WM.pl
2 sierpnia 2025, Sobota
imieniny: Gustawa, Kariny, Stefana
  • 23°C
    Olsztyn

  • Cywilizacja
  • Rodzina
  • Biznes i ekonomia
  • Moto
  • Redakcja poleca
  • Rolnicze abc
  • Moje Mazury
  • Poczta
  • Ogłoszenia
  • Anty-defamation
  • Kongres Przyszłości
  • Europe Direct
  • Plebiscyt Sportowy
  • Krasnal.info
PODZIEL SIĘ

Czy to koniec europejskiej motoryzacji?

2025-08-01 10:16:29(ost. akt: 2025-08-01 10:43:16)

Autor zdjęcia: pexeles.com

Kryzys motoryzacyjny w Europie już stał się faktem. Nowe cła nałożone przez administrację Donalda Trumpa oraz drastyczny spadek sprzedaży w Chinach doprowadziły do gigantycznych strat europejskich motoryzacyjnych gigantów. Mówi się o dramatycznych cięciach produkcji i zwalnianiu tysięcy ludzi.

Warto przeczytać

  • Olsztyn pamięta – 81. rocznica wybuchu Powstania Warszawskiego...
  • Kusili zyskiem, wyłudzili 215 tysięcy. Olsztynianka ofiarą...
  • Egzotyczny kot na wolności. Serwal uciekł i może być trudny...
Jak ujawnia fakt.pl "Mercedes i Porsche poinformowały o drastycznym spadku zysków w pierwszym półroczu. Obie marki zanotowały ponad 50-procentowy spadek wyników finansowych. Jak poinformował koncern, zysk Mercedes-Benz spadł aż o 55,8 proc., z około 6,1 mld euro do 2,7 mld euro, w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Firma przewiduje, że przychody w całym 2025 r. będą znacząco niższe niż rok wcześniej. Skorygowana marża w segmencie samochodów osobowych ma w 2025 r. wynieść jedynie 4–6 proc., podczas gdy w już słabym roku ubiegłym było to 8,1 proc. Prognozy wskazują także na znaczny spadek sprzedaży pojazdów".

W 2024 r. Mercedes-Benz sprzedał 1 mln 983 tys. 400 samochodów, co stanowi spadek o 3 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Największy regres odnotowano w Chinach, gdzie sprzedaż zmalała o 7 proc., a także w Europie, gdzie spadek wyniósł 3 proc.

Jeszcze większe straty zanotowało Porsche. Zysk netto koncernu za okres od stycznia do czerwca wyniósł 718 mln euro, co – jak poinformowała firma – oznacza spadek o ponad 71 proc. Dla porównania, w analogicznym okresie ubiegłego roku nadwyżka wynosiła blisko 2,2 mld euro.

Aby ratować portfel firmy Mercedes ogłosił szeroko zakrojony plan oszczędnościowy. Do 2027 r. firma planuje obniżyć koszty produkcji o 10 proc., a także zoptymalizować koszty materiałów i zmniejszyć koszty stałe o kolejne 10 proc.

Porsche zdecydowało się na bardziej ostrzejsze cięcia. Firma planuje restrukturyzację organizacyjną, która ma potrwać do 2029 r. Tylko w Niemczech konieczna będzie redukcja o 20 proc., co oznaczałoby, że ponad 8 tys. z obecnych 42 tys. miejsc pracy może być zagrożonych.

Kryzys dotknie jeszcze bardziej wszystkie firmy motoryzacyjne poprzez wprowadzenie ceł przez USA. Wyniki tego odczujemy wszyscy za rok. Dziś trzeba na nowo nakreślić plan rozwoju gospodarczego, bo na tym co było kiedyś nie można już budować dobrobytu.

Źródło: fakt.pl


Subskrybuj "Gazetę Olsztyńską" na Google News
Tagi:
motoryzacja rynek motoryzacyjny kryzys problemy Mercedes Porsche cła spadek
red.
więcej od tego autora

PODZIEL SIĘ

Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zaloguj się lub wejdź przez FB

GazetaOlsztyńska.pl
  • Koronawirus
  • Wiadomości
  • Sport
  • Olsztyn
  • Plebiscyty
  • Ogłoszenia
  • Nieruchomości
  • Motoryzacja
  • Drobne
  • Praca
  • Patronaty
  • Reklama
  • Pracuj u nas
  • Kontakt
ul. Tracka 5
10-364 Olsztyn
tel: 89 539-75-20
internet@gazetaolsztynska.pl
Biuro reklamy internetowej
tel: 89 539-76-29,
tel: 89 539-76-59
reklama@wm.pl

Bądź na bieżąco!

Najświeższe informacje przygotowane przez Redakcję zawsze na Twojej skrzynce e-mail. Zapisz się dzisiaj.

  • Polityka Prywatności
  • Regulaminy
  • Kontakt
2001-2025 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 7B