W najbliższe Black Friday 48 proc. konsumentów planuje zakupy wyłącznie online
2024-11-22 15:17:51(ost. akt: 2024-11-22 15:18:58)
W tegoroczne Black Friday 48 proc. konsumentów planuje zakupy wyłącznie online - przekazano w analizie Exorigo-Upos, wskazując na dane firmy badawczej PMR Market Experts. Autorzy raportu ostrzegają przed cyberprzestępcami, którzy szczególnie w tym okresie intensyfikują swoje działania.
Zgodnie z badaniem PMR Market Experts, 48 proc. konsumentów w tym roku zamierza skorzystać z czarnopiątkowych okazji wyłącznie online, a 37 proc. planuje połączyć zakupy internetowe ze stacjonarnymi. Podkreślono, że Polacy podchodzą do zakupów z ostrożnością – 76 proc. sprawdza wiarygodność promocji, a 58 proc. przygotowuje listę zakupów, by skorzystać z okazji w sposób przemyślany.
Wskazali, że Black Friday jest "doskonałą okazją" nie tylko dla konsumentów, ale także dla cyberprzestępców, którzy szczególnie w tym okresie intensyfikują swoje działania. Do najczęstszych oszustw należą fałszywe sklepy internetowe, które wyglądają profesjonalnie, ale w rzeczywistości mają na celu wyłudzenie danych osobowych lub pieniędzy.
Innym zagrożeniem są fałszywe promocje, które polegają na tym, że ceny produktów są zawyżane przed obniżką, by pozornie dawać wrażenie atrakcyjnej oferty. Kolejną pułapkę stanowią fałszywe kody rabatowe, które mogą prowadzić do podania danych osobowych lub karty płatniczej. "Przed decyzją o skorzystaniu z kuponu, warto upewnić się, że pochodzi on z wiarygodnego źródła, np. oficjalnego newslettera sklepu" - podkreślili autorzy raportu.
Zaznaczyli, że równie niebezpieczny jest phishing, który polega na próbie wyłudzenia danych za pomocą fałszywych wiadomości zawierających linki prowadzące do witryn podszywających się pod znane sklepy. Wskazano, że aby uniknąć takich zagrożeń, warto dokładnie sprawdzać adres platformy. "Przede wszystkim należy upewnić się, że zaczyna się on od „https”, co oznacza, że połączenie jest szyfrowane. Dodatkowo, dobrym pomysłem jest zweryfikowanie opinii innych klientów w wyszukiwarce lub na portalach społecznościowych" - radzą autorzy raportu.
Zauważyli również, że podczas finalizacji zakupów w sieci warto zadbać o bezpieczne metody płatności, takie jak BLIK, PayPal czy wirtualne karty płatnicze, które pozwalają na realizowanie transakcji bez konieczności udostępniania pełnych danych.
Cytowany w informacji Przemysław Łukaszewski z Exorigo-Upos zwrócił uwagę, że w przypadku, gdy sklep wymaga podania danych karty, należy upewnić się, że strona korzysta z zabezpieczeń SSL, co można rozpoznać po ikonie kłódki w pasku adresu.
— To podstawowy standard szyfrowania, który chroni przed przechwyceniem danych podczas ich przesyłania. Dodatkowo, można aktywować dwustopniowe uwierzytelnianie, które stanowi bardzo skuteczną metodę ochrony konta przed nieautoryzowanym dostępem. Nawet jeśli ktoś zdobędzie do niego hasło, nadal będzie musiał przejść przez dodatkowy krok, np. potwierdzenie kodem SMS — powiedział.
Autorzy zauważyli, że warto również rozważyć opcję dostawy do punktu odbioru lub automatu paczkowego. Pozwala to na ograniczenie udostępnianych danych i zmniejszenie ryzyka, że informacje trafią w niepowołane ręce.
— Kluczowe jest regularne aktualizowanie przeglądarki internetowej, systemu operacyjnego oraz aplikacji. Aktualizacje często zawierają łatki zabezpieczeń, które chronią przed nowymi zagrożeniami, co może zapobiec atakom cyberprzestępców — podsumowali.
Exorigo-Upos S.A. to zespół 1000 ekspertów, którzy dostarczają rozwiązania IT. (PAP)
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez