Znaczny wzrost zakłóceń systemów nawigacji na Bałtyku
2025-09-04 17:41:05(ost. akt: 2025-09-04 17:41:25)
W tym roku znacznie wzrosła liczba zakłóceń systemów nawigacji, do ponad 700, zgłaszanych przez pilotów samolotów cywilnych w regionie Morza Bałtyckiego – poinformowała w czwartek Szwedzka Agencja Transportu.
Jak podano, od stycznia do końca sierpnia 2025 r. do szwedzkiego urzędu napłynęły 733 skargi na nieprawidłowe działanie Globalnego Systemu Nawigacji (GNSS). Przykładem takiego systemu jest GPS. W całym 2024 r. przypadków tego rodzaju zakłóceń odnotowano 495, a w 2023 r. miało ich miejsce - 55.
– Ostatnio zakłócenia nasiliły się, występują na większym obszarze, zarówno nad Bałtykiem, jak i nad lądem Szwecji – podkreślił Andreas Holmgren ze Szwedzkiej Agencji Transportu. Początkowo zgłoszenia dotyczyły wschodniej części szwedzkiej przestrzeni powietrznej.
Holmgren zwrócił uwagę, że „sprawa jest poważna”. – Stanowi zagrożenie dla lotnictwa cywilnego, zwłaszcza biorąc pod uwagę skalę, czas trwania i charakter zakłóceń – zaznaczył. Przypomniał, że piloci mają jednak możliwość korzystania z innych systemów pozycjonowania. Problem dotyczy również żeglugi i pozycjonowania czujników infrastruktury krytycznej.
Według Szwedzkiej Agencji Transportu przedstawione statystyki mogą być zaniżone, gdyż część zagranicznych linii lotniczych zgłasza przypadki zakłóceń jedynie do odpowiednich organów w swoich państwach.
W lipcu Rada Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) po zapoznaniu się z dowodami przedstawionymi przez kraje bałtyckie oraz Finlandię, Szwecję i Polskę wezwała Rosję do zaprzestania działań zakłócających sygnały GNSS, a które często zmuszały samoloty i statki oraz drony w regionie Morza Bałtyckiego do zmiany swoich tras.
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez