WM.pl
17 maja 2025, Sobota
imieniny: Brunony, Sławomira, Wery
  • 6°C
    Olsztyn

  • Cywilizacja
  • Rodzina
  • Biznes i ekonomia
  • Moto
  • Redakcja poleca
  • Rolnicze abc
  • Moje Mazury
  • Poczta
  • Ogłoszenia
  • Anty-defamation
  • Kongres Przyszłości
  • Europe Direct
  • Plebiscyt Sportowy
  • Krasnal.info
PODZIEL SIĘ

Tesla pod presją?

2025-04-25 13:48:36(ost. akt: 2025-04-25 13:56:25)
Zdjęcie jest ilustracją do tekstu

Zdjęcie jest ilustracją do tekstu

Autor zdjęcia: PAP

Tesla, do niedawna symbol przyszłości motoryzacji, przeżywa w Europie jeden z najgorszych kwartałów w swojej historii. Choć rynek aut elektrycznych nadal rośnie, amerykański gigant notuje drastyczne spadki sprzedaży i mierzy się z rosnącą krytyką zarówno wśród konsumentów, jak i analityków.

Warto przeczytać

  • [WIDEO] mgr Juliusz Dumara: — Bardzo ważna jest rozmowa
  • Wyprzedzał na podwójnej ciągłej. O mały włos od tragedii...
  • Dzielnicowi uratowali nastolatkę
Pierwsze miesiące 2025 roku okazały się dla Tesli bolesnym zderzeniem z europejską rzeczywistością. W ciągu zaledwie kwartału sprzedaż amerykańskiego producenta aut elektrycznych na Starym Kontynencie zmniejszyła się aż o 45% w porównaniu do tego samego okresu rok wcześniej. W liczbach bezwzględnych oznacza to zaledwie 36 tysięcy sprzedanych pojazdów. Tak słabe wyniki Tesli stoją w ostrym kontraście do ogólnego trendu wzrostu popularności elektromobilności w Europie.

Marzec przyniósł szczególnie bolesne dane – spadek o 36%, co, jak podkreśla raport Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA), jest najgorszym rezultatem wśród wszystkich analizowanych marek. Podczas gdy konkurencja, zwłaszcza z Chin, notuje dynamiczne wzrosty, Tesla musi mierzyć się nie tylko z rynkowymi wyzwaniami, ale także z kontrowersjami wizerunkowymi.

Eksperci wskazują, że amerykańska firma traci impet z kilku powodów. Po pierwsze – przestarzała gama modeli, która nie została znacząco odświeżona od kilku lat. Po drugie – agresywna ekspansja chińskich producentów, którzy oferują tańsze, nierzadko równie nowoczesne pojazdy. Ale to nie wszystko. Coraz więcej uwagi przykuwa sam Elon Musk – i to niekoniecznie w kontekście innowacji.

Prezes Tesli coraz głębiej angażuje się w politykę. Jego bliska współpraca z Donaldem Trumpem w ramach Departamentu Efektywności Rządowej (DOGE), odpowiedzialnego za kontrowersyjne reformy budżetowe i dostęp do danych obywateli, wywołała falę protestów w USA. Jeszcze większe poruszenie wywołała próba ingerencji w niemiecką scenę polityczną – Musk publicznie wsparł partię skrajnie prawicową, co spotkało się z jednoznaczną dezaprobatą europejskiej opinii publicznej.

Efekty są już widoczne: nasilenie aktów wandalizmu wobec salonów Tesli, bojkoty konsumenckie, a przede wszystkim poważne straty wizerunkowe. Spadek kwartalnego zysku o 71% w porównaniu z rokiem ubiegłym zmusił Muska do deklaracji wycofania się z niektórych aktywności politycznych. Zapowiedział, że od maja skupi się wyłącznie na działalności firmy.

Czy jednak nie jest za późno? Analitycy ostrzegają, że reputacyjne rany zadane Tesli mogą być trudne do zaleczenia. Choć firma planuje wprowadzenie tańszych modeli i intensyfikację prac nad autonomicznymi technologiami, konsumenci mogą nie być już tak chętni do inwestowania w markę kojarzoną z kontrowersjami, a nie technologicznym przełomem.

Dodatkowym ciosem jest polityka handlowa USA. Wprowadzone przez Trumpa 25-procentowe cła na importowane samochody pogłębiają niepewność i destabilizują globalny łańcuch dostaw, co odbija się także na europejskim oddziale Tesli.

Tymczasem Unia Europejska przyspiesza proces odchodzenia od silników spalinowych, dążąc do ich całkowitego wycofania do 2035 roku. Mimo to tempo adaptacji aut elektrycznych przez społeczeństwo pozostaje poniżej oczekiwań. Przyczyną są m.in. niedostateczna sieć ładowarek, wysokie ceny oraz szybka utrata wartości pojazdów.

W tym trudnym momencie przewagę zdobywają chińskie firmy, które coraz skuteczniej zdobywają rynki Europy Środkowo-Wschodniej. W zestawieniu z ich przystępnymi cenami i rosnącą obecnością, Tesla z amerykańskim rodowodem i liderem wzbudzającym polityczne kontrowersje wypada coraz słabiej.

Źródło: Interia

Zostań naszym Patronem! Twoje wsparcie ma znaczenie!

Subskrybuj "Gazetę Olsztyńską" na Google News
Tagi:
elon musk tesla sprzedaż europa
red.
więcej od tego autora

PODZIEL SIĘ

Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zaloguj się lub wejdź przez FB

GazetaOlsztyńska.pl
  • Koronawirus
  • Wiadomości
  • Sport
  • Olsztyn
  • Plebiscyty
  • Ogłoszenia
  • Nieruchomości
  • Motoryzacja
  • Drobne
  • Praca
  • Patronaty
  • Reklama
  • Pracuj u nas
  • Kontakt
ul. Tracka 5
10-364 Olsztyn
tel: 89 539-75-20
internet@gazetaolsztynska.pl
Biuro reklamy internetowej
tel: 89 539-76-29,
tel: 89 539-76-59
reklama@wm.pl

Bądź na bieżąco!

Najświeższe informacje przygotowane przez Redakcję zawsze na Twojej skrzynce e-mail. Zapisz się dzisiaj.

  • Polityka Prywatności
  • Regulaminy
  • Kontakt
2001-2025 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 7B