Niemiecki gigant się chwieje. Zwolnienia także w Polsce
2025-10-02 07:40:49(ost. akt: 2025-10-02 09:11:07)
Niemiecka firma ZF Friedrichshafen zaprzestaje produkcji układów napędowych do samochodów elektrycznych. Pracę straci 7600 osób, zwolnienia obejmą także polskich pracowników ZF - podaje portal informacyjny Interia.
Niemiecka firma ZF Friedrichshafen zaprzestaje produkcji układów napędowych do samochodów elektrycznych. Pracę straci 7600 osób, zwolnienia obejmą także polskich pracowników ZF - podaje portal informacyjny Interia.
Gigant się chwieje
ZF Friedrichshafen to gigant światowy w przemyśle części samochodowych. Fabryka zatrudnia 170 tys. ludzi, w tym 54 tys. - w Niemczech i 12 tys. - w Polsce.
Jak możemy przeczytać w artykule w ostatnich latach firma ma duże kłopoty finansowe. W ubiegłym roku dyrekcja zapowiedziała, że do końca roku zwolni 14 tys. ludzi. "Wszystko wskazuje na to, że największe zwolnienia dotkną Niemcy, ale bez redukcji personelu nie obejdzie się również w naszym kraju" - pisze Mirosław Domagała.
Przyczyną kryzysu w ZF Friedrichshafen jest spowolnienie na rynku motoryzacyjnym i słabe wyniki sprzedaży samochodów elektrycznych. Ponadto "ZF", podobnie jak inni producenci części (Bosch, Continental) muszą mierzyć się z silną konkurencją samochodów produkowanych w Chinach, których sprzedaż na rynku europejskim znacznie wzrosła. Skutki są opłakane. "Tylko w ubiegłym roku strata ZF wyniosła miliard euro" - podaje Interia i dodaje, że "w efekcie koncern musi przejść restrukturyzację".
Napęd elektryczny? Nie ma sensu
Według informacji zebranych przez dziennikarza portalu, ZF ogłosiło, że w dziale elektrycznych układów napędowych pracę straci przeszło połowa pracowników. Dział układów napędowych jest nawiększy w ZF. Zatrudnionych w nim jest około 30 tys. osób. Zajmują się oni produkcją układów napędowo spalinowych, elektrycznych i hybrydowych. Kierownictwo firmy, po namyśle, skonstatowało, że "rozwój i produkcja napędów elektrycznych nie ma sensu, dlatego tak znaczna liczba osób straci pracę".
Autor artykułu uspakaja i twierdz, że "na tle tego, co dzieje się w Niemczech, zwolnienia w Polsce nie wydają się duże". Obecnie rozpoczęły się czynności związane z zwolnieniami grupowymi w Centrum Inżynieryjnym Elektroniki. Zgodnie z założeniami restrukturyzacji, do końca roku, z ZF odejdzie "maksymalnie 110 osób". Na tle 12 tys. osób zatrudnionych w Polsce, w 7 placówkach firmy (Bielsko-Biała, Czechowice-Dziedzice, Częstochowa, Gliwice, Łódź, Warszawa i Wrocław), podana liczba zwolnień nie jest tak duża. Zwłaszcza, że "oprócz zakładów produkcyjnych koncern posiada w naszym kraju również centra inżynieryjne oraz centra usługowe, obsługujące m.in. IT, finanse, zakupy i HR. W Polsce działa także dział ZF Aftermarket, oferujący produkty do układów napędowych, kierowniczych i podwozi, sprzedawane pod markami Sachs, Lemförder, TRW, Boge i ZF".
Mirosław Domagała/Interia/ZF Centrum Prasowe/redM
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez