internetowej
tel: 89 539-76-29,
tel: 89 539-76-59
reklama@wm.pl

Bądź na bieżąco!

Najświeższe informacje przygotowane przez Redakcję zawsze na Twojej skrzynce e-mail. Zapisz się dzisiaj.

  • Polityka Prywatności
  • Regulaminy
  • Kontakt
2001-2025 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 7B