WM.pl
29 maja 2025, Czwartek
imieniny: Benity, Maksymiliana, Teodozji
  • 15°C
    Olsztyn

  • Cywilizacja
  • Rodzina
  • Biznes i ekonomia
  • Moto
  • Redakcja poleca
  • Rolnicze abc
  • Moje Mazury
  • Poczta
    • Ogłoszenia
    • Anty-defamation
    • Kongres Przyszłości
    • Europe Direct
    • Plebiscyt Sportowy
    • Krasnal.info
    PODZIEL SIĘ

    Spontaniczne zakupy domeną mężczyzn, wyrzuty sumienia – kobiet

    2025-04-07 10:56:00(ost. akt: 2025-04-07 11:03:37)

    Autor zdjęcia: PAP

    Mężczyźni częściej niż kobiety robią spontaniczne zakupy o znacznej wartości, ale więcej kobiet żałuje takiego wydatku - wynika z badania "Finanse w parach 2025" . Do impulsywnych zakupów najbardziej skłonni są najmłodsi i osoby z wyższym wykształceniem.

    Warto przeczytać

    • Ulicami Olsztyna przeszła ogromna Parada Wydziałów [ZDJĘCIA]
    • To trzeba zobaczyć
    • Narkotykowy magazyn w bloku na Zatorzu. 38-latek w rękach...
    Z badania wynika, że odsetek mężczyzn, którzy przyznają, iż zdarzyło im się dokonać impulsywnego zakupu o znacznej wartości, sięga 31 proc., a wśród kobiet to 20 proc. Autorzy badania zwrócili uwagę, że jednocześnie to kobiety są bardziej skłonne do refleksji nad swoimi decyzjami zakupowymi – 29 proc. z nich przyznało, że żałowało takiego wydatku, w porównaniu do 26 proc. mężczyzn.

    Do spontanicznych wydatków przyznają się najczęściej osoby w wieku 18-24 lata (48,5 proc.). "Natomiast tylko co czwarty młody człowiek żałował takiego zakupu" - dodali autorzy. W grupie powyżej 65. roku życia było to 29 proc. W grupie tej jest też najwięcej osób, które nigdy nie dokonały takiego zakupu (71 proc.).

    Impulsywne zakupy robią częściej osoby z wyższym wykształceniem (48 proc.), choć nie żałują ich tak często (28 proc.). Wśród osób z wykształceniem podstawowych lub zawodowym co trzecia dokonała impulsywnych zakupów i prawie co trzecia tego żałowała - podano.

    Biorąc pod uwagę miejsce zamieszkania, najczęściej takie zakupy robią mieszkańcy małych i średnich miejscowości - tu odsetek sięga prawie 50 proc. "Osoby z większych miast (100-500 tys. mieszkańców) częściej niż inne grupy przyznają, że żałowały swoich impulsywnych zakupów (34 proc.)" - zauważyli autorzy badania.

    Nie tylko w Polsce

    Zaznaczyli, że nie jest to wyłącznie polskie zjawisko, a "podobnych wniosków dostarczają międzynarodowe badania". "Według danych Invesp, zakupy impulsywne stanowią niemal 40 proc. wszystkich wydatków w e-commerce. Jednocześnie aż 80 proc. wszystkich tego typu zakupów odbywa się w sklepach stacjonarnych" - podali autorzy badania. Dodali, że samotni kupujący dokonują o 45 proc. więcej takich zakupów, niż osoby będące w związkach małżeńskich.

    Do Krajowego Rejestru Długów wpisanych jest obecnie ponad 2 mln osób, a ich łączne zadłużenie przekroczyło 44 mld zł; średni dług przypadający na jedną osobę to 21,7 tys. zł.

    Badanie "Finanse w parach 2025" zostało zrealizowane na zlecenie Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej w styczniu br. przez IMAS International wśród 749 osób w wieku 18–74 lata, będących w związkach partnerskich lub małżeńskich z osobą przeciwnej płci.


    red./PAP

    Subskrybuj "Gazetę Olsztyńską" na Google News
    ZAMKNIJ
    Tagi:
    spontaniczne zakupy impulsywne wydatki zakupy kobiet zakupy mężczyzn badanie konsumentów finanse w parach impulsywność finansowa zachowania zakupowe płeć a zakupy finanse osobiste żal po zakupach emocjonalne zakupy decyzje zakupowe różnice płci zakupy o dużej wartości
    red.
    więcej od tego autora

    PODZIEL SIĘ

    Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

    Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

    Zaloguj się lub wejdź przez FB

    GazetaOlsztyńska.pl
    • Koronawirus
    • Wiadomości
    • Sport
    • Olsztyn
    • Plebiscyty
    • Ogłoszenia
    • Nieruchomości
    • Motoryzacja
    • Drobne
    • Praca
    • Patronaty
    • Reklama
    • Pracuj u nas
    • Kontakt
    ul. Tracka 5
    10-364 Olsztyn
    tel: 89 539-75-20
    internet@gazetaolsztynska.pl
    Biuro reklamy internetowej
    tel: 89 539-76-29,
    tel: 89 539-76-59
    reklama@wm.pl

    Bądź na bieżąco!

    Najświeższe informacje przygotowane przez Redakcję zawsze na Twojej skrzynce e-mail. Zapisz się dzisiaj.

    • Polityka Prywatności
    • Regulaminy
    • Kontakt
    2001-2025 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 7B