WM.pl
12 maja 2025, Poniedziałek
imieniny: Dominika, Imeldy, Pankracego
  • 13°C
    Olsztyn

  • Cywilizacja
  • Rodzina
  • Biznes i ekonomia
  • Moto
  • Redakcja poleca
  • Rolnicze abc
  • Moje Mazury
  • Poczta
    • Ogłoszenia
    • Anty-defamation
    • Kongres Przyszłości
    • Europe Direct
    • Plebiscyt Sportowy
    • Krasnal.info
    PODZIEL SIĘ

    Ryanair poddany dochodzeniu przez DPC – czy weryfikacja biometryczna klientów jest zgodna z RODO?

    2024-10-05 12:27:16(ost. akt: 2024-10-05 12:44:04)
    Zdjęcie jest ilustracją do tekstu

    Zdjęcie jest ilustracją do tekstu

    Autor zdjęcia: Kamil Foryś

    Irlandzka Komisja Ochrony Danych Osobowych (DPC) poinformowała o wszczęciu dochodzenia w sprawie potencjalnie niezgodnego z prawem stosowania przez irlandzką linię lotniczą Ryanair technologii rozpoznawania twarzy.

    Warto przeczytać

    • "Zimni ogrodnicy" już na Warmii i Mazurach?
    • Termin beatyfikacji sióstr katarzynek potwierdzony
    • Nasze życie z pielęgniarką i położną
    Sprawa dotyczy stosowanych przez Ryanaira procesów weryfikacji klientów, którzy rezerwują loty poprzez strony internetowe podmiotów zewnętrznych lub internetowe biura podróży. DPC wyjaśniła, że otrzymała szereg skarg dotyczących praktyki Ryanaira polegającej na żądaniu dodatkowej weryfikacji tożsamości, a metody weryfikacji obejmują wykorzystanie technologii rozpoznawania twarzy.

    Dochodzenie ma zbadać, czy stosowanie przez Ryanair metod weryfikacji jest zgodne z ogólnym rozporządzeniem o ochronie danych (RODO), w tym z częścią dotyczącą zgodności z prawem i przejrzystością przetwarzania danych.

    — DPC otrzymało liczne skargi od klientów Ryanaira w całej UE/EOG, którzy po dokonaniu rezerwacji lotów musieli następnie przejść proces weryfikacji. Metody weryfikacji stosowane przez Ryanair obejmowały wykorzystanie technologii rozpoznawania twarzy z wykorzystaniem danych biometrycznych klientów — powiedział Graham Doyle, zastępca komisarza DPC.

    Odnosząc się do sprawy, Ryanair oświadczył, że z zadowoleniem przyjmuje dochodzenie DPC, gdyż jego proces weryfikacji chroni klientów przed nieautoryzowanymi przez tę linię internetowymi biurami podróży (OTA), które "podają fałszywe dane kontaktowe i szczegóły dotyczące płatności, aby ukryć fakt, że zawyżają opłaty i oszukują konsumentów".

    — Klienci, którzy dokonują rezerwacji za pośrednictwem tych nieautoryzowanych OTA, są zobowiązani do ukończenia prostego procesu weryfikacji (biometrycznej lub cyfrowej), z których oba są w pełni zgodne z RODO — oświadczył rzecznik Ryanaira.

    Jak wyjaśnia irlandzka stacja RTE, klientom korzystającym z zewnętrznych biur podróży Ryanair oferuje trzy metody weryfikacji tożsamości. Express Verification wykorzystuje technologię rozpoznawania twarzy dostarczaną przez firmę zewnętrzną. Klienci są proszeni o dostarczenie zdjęcia swoich dokumentów podróżnych, zrobienie zdjęcia twarzy w celu sprawdzenia, czy zgadza się z ich dokumentem tożsamości, a następnie wykonanie wskazanych czynności przed kamerą na swoim urządzeniu. Są oni również proszeni o uiszczenie opłaty w wysokości 59 eurocentów w celu pokrycia kosztów technologii rozpoznawania twarzy, z czego Ryanair, jak twierdzi, nie czerpie korzyści.

    Klienci mają również możliwość standardowej weryfikacji, która może potrwać do siedmiu dni i polega na przesłaniu zdjęcia, wypełnionego i podpisanego formularza weryfikacyjnego wraz ze zdjęciem paszportu lub dowodu osobistego klienta. Trzecią możliwością jest weryfikacja przy stanowisku odprawy na lotnisku na co najmniej dwie godziny przed odlotem.

    Źródło: PAP/sj

    Zostań naszym Patronem! Twoje wsparcie ma znaczenie!

    Subskrybuj "Gazetę Olsztyńską" na Google News
    ZAMKNIJ
    Tagi:
    ryanair samolot weryfikacja dpc
    red.
    więcej od tego autora

    PODZIEL SIĘ

    Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

    Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

    Zaloguj się lub wejdź przez FB

    GazetaOlsztyńska.pl
    • Koronawirus
    • Wiadomości
    • Sport
    • Olsztyn
    • Plebiscyty
    • Ogłoszenia
    • Nieruchomości
    • Motoryzacja
    • Drobne
    • Praca
    • Patronaty
    • Reklama
    • Pracuj u nas
    • Kontakt
    ul. Tracka 5
    10-364 Olsztyn
    tel: 89 539-75-20
    internet@gazetaolsztynska.pl
    Biuro reklamy internetowej
    tel: 89 539-76-29,
    tel: 89 539-76-59
    reklama@wm.pl

    Bądź na bieżąco!

    Najświeższe informacje przygotowane przez Redakcję zawsze na Twojej skrzynce e-mail. Zapisz się dzisiaj.

    • Polityka Prywatności
    • Regulaminy
    • Kontakt
    2001-2025 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 7B