WM.pl
1 listopada 2025, Sobota
imieniny: Konrada, Seweryny, Wiktoryny
  • 8°C
    Olsztyn

  • Cywilizacja
  • Rodzina
  • Biznes i ekonomia
  • Moto
  • Redakcja poleca
  • Rolnicze abc
  • Moje Mazury
  • Poczta
  • Ogłoszenia
  • Anty-defamation
  • Kongres Przyszłości
  • Europe Direct
  • Plebiscyt Sportowy
  • Krasnal.info
PODZIEL SIĘ

Polska potęgą w produkcji zniczy

2025-11-01 09:16:21(ost. akt: 2025-11-01 09:18:25)
Zdjęcie jest ilustracją do tekstu

Zdjęcie jest ilustracją do tekstu

Autor zdjęcia: pixabay

Polska pozostaje największym producentem świec i zniczy w Europie, ich eksport w ub. roku wyniósł ok. 700 mln euro - przekazał PAP przedstawiciel branży Łukasz Kuchta. Zwrócił uwagę, że w Polsce pojawiają się produkty LED-owe pochodzenia azjatyckiego, które stanowią ok. 14 proc. rynku.

Warto przeczytać

  • Diecezja świętuje pół tysiąclecia
  • Trzeba zburzyć ten mur
  • Ten absurd trzeba naprawić
Prezes Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Producentów Zniczy i Świec Łukasz Kuchta zauważył, że produkcja zniczy w Polsce odbywa się w bardzo zróżnicowanych firmach – od lokalnych wytwórni po nowoczesne zakłady przemysłowe. Podkreślił, że w polskiej branży 90 proc. rynku stanowią rodzinne przedsiębiorstwa.

— To, co wyróżnia polską branżę, to ciągłość tradycji i różnorodność, które pozwalają elastycznie reagować na potrzeby rynku. Większość producentów to firmy rodzinne, budujące swoją pozycję przez lata pracy, doświadczenia i zaangażowania — podkreślił.

Zgodnie z przywołanymi przez niego danymi wartość eksportu zniczy i świec wyniosła w ub. roku ok. 700 mln euro.

— To rynek o dużej skali. Polska pozostaje największym producentem świec i zniczy w Europie oraz znaczącym graczem na świecie — dodał.

Poinformował, że eksport świec i zniczy z Polski utrzymuje się na „stabilnym, wysokim poziomie”. Polskie produkty trafiają do większości krajów Unii Europejskiej – szczególnie do Niemiec, Francji, Włoch i krajów skandynawskich – a także na inne rynki, takie jak Czechy, Słowacja, Litwa, Łotwa.

— Producenci z Polski są cenieni za jakość, terminowość i elastyczność, które od lat budują ich pozycję wśród najważniejszych dostawców świec i zniczy w Europie — dodał.

Zwrócił uwagę, że w ostatnim czasie polscy konsumenci zaczęli kupować droższe i lepiej wykonane znicze. - Polacy coraz częściej kupują mniej, ale lepiej; zwracają uwagę na jakość i estetykę znicza - dodał. Zaznaczył, że w Polsce dominują szklane znicze, często wytworzone z recyklingu, a znicze plastikowe stopniowo tracą na popularności, zarówno ze względu na przepisy dotyczące odpadów, jak i rosnącą świadomość ekologiczną konsumentów.

— Poza listopadowym szczytem sprzedaży coraz większe znaczenie mają również wkłady do zniczy oraz znicze przeznaczone na szczególne okazje – takie jak Boże Narodzenie, Wielkanoc, Dzień Babci, Dziadka, Mamy czy Taty — dodał.

Kuchta zauważył też, że w Polsce pojawiają się nowe produkty - LED-owe pochodzenia azjatyckiego, które część rynku traktuje jako „nowoczesne znicze”. Ocenił, że polskim producentom ciężko konkurować z Chinami.

— Wielu producentów ściąga je właśnie bezpośrednio z Chin, czyli bardziej stają się dystrybutorami niż producentami. Udział tego typu produktów w polskim rynku zniczy to ok. 13-14 proc., a ta skala może być nawet większa — podkreślił.

Ogólnopolskie Stowarzyszenie Producentów Świec i Zniczy informuje na swojej stronie internetowej, że zostało powołane w 2001 roku. Członkowie Stowarzyszenia są reprezentantami środowiska producentów świec i zniczy oraz firm kooperujących z branżą. Ideą powołania Stowarzyszenia jest rozwój i konsolidacja branży wyrobów parafinowych oraz obrona jej interesów.

Zgodnie z tradycją w uroczystość Wszystkich Świętych wierni odwiedzają cmentarze, na których pochowani są ich krewni i przyjaciele. Znicze, które stawia się tego dnia na nagrobkach, symbolizują nadzieję i pamięć o osobach, które odeszły, a kwiaty są symbolem bezinteresownej miłości.

PAP

Subskrybuj "Gazetę Olsztyńską" na Google News
Tagi:
znicze Europa produkcja Polska Wszystkich Świętych
red.
więcej od tego autora

PODZIEL SIĘ

Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zaloguj się lub wejdź przez FB

GazetaOlsztyńska.pl
  • Koronawirus
  • Wiadomości
  • Sport
  • Olsztyn
  • Plebiscyty
  • Ogłoszenia
  • Nieruchomości
  • Motoryzacja
  • Drobne
  • Praca
  • Patronaty
  • Reklama
  • Pracuj u nas
  • Kontakt
ul. Tracka 5
10-364 Olsztyn
tel: 89 539-75-20
internet@gazetaolsztynska.pl
Biuro reklamy internetowej
tel: 89 539-76-29,
tel: 89 539-76-59
reklama@wm.pl

Bądź na bieżąco!

Najświeższe informacje przygotowane przez Redakcję zawsze na Twojej skrzynce e-mail. Zapisz się dzisiaj.

  • Polityka Prywatności
  • Regulaminy
  • Kontakt
2001-2025 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 7B